Basisschool Openbare Basisschool De Arcade in Leiden

Het team van Openbare Basisschool De Arcade in Leiden

Current section: team
Octavialaan 61
2314 Leiden

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Arcade is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Arcade. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Arcade bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Arcade bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Arcade zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.1%)
Man (13.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Arcade. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.8%)
25-35 jaar (23.7%)
35-45 jaar (15.8%)
45-55 jaar (21.1%)
55-65 jaar (23.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Arcade werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.2%)
Direct ondersteunend personeel (29.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Arcade gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten: Zekerheid voor Uw Kind op De Arcade

Op Openbare Basisschool De Arcade in Leiden zorgen we ervoor dat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Bij ziekte, studieverlof of bijscholing van uw kind zijn groepsleerkrachten, streven wij ernaar om de best mogelijke vervanging te regelen. Wij maken gebruik van POOLWEST, de regionale vervangingspool voor het primair onderwijs in de regio. Deze samenwerking met POOLWEST, aangesloten bij onze stichting PROO, stelt ons in staat om snel te zoeken naar gekwalificeerde vervangers in de wijde omgeving van Leiden. Dit waarborgt dat uw kind zo min mogelijk onderwijs mist. Daarnaast doen we regelmatig een beroep op onze getalenteerde parttime leerkrachten om in te vallen. Indien er geen geschikte vervanger via de pool of uit ons eigen team kan worden ingezet, mobiliseren we onze ambulante specialisten, zoals de intern begeleider of directeur. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kunnen klassen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen om de leerprestaties te maximaliseren. De directie en het team van De Arcade maken altijd een zorgvuldige afweging om de meest optimale oplossing te kiezen voor elke specifieke situatie. In een zeer zeldzaam geval kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis moet. Ook in deze situatie blijft schoolwerk belangrijk en zullen de leerlingen instructies ontvangen om thuis aan de slag te gaan. In dergelijke gevallen communiceren we proactief met u als ouder over de aanpak en de verwachtingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Onderwijs: Specialisten voor Extra Ondersteuning

2

Taal en Rekenen: Verbeteren Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerlingontwikkeling
Leesspecialist voor Vloeiend Lezen

Toelichting van de school:

Versterking voor Taal en Lezen op Basisschool De Arcade. Bij een significante achterstand, zoals vastgelegd in onze kwaliteitskaart met een derde E-score op de Drie-Minuten-Toets (DMT), starten we een proactief proces. Dit duidt op een prestatie binnen de onderste 10% van de jaargroep. Wij bespreken met ouders de optie van vergoede jeugdhulp, gefinancierd door de gemeente. Ouderlijke toestemming is hierbij essentieel; niets gebeurt zonder hun akkoord. Ouders kiezen de hulpverlener, terwijl de school een adviserende rol vervult en meewerkt aan de aanmelding, inclusief het aanleveren van het benodigde dossier. Tijdens en na de behandeling ontvangen leerlingen gerichte ondersteuning. Denk hierbij aan extra tijd voor opdrachten en toetsen, gebruik van vergrotingshulpmiddelen, en het inzetten van compenserende software zoals Alinea Online voor een betere digitale toegankelijkheid. Ook een leesliniaal voor vergrote letters en een leesmaatje dragen bij aan succes. Toetsen voor begrijpend lezen en rekenen worden voorgelezen door gespecialiseerd ondersteunend personeel. De behandelplannen van de externe zorgaanbieder vervangen het OPP. Specifieke Ondersteuning voor Rekenen. Voor leerlingen met hardnekkige rekenachterstanden adviseren wij een extern dyscalculieonderzoek. Ouders organiseren zelf de financiering en de keuze van de samenwerkingspartner. De school biedt hierbij ondersteuning en werkt nauw samen met ouders en externe experts. De leerkracht en intern begeleider verzamelen relevante leerlinggegevens voor dit onderzoek. Vanaf groep 6 starten we met een individueel leerplan (OPP), waarin doelen en aanpak worden vastgelegd. Dit OPP wordt opgesteld na een startgesprek en tweemaal geëvalueerd, met aanwezigheid van ouders, de leerling, leerkracht en intern begeleider.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Kanjertrainer voor Positief Groepsgedrag

Toelichting van de school:

Bevordering van Sociaal-Emotionele Groei op De Arcade. In nauw overleg met ouders kunnen wij doorverwijzen naar het Jeugdteam of het Centrum voor Jeugd en Gezin. Een verwijzing gebeurt uitsluitend na expliciete toestemming van ouders, die de partners in principe zelf kunnen benaderen. Indien ouders akkoord gaan, kan de school een ondersteuningsteam organiseren. Hierin worden samenwerkingspartners uitgenodigd waar ouders toestemming voor hebben verleend. Een vaste gesprekspartner binnen dit team is de onderwijsspecialist van het samenwerkingsverband PPO Leiden. Onze school focust zich op het creëren van een veilige leeromgeving en biedt geen individuele of groepstrainingen aan. Voor jonge leerlingen met nog onduidelijke onderwijsbehoeften kan een tijdelijke plaatsing bij Observatievoorziening Het Palet overwogen worden, wat bijdraagt aan een passende onderwijsontwikkeling.

