Basisschool Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer in Leidschendam

Het team van Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer in Leidschendam

Current section: team
Rijnlandstraat 159
2265 Leidschendam

Zie hier hoe het team van Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (28.6%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (50%)
Direct ondersteunend personeel (35.7%)
Management (14.3%)

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Zonnewijzer is een school met een leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in een groep zitten. Deze leerlingen krijgen dezelfde basisleerstof aangeboden. Kan een kind de basisstof minder goed aan, dan krijgt het voor één of meer vakken een eigen programma aangeboden. Dan geldt ook voor kinderen die beduidend meer dan gemiddeld presteren. De kinderen van de groepen 4 tot en met 8 werken met Snappet: Snappet biedt adaptieve lesstof voor 9 vakken vanaf groep 4 en sluit aan op de bij school voorkomende lesmethoden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Kunstzinnige vorming en Werken met ontwikkelingsmateriaal
35.3%
Bewegingsonderwijs/zintuigelijke oefeningen
31.4%
Taalontwikkeling / leesontwikkeling
11.8%
Rekenonderwijs
7.8%
Godsdienstige vorming
7.8%
Wereldoriëntatie
3.9%
Schrijven
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
19.6%
Overig
14.1%
Wereldoriëntatie
13.7%
Taal
13.4%
Kunstzinnige en creatieve vorming
11.4%
Lezen
10.5%
Levensbeschouwing
7.8%
Bewegingsonderwijs
5.9%
Engelse taal
3.6%

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Zonnewijzer

2

Taal en Rekenen Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist Basisonderwijs
Taalspecialist Basisschool

Toelichting van de school:

Op Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer zetten we vol in op de optimale ontwikkeling van taal en rekenvaardigheden. Onze gespecialiseerde leerkrachten signaleren reken- en taalproblemen vroegtijdig in de klas. Met een digitaal en adaptief plan van aanpak bieden we gerichte ondersteuning, zowel binnen als buiten de klaslokalen. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar potentieel op dit gebied volledig te benutten. Onze rekencoördinator en taalcoördinatoren fungeren als centrale aanspreekpunten. Zij begeleiden en sturen de reken- en taalinstructieprocessen van alle leerkrachten, wat resulteert in een consistente en effectieve aanpak voor alle leerlingen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Basisonderwijs
Orthopedagoog School
Kanjertraining Specialist Sociaal-Emotioneel

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal bij De Zonnewijzer. Wanneer een leerkracht een leerling signaleert met specifieke behoeften op dit gebied, starten we een zorgvuldig proces. Dit proces omvat gesprekken met ouders en interne afstemming, primair met onze intern begeleider, die tevens orthopedagoog is. Daarnaast hebben we een toegewijde Kanjercoördinator die ons team ondersteunt. Via leerlingbesprekingen en de analyse van enquêtes, zoals KanVas en de tevredenheidsenquête Vensters, brengen we sociaal-emotionele aspecten in kaart. Op basis hiervan stellen we gerichte plannen van aanpak op voor individuele leerlingen of voor specifieke groepen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Optimale Leerlingondersteuning op De Zonnewijzer

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Gids voor Passend Onderwijs

Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer biedt passend onderwijs voor elk kind. Ons wettelijk verplichte Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij dit realiseren. Dit document, opgesteld door ons toegewijde schoolteam, geeft u als ouder inzicht in de basisondersteuning en de specifieke extra ondersteuning die wij bieden. Het toont de kennis en expertise binnen onze school. Het SOP dient ook als input voor het samenwerkingsverband Haaglanden, om een dekkend netwerk van passend onderwijs te garanderen. Bovendien helpt het ons bij het beoordelen of wij de juiste ondersteuning kunnen bieden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Ons huidige SOP bouwt voort op eerdere versies en is verrijkt met de dagelijkse praktijkervaringen van onze school. Onze missie, “Uw kind is ook onze zorg”, vertaalt zich in een gezamenlijke inspanning met ouders om zorg te delen. Binnen passend onderwijs richten we ons op kinderen met diverse behoeften, waarbij elk kind telt. Kinderen die extra aandacht behoeven, worden met veel toewijding door ons team begeleid. Waar nodig zoeken we externe expertise, onder andere via SPPOH (Stichting Primair Passend Onderwijs Haaglanden). Een samenwerking tussen ouders, school, SPPOH en onderwijsexperts garandeert de best mogelijke begeleiding voor elk kind. Alle leerlingen zijn wettelijk welkom op De Zonnewijzer. Wij streven ernaar elk kind optimaal te begeleiden, ook wanneer er sprake is van handelingsverlegenheid. Dit kan direct bij aanvang of gedurende de schoolloopbaan ontstaan. De inbreng en medewerking van ouders blijven hierbij essentieel. Door de jaren heen heeft De Zonnewijzer expertise opgebouwd in de begeleiding van kinderen met autisme, concentratieproblemen, gedragsproblematiek en communicatieproblemen. Arrangementen, zoals extra ondersteuning in de klas of specifiek leermateriaal, worden op maat aangevraagd. Wij willen kinderen die extra ondersteuning nodig hebben of baat hebben bij verdieping, graag optimaal begeleiden. Dit geldt voor leerlingen die moeite hebben met de leerstof, maar ook voor cognitief sterke kinderen die uitdaging zoeken. Met de inzet van onderwijsassistenten bieden we verlengde instructie en directe begeleiding aan tafel. Hoogbegaafde kinderen volgen een uitdagend programma en werken aan een persoonlijk plan, onder supervisie van onze intern begeleider.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Toekomstvisie

