De Boeier in Lelystad - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Boeier is 29,07 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenvoorziening, mede dankzij het gestructureerde adviestraject vanaf groep 4. De school presteert hiermee beter dan 96,4% van vergelijkbare scholen.
Fundamenteel niveau
Score: 92.4944%
Streefniveau
46,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat zien dat de school, ondanks een complexe populatie (schoolweging 29,07), dichtbij de verwachtingen van de inspectie opereert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,5%, wat wijst op ruimte voor verbetering in digitale geletterdheid en rekenvaardigheid.
Streefniveau
Score: 46.5783%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 17,86% havo en 14,29% vwo (lager dan het landelijk gemiddelde van 18,61% vwo). Opvallend is het percentage praktijkonderwijs (3,57%), ruim boven de regionale norm (1,01%). Dit weerspiegelt de diverse populatie en het beleid om elk kind passend te plaatsen, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont vooruitgang: groep 8 scoort 3,2% hoger op taalvaardigheid dan groep 7, mede dankzij het 'begrijpend lezen-op-maat'-programma. De rekenresultaten blijven echter achter (-1,8% groei), wat prioriteit krijgt in het verbeterplan 2024.
Toets | De Boeier | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De scholen van Stichting SchOOL werken met jaarplannen, die geëvalueerd en bijgesteld worden volgens de PDSA cyclus. Daarnaast vinden er gesprekken plaats met collegascholen en het bestuur in het kader van de kwaliteitscyclus SchOOL. Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan. Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd worden. De resultaten van het onderwijs: Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het CITO. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met bijbehorend toetsprotocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. We gebruiken de CITO eindtoets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
14,1% van de leerlingen presteert onder advies (iets hoger dan 11,81% landelijk), terwijl 26,8% boven advies scoort. Dit illustreert het spanningsveld tussen ambitie en realiteit bij doorstroom, maar bevestigt ook dat de school zorgvuldig adviseert. De relatief hoge 'boven advies'-score sluit aan bij de schoolvisie om latent talent niet te onderschatten.
Sociale ontwikkeling
Elk mens is onderdeel van een groep. Op school vormen wij een gemeenschap waarin kinderen samen leren, leven en samenwerken. In deze gemeenschap doen ook medewerkers, ouders en de buurt mee. We hebben elkaar nodig om kinderen te laten opgroeien en onderdeel te laten zijn van de wereld, het land, de maatschappij om ons heen. Samen zijn we trots op de stad, de school, de buurt en de mensen die hier leven. Kinderen worden gehoord en gezien. Wij leren kinderen over de grens van de eigen wijk en het gezin de wereld in te kijken. Zo worden kinderen zich bewust van de verschillende perspectieven. Onze gemeenschap in en rondom de school heeft een gemêleerde samenstelling. Wij verkleinen kansenongelijkheid door ongelijk te behandelen vanuit gelijkwaardigheid. Kinderen ervaren de kracht van het verschil en leren dat zij als individu het verschil kunnen maken. Nu en in de toekomst. Om dit goed vorm te geven, bespreken wij dilemma’s en leren wij kinderen het gesprek te voeren over het spanningsveld tussen individuele belangen en groepsbelangen. Kinderen worden geïnformeerd, hun mening wordt gevraagd en zij leveren een bijdrage aan het collectief. Bij ons mag en kan het gesprek gevoerd worden, zonder oordeel, veroordeling of beoordeling. Je mag afwijken en anders zijn. LEES MINDER
Vertrouwen
Samenwerken
Oplossingsgericht
Wat is de werkwijze van De Boeier voor sociale ontwikkeling?
De Boeier besteedt structureel aandacht aan de sfeer in de groep. De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen, stelt daarbij grenzen en maakt duidelijk dat deze consequent worden bewaakt. De school gebruikt een leerlingvolgsysteem op sociaal emotioneel gebied, neemt twee maal per jaar vragenlijsten af en analyseert de uitkomsten. Waar nodig worden interventies gedaan. Pesten op school proberen wij zo snel en doeltreffend mogelijk aan te pakken volgens ons pestprotocol en ons schoolveiligheidsplan. Bevordering actief burgerschap en sociale integratie is een terugkerend thema evenals bewustwording van eigenheid: wees wie je bent, dat kan hier gewoon.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Boeier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Boeier gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Boeier?
De Boeier gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.