1

Gedrag en Werkhouding: Focus op Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsmanagement

Toelichting van de school:

Verbetering van Gedrag en Werkhouding op Basisschool De Arcade. In overleg met ouders faciliteren wij doorverwijzingen naar het Jeugdteam of het Centrum voor Jeugd en Gezin. Dit proces vereist altijd ouderlijke toestemming. Ouders hebben de vrijheid om deze instanties zelf te benaderen. De school kan, mits ouders toestemming geven, een ondersteuningsteam samenstellen. Hierbij worden partners uitgenodigd waarvoor ouders toestemming hebben verleend. De onderwijsspecialist van het samenwerkingsverband PPO Leiden is een standaard lid van dit team. Wij bieden geen individuele ondersteuning of groepstrainingen. Wel kunnen leerlingen deelnemen aan programma's van het samenwerkingsverband, zoals de Impulsklas in samenwerking met SBO De Vlieger. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die regulier onderwijs overstijgen, kunnen baat hebben bij onderwijs op scholen zoals Orion Onderwijs en Zorg of PI De Brug. Voor jonge kinderen met nog niet vastgestelde onderwijsbehoeften kan een tijdelijke plaatsing op Observatievoorziening Het Palet een passende oplossing zijn.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Lichamelijke Activiteiten
Vakdocent Gymnastiek voor Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Ondersteuning voor Motorische en Lichamelijke Vooruitgang. Leerlingen kunnen profiteren van ondersteuning via het samenwerkingsverband PPO Leiden of een ambulant begeleider van de AED. Als deze reguliere ondersteuning niet volstaat, kan speciaal onderwijs op scholen zoals Mytylschool De Thermiek een meer aangepaste leeromgeving bieden.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ondersteuning bij Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging. Onze school beschikt niet over gespecialiseerd personeel voor medische handelingen of persoonlijke verzorging. We verwijzen ouders door naar het Jeugdteam of het Centrum voor Jeugd en Gezin voor deze specifieke zorg. We streven naar een optimale samenwerking met ouders om, waar mogelijk, externe ondersteuning binnen de schoolomgeving te faciliteren en te organiseren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Lift

