
Schoolweging
De schoolweging van De Lei is 29,54 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Lei | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Observaties en toetsen Om de ontwikkeling van alle leerlingen te bewaken en te stimuleren hebben we een planmatige manier van het volgen van de ontwikkeling en het signaleren van problemen. Er wordt jaarlijks een toetskalender vastgesteld waarin opgenomen zijn: · Data waarop toetsen worden afgenomen · Bespreking van individuele en groepsresultaten in het ib-overleg en in het team. We signaleren in groep 1 t/m 8 met behulp van de volgende middelen: * Vakgerelateerde toetsen * Observatielijsten kleuters (digikeuzebord) * Socialen vragen- observatielijst 3 t/m 8 * CITO DMT en AVI * CITO begrijpend lezen * CITO taalverzorging * CITO rekenen * * Doorstroomtoets Route 8. Om de lees- en taalontwikkeling goed te volgen en op de juiste momenten extra zorg in te kunnen zetten is een protocol dyslexie opgesteld. Dit is ter inzage op school aanwezig. Resultaten Cito-toets/ Route 8 Hoewel niet alleen toetsuitslagen bepalen of een kind een goede schoolloopbaan achter de rug heeft en of de school het beste uit een kind naar boven heeft gehaald, is de uitslag van de Cito-toets en de Route 8 een aspect om naar de resultaten van de school te kijken. Of de school goed voor uw kind geweest is, hangt van meerdere factoren af. Het welbevinden van een kind, zijn ontwikkeling op andere dan de kennisgebieden en natuurlijk het beginniveau en zijn mogelijkheden bepalen mede of de school het goed gedaan heeft. Deze aspecten zijn moeilijk in harde cijfers te vangen of op deze plaats te vermelden. Op onze school doen in principe alle kinderen mee met de Cito-toetsen en Route 8. Gedurende het schooljaar worden de kinderen van de groepen 1 en 2 geobserveerd, dit wordt vastgelegd. De kinderen van de groepen 3 t/m 8 worden regelmatig op een aantal sociaal-emotionele aspecten geobserveerd en getoetst op de leerontwikkeling. Bij de rapporten van de kinderen worden middels grafieken en tabellen de individuele resultaten van de Cito-toetsen getoond. We werken met de scores I t/m V. I ruim bovengemiddeld II bovengemiddeld III gemiddeld IV beneden gemiddeld V zwak Signaleren en diagnosticeren Op basis van de observaties en toetsen wordt de ontwikkeling van uw kind gevolgd. Er wordt gesignaleerd op welk gebied of welke gebieden uw kind minder vooruitgang laat zien. We proberen inzicht in de aard en oorzaak van de problemen te krijgen. Maar vooral te kijken naar wat een kind nodig heeft om heeft om zich goed te ontwikkelen. Unitplan Voor de vakgebieden lezen, spelling en rekenen werken we met unitplannen. Op motorisch en sociaal emotioneel kan ook een unitplan opgesteld worden, dit is echter alleen wanneer dit van toepassing is voor een leerling en/of groep. In het unitplan staan: · doelen · wijze van begeleiding, organisatie, specifieke aanpak, materialen en tijdsinvestering · tijdstip en wijze van evaluatie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Pedagogische visie: We streven ernaar onze kinderen, door het aanleren van vaardigheden, kennis van henzelf en de omgeving, tot actieve, zelfstandige, zelfredzame en betrokken burgers te laten opgroeien. Ieder mens is uniek en in IKC De Lei mag je jezelf zijn. We helpen je te groeien op je eigen tempo om daarin oog te hebben voor jezelf, de ander en je omgeving aan de hand van de levenslessen. We leren je hoe je positief kunt bijdragen aan die omgeving en je relatie tot jezelf en de ander. We werken eraan door constructief en oplossingsgericht met elkaar en de omgeving om te gaan. De krachtige driehoek tussen IKC, kind en ouders is daarvoor de basis. Daarin zeggen we wat we doen en doen we wat we zeggen. Kortom vanuit de basisbehoeften relatie, competentie en autonomie werken aan de kracht van samen. Hoofdregels We werken, spelen en leren met respect voor elkaar onszelf, en de omgeving. We zijn positief en opbouwend en zorgen er met elkaar voor dat IKC De Lei een plek is waar kinderen kunnen groeien. We voelen ons verantwoordelijk, veilig en betrokken bij elkaar en de omgeving en dragen er allemaal aan bij. Hoe zien we het terug: Door de hele school zijn de regels en afspraken van de ruimtes helder en zichtbaar. De ruimtes en de