
De resultaten van School voor Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst in Leidschendam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van School voor Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst bij jullie?
Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Welk schooladvies kregen de leerlingen van School voor Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst?
Ontdek het schooladvies en de doorstroommogelijkheden voor leerlingen van Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst. Leerlingen die in het schooljaar 12 jaar worden, nemen deel aan het schoolverlatersonderzoek. In overleg met ouders en op basis van individuele groei en ontwikkeling kan een leerling ook een extra jaar basisonderwijs volgen, tot het jaar waarin het 13 jaar wordt. De school organiseert jaarlijks een informatieavond in augustus/september over de overgang naar het voortgezet onderwijs. Hierbij worden de procedure en het traject van het eindonderzoek toegelicht. De laatste maand van het schooljaar wordt afgesloten met een speciaal afscheid voor de schoolverlaters van De Vliethorst. Het schoolverlatersonderzoek kijkt naar diverse criteria zoals leeftijd, persoonlijkheidsontwikkeling, didactisch niveau, leerrendement en sociaal functioneren. Het onderzoek bestaat uit een psychologisch en een didactisch gedeelte. Het psychologisch onderzoek, afgenomen onder supervisie van de orthopedagoge, omvat de ADIT (Adaptieve Digitale Intelligentie Test). Deze test helpt bij het adviseren over de schoolkeuze voor leerlingen van groep 8. Voorafgaand aan het onderzoek wordt toestemming gevraagd aan ouders. In het didactisch onderzoek beoordeelt de groepsleerkracht het functioneren van uw kind. Hierbij wordt gekeken naar begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en taalvaardigheid, met gebruik van het Cito leerlingvolgsysteem resultaten van mei/juni. Eventueel aanvullend didactisch onderzoek kan plaatsvinden. De resultaten van het Cito leerlingvolgsysteem van januari worden ook meegenomen in het schooladvies. Het zorgteam, bestaande uit de orthopedagoge, intern begeleider, directie en groepsleerkracht, bespreekt alle gegevens om tot een weloverwogen schooladvies te komen. Dit advies wordt gedeeld met ouders en het kind tijdens een adviesbespreking. De uitstroomverwachting staat vermeld op het OPP, zodat ouders zich tijdig kunnen oriënteren op vervolgscholen. In maart ontvangen leerlingen het definitieve schooladvies. Daarna kunnen ouders hun kind inschrijven bij de school van eerste keuze. Sinds schooljaar 2023-2024 is de Doorstroomtoets verplicht voor leerlingen met een IQ hoger dan 75 of met een uitstroomprofiel VMBO (of hoger). Deze toets, die wij afnemen met ROUTE8, een adaptieve digitale toets, kan leiden tot een bijstelling van het definitieve schooladvies. Dit gebeurt altijd in overleg met het zorgteam en de ouders.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Emotionele Groei op SBO De Vliethorst
Op Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst bieden we essentiële ondersteuning voor de algehele ontwikkeling van onze leerlingen. We erkennen dat veel leerlingen extra begeleiding nodig hebben, niet alleen op academisch gebied, maar vooral ook in hun emotionele en sociale groei. Onze aanpak is gericht op het versterken van het zelfvertrouwen en het geloof in eigen kunnen. Wij begrijpen dat leerlingen uitdagingen ervaren en extra inspanningen moeten leveren om succesvol te zijn. Daarom stimuleren we een omgeving waarin elke stap vooruit wordt gevierd en inspanning wordt beloond. Wij besteden veel aandacht aan de interactie met leeftijdsgenoten. Leerlingen leren elkaars intenties en emoties te begrijpen, zich respectvol te uiten en op te komen voor zichzelf. Ook het luisteren naar anderen, ruimte geven, samen spelen en effectief ruzies oplossen staan centraal. Het aangaan en onderhouden van vriendschappen is een belangrijk onderdeel van de sociale ontwikkeling. Binnen De Vliethorst leren leerlingen zichzelf en anderen kennen, waarderen ze verschillen en ontwikkelen ze vaardigheden voor positieve interactie. De Kanjertraining vormt een cruciaal onderdeel van ons curriculum om deze vaardigheden planmatig aan te leren en te versterken.
Competentieontwikkeling
Positieve Relaties
Autonomie en Zelfstandigheid
Hoe bevordert SBO De Vliethorst de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op SBO De Vliethorst hanteren we duidelijke school- en klassenafspraken die zichtbaar zijn en wekelijks worden herhaald met een 'afspraak van de week'. In de startfase van het schooljaar ligt de focus op het aanleren van deze afspraken, waarbij leerlingen actief betrokken zijn bij het opstellen en ondertekenen van de klassenregels. Ook groepsvorming, kennismaking en het bevorderen van samenspel staan centraal, met extra aandacht voor nieuwe leerlingen. De wekelijkse Kanjertrainingen versterken de sociale vaardigheden systematisch. Schoolafspraken en de aanpak van sociale vaardigheden worden gecommuniceerd via de schoolgids en ouderavonden. Individuele leerdoelen worden opgenomen in het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Gedragsspecialisten, orthopedagogen en pestcoördinatoren ondersteunen waar nodig. Jaarlijks stellen we een groepsplan gedrag op, gebaseerd op leerlijnen voor sociaal gedrag en leren, leren. De voortgang van leerlingen wordt tweemaal geëvalueerd en bijgesteld. Gedragsincidenten worden geregistreerd en geanalyseerd om passende maatregelen te nemen voor de school, klas of individuele leerling, conform ons veiligheidsbeleid.
Welke registratiemethoden gebruikt SBO De Vliethorst voor sociale opbrengsten?
SBO De Vliethorst brengt sociale opbrengsten in kaart met behulp van de volgende methoden:
- Kijk! observatiesysteem
- Leerlijn Sociaal Gedrag
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze school?
Voor het sociaal-emotioneel leren maakt SBO De Vliethorst gebruik van:
- Kanjertrainingen
Inspectierapport Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst. Wij zetten ons dagelijks in voor optimale ontwikkeling en een veilige leeromgeving voor elk kind. Lees hier meer over onze onderwijsresultaten en hoe we streven naar de hoogste kwaliteit. Onze school in Leidschendam volgt de richtlijnen van de inspectie nauwgezet. De Vliethorst biedt speciaal basisonderwijs aan 121 leerlingen. De inspectie beoordeelt onze prestaties en de effectiviteit van ons onderwijs. Bekijk de officiële rapporten om een compleet beeld te krijgen van onze school. Wij geloven in transparantie en continue verbetering.