Extra Ondersteuning en Passend Onderwijs op Basisschool De Arcade

Ons beleid voor individuele leerlingbegeleiding

Op Openbare Basisschool De Arcade streven we ernaar om iedere leerling de best mogelijke educatie te bieden. We erkennen dat sommige leerlingen extra ondersteuning nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Hoewel we ons inzetten voor onderwijs op maat, zijn er grenzen aan de specifieke ondersteuning die we binnen onze reguliere klassen kunnen bieden. Dit geldt met name voor leerlingen die vanwege hun onderwijsbehoeften gebaat zijn bij kleinere klassen, specialistische begeleiding of constante individuele aandacht in de lessen. We beoordelen elke leerling en situatie zorgvuldig om te bepalen of De Arcade een geschikte leeromgeving kan bieden. Factoren die hierbij een rol spelen, zijn onder andere onze maximale groepsgrootte van 28 leerlingen, en het waarborgen van de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen en medewerkers. Daarnaast kijken we naar de mate van zelfredzaamheid van de leerling, aangezien continue individuele begeleiding in een grotere groep niet altijd haalbaar is. Zindelijkheid is een vereiste vanaf groep 1, tenzij er sprake is van een specifieke handicap waarover we in overleg treden met ouders. Ook de benodigde fysieke en medische verzorging valt buiten de expertise en capaciteit van leerkrachten; hierin werken we samen met externe partners. De kwaliteit van ons onderwijs voor de gehele groep staat voorop. Als de groepsdynamiek of onderwijsbehoefte van een leerling de leeromgeving voor anderen negatief beïnvloedt, zoeken we naar de meest passende oplossing. Dit kan betrekking hebben op de balans tussen verzorging/behandeling en onderwijs, of de beschikbaarheid van specifieke materiële hulpmiddelen. Voor leerlingen met ernstige auditieve, visuele of lichamelijke beperkingen kunnen scholen zoals Auris of Visio geschikter zijn. In uitzonderlijke gevallen, wanneer de vertrouwensband tussen school en thuis verstoord raakt ondanks herstelpogingen, kan een andere schoolomgeving beter zijn voor de ontwikkeling van het kind. Screenings- en dyslexieonderzoeken worden niet door de school bekostigd; ouders die dit wensen, regelen en financieren dit zelf, waarbij de school ondersteunt met documentatie. Indien uit onderzoek blijkt dat een leerling meer of andere ondersteuning nodig heeft dan wij kunnen bieden, werken we nauw samen met ouders en het samenwerkingsverband PPO Regio Leiden om een passende plek te vinden op een andere reguliere school of een school voor speciaal onderwijs. Toekomstig aanbod extra ondersteuning op OBS De Arcade: OBS De Arcade ontwikkelt zich tot een inclusieve basisschool met een focus op passend onderwijs dichtbij huis. Vanaf schooljaar 2025-2026 starten we met een pilotgroep voor bovenbouwleerlingen (groep 6, 7 & 8) die op een eigen leerlijn werken met dagelijkse instructie en een individueel programma. Deze groep telt maximaal 12 leerlingen, met de intentie een tweede groep te starten bij voldoende belangstelling en een middenbouwgroep (groep 4 & 5) in schooljaar 2026-2027. Daarnaast willen we een peuter-kleutergroep starten om jonge kinderen die extra voorbereiding nodig hebben op het basisonderwijs te ondersteunen. Door nauwere samenwerking met kinderopvangpartners zoals Partou en De Batavieren, streven we naar een soepelere overgang van voorschoolse naar schoolse educatie en een ononderbroken ontwikkelingslijn. Deze ambitie willen we binnen het huidige schoolplan realiseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Uw Gids voor Onderwijs Excellence

Wat zijn de kernambities en doelstellingen in ons schoolplan?

Ons schoolplan, een essentieel document voor de periode 2025-2026 tot 2028-2029, schetst de visie en missie van Openbare Basisschool De Arcade. Deel A definieert de kaders vanuit PROO, analyseert onze specifieke schoolcontext en formuleert onze ambitieuze doelstellingen voor de komende jaren. Deel B bevat de wettelijk vereiste bijlagen. Het schoolplan dient als leidraad voor onze schoolontwikkeling en vormt de basis voor de jaarlijkse onderwijsplannen. Het is tevens een cruciaal verantwoordingsdocument voor het bestuur, de onderwijsinspectie, het team en de ouders. Dit plan is tot stand gekomen met waardevolle inbreng van ons voltallige team, betrokken ouders en de medezeggenschapsraad. De strategische koers van PROO Leiden-Leiderdorp, 'Samen verdraaid goed onderwijs', is hierbij leidend. Na goedkeuring door de MR en het bevoegd gezag, implementeren we dit plan met focus op continue verbetering. Jaarlijkse evaluaties en aanpassingen in de jaarplannen zorgen ervoor dat we flexibel inspelen op onderwijsontwikkelingen en onze doelen effectief blijven nastreven. De jaarplannen zijn afgestemd op de pijlers van PROO: Verdraaid goed onderwijs, Samen ontwikkelen en groeien, en Werkplezier voor iedereen. Het volledige schoolplan is beschikbaar in de bijlage en op onze website. Burgerschap en Sociale Integratie: Sinds 2006 bevordert onze school actief burgerschap en sociale integratie, een wettelijke verplichting die essentieel is voor participatie in de samenleving. Vanaf 1 augustus 2021 is een doelgericht en samenhangend aanbod verplicht. Voor ons is burgerschap al langer een integraal onderdeel van onze pedagogische opdracht en levensbeschouwelijke vorming. Onze kwaliteitskaart Burgerschap, te vinden op de website, biedt een gedetailleerd overzicht van onze leeractiviteiten en hoe we onze doelen op dit gebied realiseren. Het document legt onze visie op burgerschapsonderwijs vast en hoe dit in ons curriculum is verankerd, inclusief de methoden om de gestelde doelen te bereiken.

Hoe waarborgt de school de realisatie van haar onderwijsdoelen?

