
De resultaten van Samenwerkingsschool de Lei in Leimuiden
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Samenwerkingsschool de Lei, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Samenwerkingsschool de Lei bij jullie?
Ontdek hoe goed Samenwerkingsschool de Lei bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamenteel Niveau op Samenwerkingsschool de Lei
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Samenwerkingsschool de Lei
Het streefniveau gaat verder dan het fundamenteel niveau en stelt een hogere norm voor de academische prestaties van leerlingen aan het einde van de basisschool. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt voor elke school een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op de kenmerken van de leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van Samenwerkingsschool de Lei.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Samenwerkingsschool de Lei?
Samenwerkingsschool de Lei begeleidt leerlingen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs met een gestructureerde aanpak. Groep 7 ontvangt in februari en juni een voorlopig advies, inclusief het 'Uitstroomprofiel De Lei'. In september informeert de school ouders en verzorgers uitgebreid over diverse voortgezet onderwijsvormen, de regionale mogelijkheden, advisering, de plaatsingswijzer en belangrijke aandachtspunten bij schoolkeuze. Ook wordt informatie verstrekt over aanmeldingsprocedures en voorlichtingsdagen. Het schooladvies, gebaseerd op verslaggegevens, leerlingvolgsysteemtoetsen, werkgedragobservaties en de individuele aanleg van het kind, is leidend. In november/januari vinden gesprekken plaats om het definitieve advies te bespreken, waarna ouders de aanmelding verzorgen. Na toelating vindt gegevensuitwisseling plaats met de brugklascoördinator, met toestemming van de ouders.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Samenwerkingsschool De Lei
Op Integraal Kind Centrum (IKC) De Lei zetten we vol in op de brede ontwikkeling van elk kind. We begeleiden onze leerlingen naar zelfstandige, betrokken en weerbare individuen die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Onze aanpak is gericht op het ontwikkelen van essentiële levensvaardigheden en het vergroten van zelfinzicht en omgevingsbewustzijn. Ieder kind is uniek en verdient het om zichzelf te kunnen zijn. Wij ondersteunen de kinderen in hun persoonlijke groeiproces, waarbij we aandacht besteden aan hun welzijn, hun relatie met anderen en hun interactie met de wereld om hen heen. Door middel van inspirerende levenslessen cultiveren we een positieve levenshouding en versterken we sociale competenties. We moedigen kinderen aan om op een constructieve en oplossingsgerichte manier om te gaan met uitdagingen en relationele situaties. De nauwe samenwerking tussen kind, ouders en IKC vormt de kern van onze pedagogische filosofie. Transparantie en betrouwbaarheid staan centraal; we doen wat we beloven en beloven wat we doen. Vanuit de basisbehoeften aan verbinding, competentie en autonomie bouwen we aan de kracht van samenwerking. Onze Kernprincipes voor een Positieve Schoolomgeving Op IKC De Lei hanteren we een duidelijke set hoofdregels die we integreren in al onze activiteiten: werken, spelen en leren met wederzijds respect. Dit respect geldt voor onszelf, voor elkaar en voor onze gedeelde omgeving. We streven ernaar om een positieve en ondersteunende sfeer te creëren waarin iedereen zich veilig voelt en optimaal kan groeien. Iedereen binnen onze gemeenschap draagt bij aan dit veilige leerklimaat en voelt zich mede-verantwoordelijk. Hoe we deze principes zichtbaar maken: Onze afspraken en regels zijn helder gecommuniceerd en visueel aanwezig in alle schoolruimtes, afgestemd op de specifieke functies van elke ruimte. Een gestructureerd dagritme biedt kinderen duidelijkheid en houvast. Alle leden van de schoolgemeenschap, zowel leerlingen als medewerkers, zijn verantwoordelijk voor het naleven van de gemaakte afspraken. Gedurende de eerste schoolweken na elke vakantieperiode ligt de focus op het opnieuw aanleren en verankeren van regels en routines. Leerkrachten bespreken de regels actief binnen de stamgroepen en herinneren leerlingen eraan tijdens het leerproces. Ouders worden actief betrokken bij de afspraken en de onderliggende pedagogische visie. We stimuleren gewenst gedrag door middel van positieve groepsdoelen. Alle volwassenen binnen de school hanteren de regels op een consistente en eenduidige manier. Gedrag en Effectieve Leeraanpak Kinderen leren op diverse manieren. Ons schoolgebouw en lesrooster faciliteren