
Schoolweging
De schoolweging van Maria Bernadette Leidschendam is 25,55 , met een spreiding van 6,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, scoort de school significant boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit en het inclusieve karakter van het onderwijs, waarbij vrijwel alle leerlingen aan de minimale eisen voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft het door de inspectie gestelde streefniveau ruimschoots: 72,3% van de leerlingen behaalt dit niveau, tegen een signaleringswaarde van 53,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen tot hogere prestaties, met name op rekenen en taal.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 37,5% vwo-advies (vergeleken met 18,6% bij vergelijkbare scholen) en 18,75% havo. Opvallend is de lage score voor praktijkonderwijs (0%), wat aansluit bij het profiel van een school met een relatief gunstige leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Maria Bernadette Leidschendam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.04 | 176.6 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerkrachten van de groepen 1 en 2 werken met onderwijsplannen voor een bepaalde periode. Cruciale leerdoelen voor de groepen worden weggezet in deze plannen. Leerlingen krijgen in kleine kringen uitleg. De leerkracht reflecteert onmiddellijk op de inhoud van de klein kring. De leerlingen worden gevolgd door middel van BOSOS. De tussenresultaten worden gemeten door middel van CITO-toetsen voor de groepen 3 tot en met 8. Er zijn 2 meetmomenten per jaar eind januari/ begin februari en eind mei/begin juni. We toetsen rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling, woordenschat (3-4), studievaardigheden (6-8) en Engels (7-8). De tussenresultaten worden met de hele school besproken. Aan de hand van de 4D’s (data, duiden, doelen doen) wordt er gereflecteerd op de opbrengsten. De leerkracht helpt de leerling bij het bereiken van leerdoelen. De leerkracht stelt groepsdoelen per niveaugroep op voor zijn of haar klas. De leerkracht maakt gebruik van verschillende methodes om de doelen te bereiken. Door middel van feedback op het werk, het maken van toetsen en een gesprek tussen leerkracht en leerling wordt op het behalen van doelen gereflecteerd. Schooljaar '22-'23 krijgen we hulp door middel van Focus PO om de cruciale leerdoelen te behalen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 30% boven het advies presteert. Deze cijfers reflecteren een zorgvuldige advisering en mogelijk onderadvisering om doorstroomkansen te maximaliseren, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Op RKBS Maria Bernadette werken wij volgens het drieslagmodel van Biesta: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. Als school besteden wij veel aandacht aan het omgaan met elkaar en de ontwikkeling van de eigen persoonlijkheid. Wij zetten extra in op het samenwerken en het elkaar helpen. Dit doen wij onder andere met coöperatief leren. Wij zijn een Kanjerschool, met een eigen coördinator. In de Kanjertraining wordt preventief en curatief vormgegeven aan sociale vaardigheden. In de bovenbouw gebruiken we de Orka-training zodat leerlingen nog bewuster worden van het gedrag en de keuze die zij daar in kunnen maken. LEES MINDER
Vanuit vertrouwen en respect
samenwerkend en elkaar helpend
actief en met plezier
Wat is de werkwijze van Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette zijn gebaseerd op de Kanjertraining, die preventief en curatief werkt en een brede blik heeft op het sociaal welbevinden. Om de leerlingen te monitoren, wordt twee keer per jaar de SCOl-vragenlijst gebruikt. In de groepen 6 tot en met 8 wordt de monitor Sociale veiligheid afgenomen. De visie wordt uitgedragen in de klassenregels, materialen in de klassen, tijd op het rooster en professionalisering van het team. Niet alleen de leerkrachten, maar ook directie en ondersteuners volgen de scholing.
Welke registratievorm(en) gebruikt Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette?
Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.