Als onderdeel van PROO Leiden-Leiderdorp, streeft Openbare Basisschool De Arcade continu naar de hoogste onderwijskwaliteit. Elke school binnen onze scholengroep hanteert een eigen kwaliteitszorgcyclus, gericht op ontwikkeling. Onze kwaliteitszorg is nauw verbonden met schoolontwikkeling en de professionele groei van ons team. We stimuleren dat alle teamleden competenties ontwikkelen die aansluiten bij onze strategische doelen, wat leidt tot een cultuur van leren van en met elkaar. Studiedagen bieden ruimte voor verdieping en scholing, terwijl collegiale consultaties en intervisiemomenten gedurende het schooljaar zorgen voor continue professionele ontwikkeling en kennisdeling. Zo garanderen we een parallelle ontwikkeling van zowel de school als onze medewerkers. De doelen en evaluatiemethoden voor de komende vier schooljaren zijn vastgelegd in ons schoolplan. Het jaarplan 2025-2026 bouwt voort op de evaluatie van het jaarplan 2024-2025 en de recente schoolontwikkelingen. Voor een gedetailleerd overzicht van de prestaties en evaluaties van het afgelopen schooljaar verwijzen wij u graag naar ons jaarverslag.

Downloaden

Optimale Start: Programma voor het Jonge Kind op Basisschool De Arcade

Toelichting van de school

Basisschool De Arcade onderhoudt nauwe banden met lokale peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Deze samenwerking wordt het hele schooljaar door actief onderhouden en versterkt, met als doel een soepele overgang voor jonge kinderen. Bij instroom zorgen we voor een warme overdracht, waarbij informatie over de ontwikkeling van uw kind wordt gedeeld. Indien extra ondersteuning nodig lijkt op basis van deze overdracht, organiseren we een persoonlijk gesprek. Alle stappen worden altijd in overleg en met de uitdrukkelijke toestemming van ouders gezet. Kinderen die vier jaar worden en een bredere ontwikkelingsachterstand vertonen, krijgen de kans om hun ontwikkeling te verdiepen via een kleuterverlenging. Tijdens deze periode ligt de focus op het behalen van essentiële mijlpalen in voorbereidend rekenen en taalonderwijs. We werken specifiek aan vaardigheden zoals een correcte pengreep en een actieve zithouding, die cruciaal zijn voor een goede start met lezen en rekenen. Ook taakgericht werken, een goede luisterhouding en het vermogen om op een plat vlak te werken, worden gestimuleerd. Samen met u stellen we een handelingsplan op met concrete doelen, dat we minimaal tweemaal evalueren tijdens de verlengde kleuterperiode. Met uw goedkeuring kunnen externe specialisten, zoals de onderwijsspecialist van ons samenwerkingsverband, worden ingeschakeld voor extra expertise. In de middagen worden de leerlingen van groep 1 en groep 2 samengevoegd. Dit maakt een meer gerichte differentiatie mogelijk, met specifieke aandacht voor aanvankelijk lezen, beginnende gecijferdheid en motorische ontwikkeling. Beweging is een kernonderdeel van ons programma; we bieden volop mogelijkheden voor beweging in de klas, op het schoolplein, in de speelzaal en in de gymzaal onder begeleiding van een vakdocent. Onze kleuters krijgen twee keer per week gymles van een gespecialiseerde vakdocent, ter ondersteuning van hun fysieke ontwikkeling. Bewust hebben we ervoor gekozen het gebruik van digiborden en iPads in groep 1 en 2 te minimaliseren. We geloven dat directe interactie en samen spelen de ontwikkeling het meest stimuleren. Daarom beperken we schermtijd tot een minimum, met slechts één wekelijkse SchoolTV-aflevering die aansluit bij ons thematisch onderwijs, zoals Koekeloere.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Basisschool De Arcade extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Arcade biedt gespecialiseerd aanvullend programma voor jonge kinderen, inclusief een kleuterverlenging voor kinderen die extra ontwikkelingsondersteuning nodig hebben. Dit programma richt zich op cruciale vaardigheden voor een succesvolle schoolstart.

Ja, Basisschool De Arcade biedt gespecialiseerd aanvullend programma voor jonge kinderen, inclusief een kleuterverlenging voor kinderen die extra ontwikkelingsondersteuning nodig hebben. Dit programma richt zich op cruciale vaardigheden voor een succesvolle schoolstart.

Expertise Jonge Kind: Samenwerkingsverband PPO Leiden

Met welke partners werkt Basisschool De Arcade samen voor het jonge kind programma?

Basisschool De Arcade werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties, waaronder Partou in Leiden, om een naadloze en stimulerende leerervaring voor jonge kinderen te garanderen.

Basisschool De Arcade werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties, waaronder Partou in Leiden, om een naadloze en stimulerende leerervaring voor jonge kinderen te garanderen.

Team | Openbare Basisschool De Arcade in Leiden | [2025] Schoolregister