
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een duidelijke focus op praktische uitstroom: 47.6% praktijkonderwijs en 23.8% vmbo-b advies (vergeleken met 40.6% en 27.7% bij vergelijkbare scholen). Theoretische adviezen (vmbo-(g)t: 4.8%) blijven beperkt, wat aansluit bij de specifieke doelgroep. Bijna 5% van de leerlingen stroomt door naar vso, iets lager dan het landelijk SBO-gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Vliethorst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
cito lovs analyseform opp groepsbespreking
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 89.7% van de leerlingen die op adviesniveau presteren (vs. 62.9% landelijk) toont de school nauwkeurige plaatsing. Slechts 3.5% zit onder advies, wat het belang van maatwerk in het schoolverlatersonderzoek onderstreept. Het lage percentage boven-advies (6.9%) reflecteert realistische inschattingen voor deze doelgroep.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen op SBO De Vliethorst hebben extra ondersteuning nodig om zich te ontwikkelen. Niet alleen op het gebied van de didactische ontwikkeling, maar ook op het gebied van de emotionele en sociale ontwikkeling. Zij kennen diverse uitdagingen op school en de leerlingen moeten vaak extra inspanningen leveren om zich op school te ontwikkelen. Het (weer) opbouwen van het (zelf) vertrouwen en het geloof dat inspanning loont is een belangrijk onderdeel van de aanpak op school. Ook in de omgang met leeftijdsgenoten hebben de meeste leerlingen extra ondersteuning nodig, bijvoorbeeld bij: - elkaars intenties en emoties begrijpen - zichzelf goed en respectvol uitdrukken - op een adequate manier voor zichzelf opkomen - naar de ander luisteren en ruimte geven - samenspelen en samenwerken - meningsverschillen en ruzies oplossen - vriendschappen aangaan en onderhouden Binnen De Vliethorst wordt veel aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen. Binnen het curriculum leren leerlingen zichzelf en de ander kennen, leren verschillen te waarderen en te respecteren en leren ze vaardigheden om op een adequate manier met elkaar om te gaan en plezier te maken. Naast dagelijkse momenten waarin dit aan bod komt, hanteert SBO De Vliethorst de Kanjertraining als methode om planmatig sociale vaardigheden aan te leren. LEES MINDER
Competentie
Relatie
Autonomie
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst voor sociale ontwikkeling?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst hanteert duidelijke school- en klassenafspraken, die zichtbaar zijn en wekelijks worden herhaald. In de eerste acht weken van het schooljaar wordt extra aandacht besteed aan het aanleren van de afspraken. Leerlingen worden betrokken bij het opstellen van de klassenregels en ondertekenen deze. Er is aandacht voor groepsvorming en sociale vaardigheden door middel van Kanjertraining. Schoolafspraken en aanpak sociale vaardigheden worden met ouders gecommuniceerd. Individuele doelen worden opgenomen in het OPP, en bij specifieke aanpak wordt een gedragsspecialist, orthopedagoog en/of pestcoördinator betrokken. Jaarlijks wordt een groepsplan gedrag opgesteld, waarbij de vorderingen van de leerlingen worden geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. Gedragsincidenten worden geregistreerd en op basis daarvan worden maatregelen genomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst gebruikt Kijk! en de leerlijn sociaal gedrag om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Vliethorst gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.