obs Het Schateiland
Jan Ligthartstraat 96
2941 SE Lekkerkerk

Schoolweging

Schoolweging
31.03
Spreiding
6.17

De schoolweging van Het Schateiland Lekkerkerk is 31,03 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de schoolwijde focus op basisvaardigheden, zelfs met hogere schoolweging (31,03 vs. 29,77 landelijk).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 45,5%. Dit duidt op effectieve differentiatie in een complexe populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 28% havo en 8% vwo (samen 36%) tegenover 16,1% havo en 18,6% vwo bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijsadviezen (4%) zijn weliswaar hoger dan het landelijk gemiddelde (1,01%), maar passen bij de schoolweging. De combinatie vmbo-(g)t/havo (20%) en havo/vwo (4%) onderstreept de doorlopende leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Schateiland LekkerkerkGemeente AmsterdamNederland
LIB175.3173.48175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gebruiken de halfjaarlijkse Cito-screening om de tussenresultaten te meten. Natuurlijk beperken we ons niet tot de Cito. Ook de methoderesultaten beïnvloeden ons handelen. Als leerkracht ben je de hoofdverantwoordelijke voor de uitvoering van het handelingsgericht werken in de groep. Als leerkracht sta je er echter niet alleen voor. Gezamenlijk met de andere collega's binnen het team worden trendanalyses uitgevoerd. Tijdens de periodieke groepsbespreking wordt er samen met de directie en de coördinator leerlingenzorg gereflecteerd, geëvalueerd en plannen onder de loep genomen. Binnen ons handelingsgericht werken onderscheiden we verschillende fasen en stappen. Fase 1: waarnemen en signaleren Stap 1: verzamelen van leerlinggegevens Stap 2: signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben Fase 2: begrijpen en analyseren Stap 3: benoemen van de onderwijsbehoeften Fase 3: plannen Stap 4: clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften Stap 5: opstellen van het groepsplan/onderwijsplan Fase 4: realiseren Stap 6: uitvoeren van het groepsplan/onderwijsplan Stap 7: evalueren van het groepsplan/onderwijsplan

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 35,3% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25,3% landelijk), terwijl 11,8% onder advies zit (vergelijkbaar met 11,8% landelijk). Dit reflecteert de combinatie van zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het vroege prognosemodel vanaf groep 6.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat kinderen mogen ontdekken wie ze zijn, waar ze goed in zijn en waar ze beter in willen worden. Hiervoor is het nodig dat ze zichzelf goed leren kennen. Vanuit dit positieve zelfbeeld kunnen kinderen ook elkaar leren kennen. Ze zullen ontdekken dat iedereen anders is en wij willen kinderen leren deze verschillen te waarderen. Ook willen we kinderen leren samenwerken. Samenwerken is een vaardigheid waar je hele leven een beroep op wordt gedaan. Wij zien het als onze taak om kinderen te ondersteunen en uit te dagen bij alles wat zij leren. Samen staan we sterk. LEES MINDER

Relatie

Autonomie

Competentie

Wat is de werkwijze van obs Het Schateiland voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden autonomie, relatie en competentie (pedagogische tact) zijn vertaald in specifieke kernwaarden voor obs Het Schateiland: samenwerken, doelgericht, passievol, respect en betrokken. Samenwerken bevordert gemeenschapszin. Doelgerichtheid leert kinderen zaken effectief aanpakken. Passie bevordert openheid voor nieuwe ontwikkelingen. Respect is er voor onszelf, elkaars eigenheid en de omgeving. Betrokkenheid motiveert kinderen tot leren, denken en ontdekken.

Welke registratievorm(en) gebruikt obs Het Schateiland om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs Het Schateiland gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs Het Schateiland?

Obs Het Schateiland gebruikt de methoden Klasse(n)pad en Klasse(n)kracht voor sociaal-emotioneel leren.