regels die er gelden corresponderen met elkaar. We zijn allemaal verantwoordelijk om elkaar aan de regels te houden. Er is een helder dagritme en we zorgen er met elkaar voor dat deze wordt uitgevoerd. Hoe gaan we met die regel en afspraken om, hoe leren we die. Hoe leren we de kinderen de functie van die regels. De eerste weken na de zomervakantie, en de eerste week na één vakantie, werkt iedere stamgroep iedere dag over de regels en routines in het gebouw, de unit en in de omgang met elkaar. De collega’s bespreken de regels op en in de unit met elkaar en de kinderen over de regels. De uitleg van de regels vindt plaats in de stamgroep. Tijdens het werken herinneren de leerkrachten de kinderen aan de regels. De ouders worden betrokken bij de regels in het gebouw en de achtergronden ervan. Door middel van positieve (groeps)doelen wordt actief ingezet op het aanleren van positief gedrag. Alle volwassenen in het gebouw hanteren de regels zoveel mogelijk op dezelfde manier. Wat doen we in het IKC (qua gedrag, werkhouding, gedragsregels en afspraken). Kinderen leren op verschillende manieren; het gebouw en het rooster biedt de mogelijkheden tot stilwerken, samenwerken, leren door te doen, digitaal verwerken, schriftelijk verwerken, spelen en ontdekken. De regels in de stilwerk-ruimten worden heel strikt gehanteerd. Je werkt er stil, houd je je hier niet aan dan werk je ergens anders. In deze ruimte praat niemand. Het gebouw is van iedereen, alles wordt na gebruik opgeruimd. Op IKC De Lei gedragen we ons zoals in de gedragscode is beschreven, welke te vinden is op de webiste. Gedrag moet je ook (aan)leren en daar besteden we dan ook aandacht aan. Er zijn afspraken, regels en routines vanuit een positieve benadering leren wij de kinderen dit aan. Kinderen die zich niet respectvol gedragen worden daarop aangesproken, bij herhaaldelijk ongewenst gedrag volgen wij de stappen uit onze gedragscode. Hiervan worden ouders altijd op de hoogte gebracht. Welke afspraken maken we, waar werken we aan Basis/kaders van hoofdregels. We bespreken met het team van de school en de opvang de regels en routines en werken eraan om die regels per unit in en uit te voeren. De regels en routines zijn er op gericht de zelfstandigheid, de zelfredzaamheid en het vertrouwen van kinderen te vergroten. Hoe gaan we met die regel en afspraken om, hoe leren we die? Hoe leren we de kinderen de functie van die regels. De geldende regels worden naar ouders en kinderen gecommuniceerd, daarbij wordt vooral aandacht besteed aan het waarom van de regels. De leerkrachten spreken elkaar ook aan bij het niet naleven van de regels. Dagelijks wordt het werken in de unit geëvalueerd en tijdens een unitoverleg wordt er afgestemd of een wijziging nodig is of dat de uitvoering strakker moet. LEES MINDER
Welbevinden
Veiligheid
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
In alle groepen worden lessen sociaal-emotionele vorming gegeven. Dit doen leerkrachten met behulp van lessen uit Leskracht en Kriebels in je buik. Daarnaast wordt er extra aandacht in de stamgroep besteed m.b.t. de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierbij kunt u denken aan lessen over het gebruik van social media, lespakketten over pesten maar ook over culturele verschillen en het verschil tussen een dorp en een stad. De sociale opbrengsten worden meerder keren per jaar geïnventariseerd door dat de leerlingen en de leerkrachten vragenlijsten invullen. Deze vragenlijsten worden besproken met de stamgroepen en daarop worden, indien nodig, acties op ingezet. Deze opbrengsten worden ook meerdere malen per schooljaar op studiedagen besproken. Daarnaast wordt jaarlijks de vragenlijst van Vensters afgenomen bij leerlingen uit groep 6,7 en 8. Aan de hand van deze gegevens wordt een unitplan, dan wel een individueel plan opgesteld, wat halverwege en aan het einde van het schooljaar wordt geëvalueerd. De acties die hieruit komen worden in het unitplan verwerkt. De gegevens die we uit de leerlingtevredenheidsvragenlijsten halen worden op teamniveau besproken en per stamgroep met de kinderen. De acties die hieruit volgen komen terug in het schoolplan en unitplan.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst Digikeuzebord unit 2 Eigen vragenlijst m.b.t. het welbevinden