School Kastanjelaan
Kastanjelaan 6
2351 ND Leiderdorp

Schoolweging

Schoolweging
24.14
Spreiding
5.24

De schoolweging van School Kastanjelaan is 24,14 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (97,7%) en ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 58,9%. Hoewel de school hiermee haar eigen doel overtreft, ligt het percentage wel lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (67,7%). Dit past bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 26,4% van de leerlingen vwo, ruim boven het regionale gemiddelde (18,6%). Met 20,8% havo/vwo-advies en 16,1% puur havo, ligt de focus duidelijk op theoretische leerwegen. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegen 1,0% in de regio. De combinatie van een vmbo-(g)t/HAVO-advies (20,8%) en hoge vwo-cijfers toont ambitie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSchool KastanjelaanGemeente AmsterdamNederland
LIB176.96175.23175.68

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij willen natuurlijk in de gaten houden hoe de kinderen zich ontwikkelen. Daarvoor gebruiken we onder meer de materialen en de toetsen die bij onze methodes en werkwijze horen. Om die informatie te kunnen vergelijken met landelijke normen, gebruiken wij ook een gestandaardiseerd leerlingvolgsysteem (CITO). Al deze gegevens worden opgeslagen in Parnassys. Via dit systeem houden wij de ontwikkelingen en de resultaten van de kinderen goed bij. Dat is van belang voor een snelle actie om de eventuele problemen, voor zover mogelijk op te lossen. Binnen dit systeem passen de toetsen die wij regelmatig afnemen. De resultaten hiervan geven het schoolteam inzicht in de manier waarop het onderwijs bij de kinderen effect heeft. Aan de hand van de uitslagen kan het onderwijs aan de kinderen aangepast worden. Omdat wij de gehele ontwikkeling van de kinderen belangrijk vinden, maken wij naast de cognitieve toetsen ook gebruik van “Zien!” om de sociaal-emotionele ontwikkeling en de werkhouding van leerlingen in kaart te brengen. De leerkrachten vullen deze twee keer per jaar in en bespreken deze waar nodig met ouders. Deze gedragskaart brengt onder andere welbevinden, zelfvertrouwen, taakgerichtheid, zelfstandig werken, motivatie, conflictfrequentie, samenwerken en samenspelen in kaart. In de groepen 1 en 2 wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd door middel van een observatiesysteem. Hiervoor gebruiken wij het systeem van Parnassys Leerlijnen Jonge Kind. Als er twijfels bestaan over de ontwikkeling van een kind kunnen toetsen worden afgenomen, waardoor de vermoedens van de leerkracht al dan niet bevestigd worden. Als een achterstand of juist een ontwikkelingsvoorsprong wordt geconstateerd, kan voor een leerling een handelingsplan worden opgesteld: door specifieke activiteiten in of buiten de groep wordt geprobeerd de ontwikkeling te stimuleren en te richten. Dergelijke activiteiten worden met de ouders besproken. Extra hulp wordt geboden door de leerkracht binnen de groep of door een ondersteunende leerkracht of stagiair(e) buiten de groep. Op dit moment werken wij met de volgende toetsen: Technisch lezen DMT en AVI (groep 3 t/m 8); Spelling (groep 3 t/m 8); Begrijpend lezen (groep 4 t/m 8. In sommige gevallen ook al in groep 3); Rekenen en wiskunde (groep 3 t/m 8); Cito-doorstroomtoets (groep 8). De meeste van de hierboven genoemde toetsen worden één of twee keer per jaar afgenomen. Zij passen in het normale werkritme van de school en de kinderen. U krijgt dan ook geen bericht over het tijdstip van afname. Als de toetsuitslagen daar reden toe geven, stelt de leerkracht u ervan op de hoogte. De uitslagen van objectieve toetsen vanaf groep 6 worden meegenomen in de totstandkoming van het uiteindelijke schooladvies. Dit advies wordt door de leerkracht van groep 8 in januari gegeven. Hierbij tellen ook de overige prestaties in de bovenbouw, het leerlingprofiel en de werkhouding mee. Als ouder heeft u door middel van een gebruikersnaam en een wachtwoord toegang tot het ouderportaal van Parnassys. Via het ouderportaal kunt u de cognitieve ontwikkeling van uw kind volgen. Alle resultaten, zowel van methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen (zoals de Cito-toetsen), worden binnen drie weken na afname in Parnassys verwerkt. Indien u over de (toets)resultaten met de leerkracht van gedachten wilt wisselen, kunt u hiervoor een afspraak met de leerkracht maken. Trendanalyses Gedurende een reeks van jaren worden de Cito-resultaten van de leerlingen van onze school met elkaar vergeleken. Zo worden bijvoorbeeld de resultaten van achtereenvolgende groepen 5 op een rij gezet, maar ook de ontwikkeling van een groep 3 tot uiteindelijk groep 8. Op die manier kunnen bepaalde patronen gesignaleerd worden. Dit noemen wij een ‘trendanalyse’. Een en ander kan leiden tot bepaalde beleidsbeslissingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,0% van de leerlingen presteert onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde (11,8%). De meerderheid (76,7%) zit op advies, wat wijst op accurate plaatsing. Opvallend is dat 16,3% boven advies presteert, mogelijk door het voorzichtige adviesbeleid in januari en latere bijstelling.

