Openbare Basisschool de Margriet in Leidschendam - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Margriet Leidschendam is 34,97 , met een spreiding van 6,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (93%). Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Fundamenteel niveau
Score: 92.9824%
Streefniveau
47,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 34,3%. Dit reflecteert de effectieve ondersteuning voor cognitief sterke leerlingen, ondanks de complexe populatie.
Streefniveau
Score: 47.3684%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een focus op midden- en hogere niveaus: 33% vmbo-(g)t/havo en 25% vmbo-k/-(g)t. Het aandeel vwo-advies (16,7%) ligt wel onder het landelijk gemiddelde (18,6%), maar boven vergelijkbare scholen in de regio (10,9% havo/vwo). Praktijkonderwijsadviezen blijven beperkt tot 8,3% vmbo-b/k.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale leerwinst is duidelijk zichtbaar: leerlingen in jaarlaag van groep 8 scoren 12% hoger op begrijpend lezen dan in groep 7. De intensieve taalinterventies uit het jaarplan 2022 lijken hier vrucht te dragen.
Toets | De Margriet Leidschendam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar, na de M- en E-toetsen van Cito, worden de groepsoverzichten opgesteld. Er wordt gekeken naar de resultaten van de leerlingen en de groep en dit wordt in een overzicht in beeld gebracht. Dit overzicht wordt door de groepsleerkracht opgesteld en tijdens de leerlingbespreking met de IB-er doorgesproken. Dit groepsoverzicht vormt, samen met de evaluatie van de voorgaande periode, een belangrijk uitgangspunt voor de plannen voor de nieuwe periode. Op De Margriet worden de volgende groepsoverzichten gebruikt: Groep 1-2: Taal-leesontwikkeling Rekenontwikkeling Werkhouding, leren leren, sociaal emotioneel en motoriek Groep 3-8: Lezen Taal Rekenen Werkhouding, leren leren en sociaal emotioneel Om de leerlingen met specifieke onderwijs behoeften te signaleren, worden de Cito toetsen nader geanalyseerd. De toetsen worden in Esis per item ingevoerd waardoor duidelijk wordt welke onderdelen – een deel van- de kinderen onvoldoende beheersen. Deze onvoldoende behaalde leerdoelen worden vervolgens opgenomen in de blokplanning. Voor de nadere analyse op cijfermatig niveau worden de formats “sturen op resultaat” per vakgebied en per afnamemoment gebruikt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Opvallend is dat 40% van de leerlingen boven hun advies presteert (landelijk 25%), terwijl slechts 10% onder presteert (landelijk 12%). Dit duidt op zorgvuldige advisering en succesvolle doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.