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan is gericht op continue verbetering en de optimale ontwikkeling van elke leerling. We focussen ons op opbrengstgericht werken, waarbij we de vooruitgang van kinderen nauwkeurig volgen en ondersteunen met gespecialiseerde hulp. Dit omvat de inzet van een rekenspecialist en een taalspecialist, gecombineerd met gepersonaliseerde leerplannen. Door middel van de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act) monitoren en passen we ons onderwijs continu aan om de beste resultaten te behalen. Daarnaast streven we naar duidelijkheid in taakbeleid voor ons personeel, met oog voor professionele ontwikkeling en een gestructureerde gesprekscyclus. We werken aan de herinrichting van ons schoolplein, de vorming van een Kindcentrum en de bevordering van persoonlijke effectiviteit en executieve vaardigheden bij zowel team als leerlingen.

Hoe stimuleren we positief gedrag en vaardigheden voor de toekomst?

Een belangrijk thema is het verbeteren van leerlinggedrag, waarbij we duidelijke grenzen stellen aan acceptabel gedrag. We blijven investeren in effectieve instructietechnieken voor leerkrachten en moedigen collegiale consultatie aan om onderwijspraktijken te delen en te versterken. We zetten vol in op het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden, met specifieke aandacht voor techniek, maakonderwijs en ondernemerschap. Vragen over het gebruik van Snappet in relatie tot leerstrategieën worden zorgvuldig onderzocht. Bovendien ontwikkelen we een leerlijn voor hoogbegaafdheid en bevorderen we actief burgerschap. Kernwaarden zoals vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid worden dagelijks uitgedragen via methodes als Trefwoord en Kanjertraining. Kinderen worden aangemoedigd om buiten hun comfortzone te treden en zich te verplaatsen in andere culturen en levenswijzen, bijvoorbeeld via lessen uit Nieuwsbegrip en spreekbeurten.

Hoe garandeert de school het behalen van de gestelde doelen?

Voor elk geformuleerd doel stellen we een gedetailleerd plan van aanpak op. Dit plan beschrijft onze ambities, de methoden die we zullen toepassen en hoe we de voortgang evalueren en bijsturen. De borging van resultaten binnen het PDCA-proces is cruciaal. Onze prioriteit ligt bij het kwalitatief realiseren van een beperkt aantal doelen, boven het oppervlakkig nastreven van te veel ambitie. De planning over meerdere jaren zorgt ervoor dat we deze doelen structureel aandacht geven.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Een Vluchtige Start bij De Zonnewijzer

Toelichting van de school

Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer omarmt een holistische benadering voor de ontwikkeling van jonge kinderen. We streven naar een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Onze school werkt nauw samen met Splash, een vooraanstaand kindcentrum van Vlietkinderen, gelegen op slechts 100 meter afstand. Deze samenwerking faciliteert zowel kinderdagverblijf als naschoolse opvang, en we werken toe naar een geïntegreerd kindcentrum voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Indien u geïnteresseerd bent in de diensten van Splash, nodigen wij u uit contact op te nemen met klantenservice@vlietkinderen.nl of te bellen naar 070-3175959. De clustermanager, Chantal Roodakkers, is uw aanspreekpunt. U vindt Splash op Zaagmolenstraat 98/98F, 2265 WV Leidschendam. Splash is telefonisch bereikbaar via 070-7630438 en per e-mail op kdvsplash@vlietkinderen.nl, pszsplash@vlietkinderen.nl en splash@vlietkinderen.nl. Wij geloven in een sterke verbinding tussen school, kinderopvang en naschoolse activiteiten. Binnen onze school organiseren we diverse brede schoolactiviteiten, zoals voetbal, korfbal en muzieklessen, mede mogelijk gemaakt door Sport en Welzijn van de gemeente Leidschendam-Voorburg. In de komende jaren zullen we deze samenwerkingen verder versterken om een rijke leeromgeving te creëren die alle aspecten van de kinderontwikkeling ondersteunt.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Zonnewijzer aanvullende programma's voor peuters en kleuters?

Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer richt zich op een integrale aanpak binnen het reguliere basisonderwijs. Voor specifieke programma's gericht op de allerjongsten verwijzen we naar onze gewaardeerde partners in de kinderopvang.

Met welke partners werkt De Zonnewijzer samen voor de ontwikkeling van jonge kinderen?

Basisschool De Zonnewijzer onderhoudt een waardevolle samenwerking met Splash, een toegewijd kindcentrum van Vlietkinderen, om een doorlopende ontwikkelingslijn voor jonge kinderen te waarborgen.

Basisschool De Zonnewijzer onderhoudt een waardevolle samenwerking met Splash, een toegewijd kindcentrum van Vlietkinderen, om een doorlopende ontwikkelingslijn voor jonge kinderen te waarborgen.

Splash, onderdeel van Vlietkinderen
Team | Protestants Christelijke Basisschool De Zonnewijzer in Leidschendam | [2025] Schoolregister