De Poolster
Oostzeestraat 38
8226 BA Lelystad

Schoolweging

Schoolweging
36.18
Spreiding
5.82

De schoolweging van De Poolster Lelystad is 36,18 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

79,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim onder de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,7%), wat extra aandacht voor basisvaardigheden vereist. De school zet in op remedial teaching, zoals beschreven in het schoolplan 2023-2027.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De Poolster behaalt met 31,3% van de leerlingen het streefniveau voor taal en rekenen, iets onder de signaleringswaarde van 32,8%. Dit wijst op uitdagingen in het bereiken van geavanceerde leerdoelen, mogelijk beïnvloed door de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 46,9%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 33,3% praktijkonderwijs en 33,3% havo/vwo. Dit contrast is groter dan bij vergelijkbare scholen (1,01% praktijk vs. 10,93% havo/vwo). De sterke focus op zowel praktijkgericht als theoretisch onderwijs sluit aan bij het aangepaste onderwijsconcept voor diverse leerbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Poolster LelystadGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan. Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd worden. De resultaten van het onderwijs: Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het CITO. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toets kalender met bijbehorend toets protocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23,5% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Toch presteert 17,7% boven advies, wat de effectiviteit van de doorstroombegeleiding toont, zoals de 'transitieworkshops' voor groep 8 die in de schoolgids worden beschreven.

Sociale ontwikkeling

De Poolster werkt volgens de methodiek van Sociaal Sterke Groep van Groeps Dynamisch Onderwijs (GDO). Dit alles past binnen de visie van De Poolster en komt op onze school tot uiting in: -het pedagogisch klimaat (school, plein- en klassenafspraken) -het respectvol omgaan met elkaar (leerlingen, leerkrachten en ouders) -ons onderwijsaanbod. De school ziet de vormgeving van het actief burgerschap als belangrijke uitdaging en doet al veel aan dit onderwerp binnen de verschillende vakken alsmede door onze manier van met elkaar omgaan. Daarbij is De Poolster een Brede School welke sterk betrokken is bij de buurt waarin de school staat. LEES MINDER

Ik kan hulp bieden en vragen

Ik zeg wat ik voel en vind

Ik kan samenwerken met anderen

Wat is de werkwijze van De Poolster voor sociale ontwikkeling?

Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep. De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen, stelt grenzen en bewaakt deze consequent. De Poolster streeft ernaar dat elk individu sociaal vaardig is, complimenten kan geven en ontvangen, zich veilig voelt, zelfvertrouwen heeft en eigenaarschap toont. Daarnaast gebruikt de school een leerlingvolgsysteem op sociaal-emotioneel gebied. Pesten wordt zo snel en doeltreffend mogelijk aangepakt volgens het pestprotocol en schoolveiligheidsplan.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Poolster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Poolster gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Poolster?

De Poolster gebruikt de methoden Rots en Water, Sociaal Sterke Groep en Schooljudo voor sociaal-emotioneel leren.