verschillende leerstijlen, waaronder: Stilwerken voor diepgaande concentratie. Samenwerken in projecten en groepstaken. Leren door praktische ervaring en 'doing'. Verwerken van lesstof, zowel digitaal als schriftelijk. Spelenderwijs ontdekken en exploreren. In onze stilwerkruimtes gelden strikte regels om een optimale leeromgeving te garanderen; stilte is hier essentieel. Kinderen die zich niet aan deze regel houden, werken op een aangewezen alternatieve plek. We leren onze leerlingen dat het schoolgebouw een gezamenlijke ruimte is waar we samen zorgen voor een nette en geordende omgeving. Gedragsontwikkeling is een leerproces. Daarom besteden we er doelgericht aandacht aan met duidelijke afspraken, regels en routines, gehanteerd vanuit een positieve benadering. Bij ongewenst gedrag spreken we kinderen direct aan. Bij herhaling volgen we de stappen uit onze gedragscode, waarbij we ouders proactief informeren. De volledige gedragscode is beschikbaar op onze website. Gezamenlijke Kracht: Duidelijke Kaders en Continu Verbeteren Als team evalueren we de regels en routines regelmatig en stemmen deze af per leerunit. De gemaakte afspraken zijn erop gericht om de zelfstandigheid, zelfredzaamheid en het zelfvertrouwen van onze leerlingen te vergroten. We leggen kinderen en ouders actief uit waarom bepaalde regels essentieel zijn voor een prettige en effectieve leeromgeving. Leerkrachten spreken elkaar ook aan op het naleven van de afspraken, wat bijdraagt aan een consistente aanpak. dagelijks evalueren we het leerproces binnen de units en passen we onze aanpak waar nodig aan om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen.
Positief Welbevinden
Veilige Leeromgeving
Actieve Betrokkenheid
Wat is de aanpak van Samenwerkingsschool De Lei op het gebied van sociale ontwikkeling?
Op IKC De Lei hechten we veel waarde aan een integrale ontwikkeling, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. In alle groepen integreren we structureel aandacht voor sociaal-emotionele vorming, gebruikmakend van de methodes Leskracht en Kriebels in je buik. Daarnaast worden aanvullende thema's besproken binnen de stamgroepen, zoals het belang van empathie en effectieve communicatie. De sociale ontwikkeling van onze leerlingen wordt nauwlettend gevolgd en geëvalueerd. Dit gebeurt middels periodiek ingevulde vragenlijsten door zowel leerlingen als leerkrachten. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 nemen daarnaast deel aan de jaarlijkse 'Vensters' vragenlijst, waarvan de resultaten bijdragen aan de algehele onderwijsevaluatie. Op basis van deze gegevens stellen we gerichte plannen op, zowel per unit als individueel voor leerlingen. Deze plannen worden halverwege en aan het einde van het schooljaar geëvalueerd en bijgestuurd. De acties die hieruit voortvloeien, worden verwerkt in het unitplan en, indien relevant, in het schoolplan. De inzichten uit de leerlingtevredenheidsonderzoeken worden zowel op teamniveau als binnen de stamgroepen met de kinderen besproken, om zo gezamenlijk te werken aan een veilige, positieve en stimulerende leeromgeving.
Welke registratiemethoden gebruikt De Lei voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Samenwerkingsschool De Lei hanteert de volgende registratiemethoden voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Digikeuzebord voor Unit 2
- Specifieke vragenlijst gericht op welbevinden
Met welke methodes voor sociaal-emotioneel leren werkt deze basisschool?
Samenwerkingsschool De Lei maakt gebruik van de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren:
- Leskracht
Inspectierapport Samenwerkingsschool De Lei: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Na de succesvolle fusie van de drie basisscholen in Leimuiden, bundelen we onze krachten en expertise op Samenwerkingsschool De Lei. Dit brengt een schat aan ervaringen en resultaten met zich mee van voorheen zelfstandige onderwijsinstellingen. De onderwijsinspectie evalueert onze school op een centrale manier, waarbij het College van Bestuur verantwoordelijkheid draagt voor onze onderwijskundige keuzes en resultaten. Deze strategische beslissingen, gericht op optimale leerlingontwikkeling, zijn gedetailleerd vastgelegd in ons schoolplan en het overkoepelende beleidsplan van Wij de Venen. Ontdek hoe wij continu streven naar uitmuntendheid en een veilige, stimulerende leeromgeving garanderen voor elke leerling. Ons team van toegewijde professionals werkt dagelijks aan innovatief en effectief onderwijs. Meer details over onze onderwijsresultaten en de bevindingen van de inspectie kunt u vinden via de onderstaande link.