
Schoolweging
De schoolweging van Woutertje Pieterse is 21,64 , met een spreiding van 4,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden succesvol beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 36% vwo-advies (dubbel zo hoog als vergelijkbare scholen) en 22% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijsadvies komt slechts in 2% van de gevallen voor, wat lager is dan het regionale gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Woutertje Pieterse | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.88 | 175.23 | 181.24 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om leerlingen optimaal te ondersteunen, brengen wij de vorderingen van leerlingen zorgvuldig in kaart. Door goed zicht te houden op de ontwikkeling van leerlingen, m.b.v. valide methode-(on)afhankelijke toetsen/observatie-instrumenten, en deze te vergelijken met de verwachte ontwikkeling, is het mogelijk om (in een later stadium) te kunnen vaststellen of een leerling zich naar verwachting ontwikkelt of extra ondersteuning/uitdaging nodig heeft. Wij werken hierbij handelingsgericht (HGW) en worden ondersteund door een collegiaal netwerk met interne en externe deskundigheid. HGW wil zeggen dat we cyclisch werken. Het aanbod is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Op groepsniveau wordt twee keer per jaar een groepsoverzicht gemaakt en vindt er een groepsbespreking plaats met de LOS en de leerkracht(en). Op leerlingniveau voeren de LOS en de leerkracht(en) twee keer per jaar een leerlingbespreking. Op schoolniveau wordt twee keer per jaar een analyse gemaakt die op stichtingsniveau wordt besproken. Na de afname van Cito (twee keer per jaar) wordt er door de leerkrachten een analyse gemaakt en wordt er stilgestaan bij de basisbehoeften van de leerlingen. Deze onderwijsbehoeften komen in het groepsoverzicht te staan. Het groepsoverzicht wordt twee keer per jaar door de leerkracht aangevuld (indien nodig vaker). Het is een dynamisch document en zorgt ervoor dat de leerkracht zicht blijf houden op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Het gaat dus over de leerlingen. Nadat de analyse is gemaakt, volgt er een groepsbespreking met de leerkracht van de groep, de leerkracht van de parallelgroep en de LOS. In dit overleg wordt gekeken of de doelen zijn behaald. Wat is helpend, wat is de aanpak geweest, wat zijn de verschillen in de parallelgroepen, wat is er nodig, wat willen we de komende periode bereiken en hoe? Door middel van overleg, bevragen en doelen stellen wordt een planning voor de komende periode gemaakt. Soms komen tijdens een groepsbespreking leerlingen naar voren bij wie het nodig is om langer stil te staan. Deze leerlingen worden dan besproken in een leerlingbespreking. Het eerste gesprek vindt plaats met de leerkracht en de LOS. Er wordt gekeken naar de onderwijsbehoeften van de leerling en wat er nodig is om hieraan te voldoen. Kan de leerkracht dit zelf of is het nodig dat er bijvoorbeeld een observatie plaatsvindt of onderzoek wordt gedaan? De ouders van de leerling worden altijd op de hoogte gesteld. Een leerlingbespreking kan het hele jaar door plaatsvinden maar minimaal twee keer per jaar. De zeven hoofdpijlers van handelingsgericht werken (HGW) helpen ons om samen met de betrokkenen de gesignaleerde onderwijs- en/of ondersteuningsbehoefte van het kind te vertalen naar concrete ondersteuningsmogelijkheden die aansluiten bij de behoefte. De pijlers van handelingsgericht werken zijn: - We sluiten aan bij onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het kind - We gaan uit van de gehele context waarin het kind opgroeit - We werken constructief samen - De leerkracht maakt het verschil - We benutten positieve aspecten - Het handelen is doelgericht - De werkwijze is systematisch, planmatig en transparant De school draagt zorg voor goede, passende en goed georganiseerde ondersteuning binnen de school (zie hiervoor het hoofdstuk ondersteuningsstructuur). Voor leerlingen die deze extra ondersteuning nodig hebben, wordt een plan opgesteld en uitgevoerd in overleg met de ouders/verzorgers. De effecten van de ondersteuningsmogelijkheden worden regelmatig geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 36,2% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO (vs. 25,3% landelijk). Slechts 6,4% zit onder advies, wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. Deze cijfers reflecteren de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
We brengen de sociale ontwikkeling van kinderen in beeld door twee keer per jaar de monitor van KiVa af te nemen in de groepen 3 tot en met 8. Dit geeft een rapportage op basis waarvan de leerkracht handelingsgericht kan werken. De leerkracht bepaalt het sociale aanbod dat afgestemd is op de behoefte van de kinderen. Hiermee wordt de sociale veiligheid en het welbevinden van de kinderen gewaarborgd en de sociale ontwikkeling gestimuleerd. LEES MINDER
Zicht op sociale ontwikkeling
Handelingsgericht werken
Gericht op groei
Wat is de werkwijze van basisschool Woutertje Pieterse voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Woutertje Pieterse gebruikt KIJK! in de groepen 1-2 en KiVa in de groepen 3 tot en met 8. Beide methoden hebben een monitor om het sociale welbevinden en de ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen en te volgen. Het gedachtegoed en de gedragsregels van KiVa zijn zichtbaar in de school en ouders worden betrokken bij de jaarlijks terugkerende thema's die tijdens de klassenvergaderingen aan bod komen.
Welke registratievorm(en) gebruikt basisschool Woutertje Pieterse om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Woutertje Pieterse gebruikt KIJK! en KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt basisschool Woutertje Pieterse?
Basisschool Woutertje Pieterse gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.