
Schoolweging
De schoolweging van De Lispeltuut Lelystad is 28,36 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau – ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept de basiskwaliteit, zoals beschreven in het inspectierapport van 2023.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 60,6% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert De Lispeltuut ruim boven de eigen signaleringswaarde van 48,6%. Dit weerspiegelt effectieve differentiatie, vooral in rekenonderwijs volgens het recente schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen: 18,4% havo/vwo (vs. 10,9% regio) en 10,5% vmbo-(g)t/havo. Het vwo-percentage (15,8%) ligt iets onder regionale benchmarks (18,6%), maar de minimale vso-uitstroom (2,6%) toont inclusief beleid. De brede adviesrange sluit aan bij de geconstateerde spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Lispeltuut Lelystad | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij passen handelingsgericht werken toe (HGW). Binnen de korte, mid-lange en lange cyclus bekijken we structureel hoe het kind, de groep en de school zich ontwikkeld in de breedste zin van het woord. Groepen 1-2: De leerlingen worden geobserveerd door de leerkracht waarna de resultaten worden verwerkt in het volgsysteem van onderbouwd. N.a.v. deze resultaten wordt het onderwijsaanbod daar waar nodig bijgesteld en/of aangepast. De groepen 3 t/m 8: De methode gebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de (tussen)doelen behaald zijn. Tevens wordt met de toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van de leerling. Voor de tussen- en eindmeting wordt het LOVS toetsing van Dia afgenomen. De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies wordt het onderwijsaanbod gepland en waar nodig nieuwe interventies opgesteld en een plan van aanpak gemaakt. Voor alle groepen: Twee keer per jaar bekijkt het team onder begeleiding van de IB'er alle opbrengsten op schoolniveau tijdens de data dag. Vervolgens presenteren de leerkrachten de resultaten op groepsniveau aan het team. Hiervan is het doel: welke interventies zijn wel/ niet effectief gebleken? We proberen de volgende vraag te beantwoorden: wat heeft deze groep nodig om zich zo optimaal mogelijk verder te ontwikkelen? Tevens vindt er een groeps- en leerlingbespreking plaats. De leerkracht kan dan zijn/ haar ondersteuningsvragen bespreken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 56% stroomt door op hoger niveau – een triomf voor het maatwerkbeleid uit het schoolondersteuningsplan. Dit overtreft regionale cijfers (25,3%), mogelijk door intensieve doorstroomgesprekken.
Sociale ontwikkeling
Wij willen de kinderen leren op een positieve manier met elkaar om te gaan. Niet alleen in de klas, maar zeker ook op het schoolplein, op de gang, op weg naar de gymzaal, in de gymzaal en tijdens het overblijven. Leren met elkaar samen te spelen en samen te werken. Proberen elkaar te helpen. Ruzies op te lossen door met elkaar te praten en niet door elkaar pijn te doen. Dit alles zal bijdragen aan een prettige sfeer op school. Onze visie op leren: opgroeien is leren dat doe je soms alleen, vaak met anderen leren doe je van elkaar ... met elkaar leren doe je thuis, op weg, op school van aankleden tot koken,van een spelletje doen tot het lezen van een boek soms in vrijheid, dan weer geleid door ouders,broertjes-zusjes, groepsgenoten, de meester-juf van peuter tot steeds een stukje mondiger met aandacht en zorg voor iedereen Annie M.G. Schmidt, schrijfster van prachtige kinderboeken, verhaalde in haar boek Pluk van de Petteflet over de Lispeltuut. Een schelpdiertje dat Pluk helpt de juiste weg te vinden. Als school willen we de kinderen helpen zich te ontwikkelen. Daarbij kunnen en willen we richting geven. Wat kinderen daar zelf mee doen is uiteindelijk ook hun keus. Wij zullen voor de kinderen steeds een Lispeltuut zijn. LEES MINDER
goed pedagogisch klimaat
zorg en aandacht
positieve kijk naar kinderen
Wat is de werkwijze van De Lispeltuut voor sociale ontwikkeling?
De Lispeltuut wil een veilige plek zijn waar kinderen intensief gevolgd, begeleid en gevormd worden. Sociale vragenlijsten van Vensters worden gebruikt om dit te monitoren en besproken tijdens groepsbesprekingen met de intern begeleider. Bij zorgelijke signalen volgen interventies, individueel of groepsgericht, en een vervolgmeting. Het doel is om kinderen te laten opgroeien tot evenwichtige mensen met aandacht voor zichzelf, anderen en de omgeving. Kinderen leren actief meedenken aan hun rol in de samenleving en werken in stamgroepen met verschillende leeftijden, waarbij ze elk jaar een andere rol aannemen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Lispeltuut om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Lispeltuut gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Lispeltuut?
De Lispeltuut gebruikt Klassenkracht als methode voor sociaal-emotioneel leren.