Basisschool de Schakel
Van Alphenplein 6
2353 BX Leiderdorp

Schoolweging

Schoolweging
25.47
Spreiding
6.27

De schoolweging van De Schakel Leiderdorp is 25,47 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,7% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept het effect van de toegespitste taalinterventies. De school presteert consistent beter dan het vergelijkingsgemiddelde (96,61%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau – ruim boven de inspectienorm van 53,8% (+15,8%). Dit reflecteert de sterke focus op excellente rekenvaardigheden, beschreven in het schoolplan. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren hier 63,97%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

48,7% van de leerlingen krijgt een vwo-advies – meer dan het dubbele van het regionale gemiddelde (18,6%). Opvallend is de lage vmbo-b/k-adviespercentages (7,7% vs. 9,2% regio). De school profileert zich duidelijk als doorstroomhub naar hogere onderwijsniveaus, passend bij de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Schakel LeiderdorpGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerkrachten verzamelen de hele dag door gegevens van de kinderen. Ze observeren, kijken werk na en interpreteren de toetsuitslagen. Voordat een kind 4 jaar wordt vragen wij ouders een oudervragenlijst in te vullen. Deze wordt besproken met de leerkracht, zodat we met ons onderwijs kunnen aansluiten bij de behoefte van het kind. De ontwikkeling van kleuters wordt gedurende het hele schooljaar gevolgd. Wij hanteren hiervoor het volgsysteem van het digikeuzebord, waarbij wij de totale ontwikkeling - tijdens het werken en bij het spel binnen en buiten - volgen. Uit de observaties komt naar voren waar het kind in zijn of haar ontwikkeling is. Daar sluiten wij vervolgens de individuele (leer)activiteiten op aan. Vanaf groep 3 geldt dat het dagelijkse werk regelmatig wordt bekeken en waar nodig getoetst. Voor rekenen, taal en spelling worden de resultaten vanaf groep 4 bijgehouden in Snappet (op welk niveau werkt het kind). Twee keer per jaar worden de methode onafhankelijke toetsen van DIA afgenomen. De uitslagen van deze toetsen, waarbij een vergelijking met een landelijk gemiddelde mogelijk is, geven ons redelijk objectieve gegevens over de leerprestaties en de ontwikkeling van het kind. De leerresultaten worden via het zogenoemde leerlingvolgsysteem (LVS) verwerkt in tabellen en grafieken. De verrichtingen van ieder kind en de groep kunnen zodoende op langere termijn worden gevolgd. De uitkomsten van de toetsen worden in professionele bijeenkomsten besproken en worden gebruikt om ons onderwijs te evalueren. Zo nodig wordt het onderwijs groepsgewijs of individueel bijgesteld. Het door de leerkrachten nagekeken werk en de uitslagen van de toetsen kunnen aanleiding zijn om een kind gedurende bepaalde tijd extra hulp te geven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 41,2% stroomt door boven advies – een duidelijk teken van onderadvisering. Dit sluit aan bij het in het schoolondersteuningsprofiel genoemde 'opbrengstgericht werken met veilige inschattingen'.

Sociale ontwikkeling

Als school vinden we de ontwikkeling van een kind op sociaal- en emotioneel gebied belangrijk. Een kind wat niet goed in zijn vel zit of zich onveilig voelt, komt niet of niet voldoende tot leren. Persoonsvorming is hierbij belangrijk: wie ben ik en hoe verhoud ik mij tot de mensen om mij heen. Daar besteden we dus ook veel aandacht aan in ons onderwijs.

Samenwerken

Veiligheid

Persoonsvorming

Wat is de werkwijze van Basisschool de Schakel voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Schakel gebruikt de Kanjertraining voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, gegeven door de eigen leerkracht. De Kanjertraining helpt kinderen bij het maken van keuzes in hun gedrag. De school hanteert drie schoolafspraken: aardig zijn voor iedereen, voorzichtig zijn met spullen, en binnen lopen en buiten rennen. Coöperatief leren wordt ingezet voor een veilige sfeer en een goed klassenklimaat. De school maakt gebruik van het leerlingvolgsysteem Kanvas voor sociaal-emotionele ontwikkeling, met besprekingen en evaluaties. Een gedragsprotocol en pestprotocol zijn in lijn met de Kanjertraining.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Schakel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Schakel?

Basisschool de Schakel gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.