De Albatros
Kogge 02-25
8242 AL Lelystad

Schoolweging

Schoolweging
33.11
Spreiding
5.38

De schoolweging van De Albatros Lelystad is 33,11 , met een spreiding van 5,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (93,9%) en reflecteert de sterke basisvaardigheden die de school biedt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 54,7% streefniveaubehaalders overtreft De Albatros zowel de inspectienorm (38,7%) als het regionale gemiddelde (50,2%). Deze prestatie onderstreept de effectiviteit van hun adaptieve rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op praktisch onderwijs: 31% vmbo-(g)t en 24,1% vmbo-b (tegen respectievelijk 16,5% en 5,5% regionaal). Het aandeel havo/vwo-adviezen (13,8%) blijft achter bij het streefniveau, mogelijk door de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33,11).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Albatros LelystadGemeente AmsterdamNederland
LIB173.39171.33175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengsten, resultaten van de toetsen, worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan. Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd worden. De resultaten van het onderwijs: Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het CITO. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met bijbehorend toets protocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. We onderzoeken of een andere eindtoets dan de nu gebruikte van CITO meer passend zijn bij ons aanbod en onze visie. Op De Albatros maken de leerlingen de Leerling in beeld doorstroomtoets. Deze toets is ontwikkeld door Cito. Dit was het eerste jaar dat we deze toets afnamen. Voor het eerst zaten er ook open vragen tussen. Dit jaar hebben 18 leerlingen de doorstroomtoets afgenomen. Op Leesvaardigheid behaalden 100% van de leerlingen het 1F niveau en 67% het 2F niveau. Op Taalverzorging behaalden 94 % van de leerlingen het 1F niveau en 28% het 2F niveau. Bij het rekenen scoorden 96% van de leerlingen het 1F niveau en 28% het 1S niveau. De resultaten op 1 F zijn goed. De resultaten op 1S niveau willen we op rekengebied en taalverzorging graag verbeterd zien. We zijn tevreden als gemiddeld 57% van de leerlingen op 2F/1S scoort (gemiddelde over lezen, taal, rekenen).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

11,5% stroomt onder advies door (iets lager dan landelijk 11,8%), terwijl 26,9% bovenadvieurs presteert. Dit bevestigt de nauwkeurige advisering, vermeld in het ondersteuningsplan. De combinatie van LOVS-monitoring en doorstroomgesprekken lijkt hier vruchten af te werpen.

Sociale ontwikkeling

Voor ons betekenen de sociale opbrengsten van de school: dat we zicht hebben op het welbevinden van de leerlingen van de Albatros. Met als hoofddoel: als alle kinderen op school zich prettig en veilig voelen zullen zij sneller en beter tot leerresultaten komen. Onze visie en missie hebben wij opgesteld vanuit dit hoofddoel: Een plezierige, veilige leeromgeving op weg naar de toekomst’. De visie: o Op de Albatros dragen de leerlingen verantwoordelijkheid voor hun leerproces en vorderingen; o Verlaten de leerlingen De Albatros met de hoogst mogelijke leerresultaten; o Verlaten de leerlingen De Albatros met een positief zelfbeeld en kunnen zij reflecteren op hun handelen; o Worden de leerlingen gestimuleerd tot een gezonde en actieve levensstijl. De Albatros kenmerkt zich als een veilig pedagogische school met een veilig klimaat, er wordt respectvol met elkaar omgegaan door alle betrokkenen. Als school hebben wij gekozen om met de online aanpak van Kwink (sociaal emotioneel leren=SEL) te werken. Deze aanpak richt zich op het sociaal emotioneel leren inclusief burgerschap en mediawijsheid. SEL is een vak en het gaat over leren. De bedoeling van de aanpak is dat leerlingen en leraren in de dagelijkse praktijk het geleerde laten zien en voorbeeldgedrag tonen. Leerlingen en ouders weten wat ze kunnen verwachten van deze aanpak en welke effecten dit kan hebben op het sociale veiligheidsgevoel bij iedereen die betrokken is bij de school. Door de coöperatieve werkvormen is de actieve betrokkenheid van leerlingen groot. Door de veiligheid die de leerkracht creëert is de openheid duidelijk zichtbaar. Het team van de Albatros overweegt om de aanpak van Positive Behavior support te integreren met Kwink, zodat er meer profilering voor het vak SEL komt. Daarnaast heeft de school middels Scholen met Succes een tevredenheidsonderzoek bij leerlingen, ouders en leraren in 2018 afgenomen. De bevindingen van leerlingen en ouders komen overeen met het beeld van het team. De algemene conclusie is dat er sprake is van een grote mate van sociale veiligheid bij leerlingen, ouders en leraren. De school heeft veel geïnvesteerd in zowel het schoolklimaat als de veiligheid. LEES MINDER

Veiligheid

Humor/ plezier

Betrokkenheid/verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van De Albatros voor sociale ontwikkeling?

De Albatros werkt met een pestprotocol, duidelijke regels en afspraken en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). Het team streeft naar een open cultuur waarin communicatie centraal staat, respectvolle communicatie tussen alle leden van de schoolgemeenschap, respectvol gebruik van elektronische apparatuur en informatietechnologie en een schoolcultuur waarin vertrouwen wordt bevorderd. De school draagt het beleid en de procedures tegen pesten uit en legt deze uit aan leerlingen, collega's en ouders. Incidenten worden gemeld via een veiligheidssysteem en alle meldingen van agressief gedrag of pesten worden serieus genomen. Vertrouwelijkheid wordt gerespecteerd en er wordt zo snel mogelijk gereageerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Albatros om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Albatros gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Albatros?

De Albatros gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.