Sociale ontwikkeling

De Kastanjelaan verzorgt passend onderwijs waarbij respect, vertrouwen, veiligheid, welbevinden en betrokkenheid kernbegrippen zijn. Passend onderwijs biedt de kinderen de leerstof waar ze ‘aan toe zijn’. Kinderen willen dolgraag leren. Het is de taak van de leerkrachten om de kinderen de leerstof te bieden die past bij hun leer- en ontwikkelingsniveau. Leerstof moet in de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ liggen; is dus niet té moeilijk, maar biedt wel voldoende uitdaging. Elk kind heeft recht op een ononderbroken ontwikkeling waarbij het kan leren in eigen tempo en op eigen niveau. Vertrouwen, welbevinden en betrokkenheid, zijn de begrippen die de leerkrachten van de Kastanjelaan, in alle groepen, steeds voor ogen hebben bij het maken van hun keuzes. Om echt te kunnen leren moeten de kinderen goed in hun vel zitten. Er ontstaat dan vertrouwen in zichzelf, in elkaar en in de toekomst. Wij trachten ons onderwijs zo in te richten, dat de kinderen graag naar school gaan. Hoe meer vertrouwen, hoe groter de kans dat kinderen echt tot ontwikkeling komen! Daarbij streven we naar een zo groot mogelijke betrokkenheid van de kinderen. Waar mogelijk worden zij zelf eigenaar van de planning en inhoud van hun leerproces.De leerkracht blijft te allen tijde de monitor van het geheel. LEES MINDER

Vertrouwen

Welbevinden

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van School Kastanjelaan voor sociale ontwikkeling?

School Kastanjelaan acht sociaal-emotionele ontwikkeling net zo belangrijk als de ontwikkeling van kennis en vaardigheden. De school streeft ernaar kinderen te laten zien wat belangrijk is in hun gedrag en een moreel kompas te ontwikkelen. Het begrip 'vertrouwen' staat hierbij centraal. Ontwikkelingen worden systematisch in kaart gebracht met behulp van leerlingenpeilingen en het observatie-instrument 'Leerling in Beeld'. School Kastanjelaan werkt met het landelijk erkende programma 'HIRO', waarbij structureel waarden als vertrouwen, behulpzaamheid, eerlijkheid en tolerantie centraal worden gesteld. Het project 'schooljudo' is hierin geïntegreerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt School Kastanjelaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School Kastanjelaan gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, Parnassys Leerlijnen Jonge Kind, Leerlingenpeilingen Scholen Met Succes.