
Het team van Openbare Basisschool De Arcade in Leiden
Current section: teamZie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Arcade is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Arcade. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Arcade bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Arcade bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Openbare Basisschool De Arcade zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 86.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Arcade. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Openbare Basisschool De Arcade werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Arcade gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging Leerkrachten: Zekerheid voor Uw Kind op De Arcade
Op Openbare Basisschool De Arcade in Leiden zorgen we ervoor dat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Bij ziekte, studieverlof of bijscholing van uw kind zijn groepsleerkrachten, streven wij ernaar om de best mogelijke vervanging te regelen. Wij maken gebruik van POOLWEST, de regionale vervangingspool voor het primair onderwijs in de regio. Deze samenwerking met POOLWEST, aangesloten bij onze stichting PROO, stelt ons in staat om snel te zoeken naar gekwalificeerde vervangers in de wijde omgeving van Leiden. Dit waarborgt dat uw kind zo min mogelijk onderwijs mist. Daarnaast doen we regelmatig een beroep op onze getalenteerde parttime leerkrachten om in te vallen. Indien er geen geschikte vervanger via de pool of uit ons eigen team kan worden ingezet, mobiliseren we onze ambulante specialisten, zoals de intern begeleider of directeur. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kunnen klassen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen om de leerprestaties te maximaliseren. De directie en het team van De Arcade maken altijd een zorgvuldige afweging om de meest optimale oplossing te kiezen voor elke specifieke situatie. In een zeer zeldzaam geval kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis moet. Ook in deze situatie blijft schoolwerk belangrijk en zullen de leerlingen instructies ontvangen om thuis aan de slag te gaan. In dergelijke gevallen communiceren we proactief met u als ouder over de aanpak en de verwachtingen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Deskundig Onderwijs: Specialisten voor Extra Ondersteuning
Taal en Rekenen: Verbeteren Leerresultaten
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Versterking voor Taal en Lezen op Basisschool De Arcade. Bij een significante achterstand, zoals vastgelegd in onze kwaliteitskaart met een derde E-score op de Drie-Minuten-Toets (DMT), starten we een proactief proces. Dit duidt op een prestatie binnen de onderste 10% van de jaargroep. Wij bespreken met ouders de optie van vergoede jeugdhulp, gefinancierd door de gemeente. Ouderlijke toestemming is hierbij essentieel; niets gebeurt zonder hun akkoord. Ouders kiezen de hulpverlener, terwijl de school een adviserende rol vervult en meewerkt aan de aanmelding, inclusief het aanleveren van het benodigde dossier. Tijdens en na de behandeling ontvangen leerlingen gerichte ondersteuning. Denk hierbij aan extra tijd voor opdrachten en toetsen, gebruik van vergrotingshulpmiddelen, en het inzetten van compenserende software zoals Alinea Online voor een betere digitale toegankelijkheid. Ook een leesliniaal voor vergrote letters en een leesmaatje dragen bij aan succes. Toetsen voor begrijpend lezen en rekenen worden voorgelezen door gespecialiseerd ondersteunend personeel. De behandelplannen van de externe zorgaanbieder vervangen het OPP. Specifieke Ondersteuning voor Rekenen. Voor leerlingen met hardnekkige rekenachterstanden adviseren wij een extern dyscalculieonderzoek. Ouders organiseren zelf de financiering en de keuze van de samenwerkingspartner. De school biedt hierbij ondersteuning en werkt nauw samen met ouders en externe experts. De leerkracht en intern begeleider verzamelen relevante leerlinggegevens voor dit onderzoek. Vanaf groep 6 starten we met een individueel leerplan (OPP), waarin doelen en aanpak worden vastgelegd. Dit OPP wordt opgesteld na een startgesprek en tweemaal geëvalueerd, met aanwezigheid van ouders, de leerling, leerkracht en intern begeleider.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn van Kinderen
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bevordering van Sociaal-Emotionele Groei op De Arcade. In nauw overleg met ouders kunnen wij doorverwijzen naar het Jeugdteam of het Centrum voor Jeugd en Gezin. Een verwijzing gebeurt uitsluitend na expliciete toestemming van ouders, die de partners in principe zelf kunnen benaderen. Indien ouders akkoord gaan, kan de school een ondersteuningsteam organiseren. Hierin worden samenwerkingspartners uitgenodigd waar ouders toestemming voor hebben verleend. Een vaste gesprekspartner binnen dit team is de onderwijsspecialist van het samenwerkingsverband PPO Leiden. Onze school focust zich op het creëren van een veilige leeromgeving en biedt geen individuele of groepstrainingen aan. Voor jonge leerlingen met nog onduidelijke onderwijsbehoeften kan een tijdelijke plaatsing bij Observatievoorziening Het Palet overwogen worden, wat bijdraagt aan een passende onderwijsontwikkeling.
Gedrag en Werkhouding: Focus op Leerprestaties
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Verbetering van Gedrag en Werkhouding op Basisschool De Arcade. In overleg met ouders faciliteren wij doorverwijzingen naar het Jeugdteam of het Centrum voor Jeugd en Gezin. Dit proces vereist altijd ouderlijke toestemming. Ouders hebben de vrijheid om deze instanties zelf te benaderen. De school kan, mits ouders toestemming geven, een ondersteuningsteam samenstellen. Hierbij worden partners uitgenodigd waarvoor ouders toestemming hebben verleend. De onderwijsspecialist van het samenwerkingsverband PPO Leiden is een standaard lid van dit team. Wij bieden geen individuele ondersteuning of groepstrainingen. Wel kunnen leerlingen deelnemen aan programma's van het samenwerkingsverband, zoals de Impulsklas in samenwerking met SBO De Vlieger. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die regulier onderwijs overstijgen, kunnen baat hebben bij onderwijs op scholen zoals Orion Onderwijs en Zorg of PI De Brug. Voor jonge kinderen met nog niet vastgestelde onderwijsbehoeften kan een tijdelijke plaatsing op Observatievoorziening Het Palet een passende oplossing zijn.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Ondersteuning voor Motorische en Lichamelijke Vooruitgang. Leerlingen kunnen profiteren van ondersteuning via het samenwerkingsverband PPO Leiden of een ambulant begeleider van de AED. Als deze reguliere ondersteuning niet volstaat, kan speciaal onderwijs op scholen zoals Mytylschool De Thermiek een meer aangepaste leeromgeving bieden.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Ondersteuning bij Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging. Onze school beschikt niet over gespecialiseerd personeel voor medische handelingen of persoonlijke verzorging. We verwijzen ouders door naar het Jeugdteam of het Centrum voor Jeugd en Gezin voor deze specifieke zorg. We streven naar een optimale samenwerking met ouders om, waar mogelijk, externe ondersteuning binnen de schoolomgeving te faciliteren en te organiseren.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Extra Ondersteuning en Passend Onderwijs op Basisschool De Arcade
Ons beleid voor individuele leerlingbegeleiding
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Uw Gids voor Onderwijs Excellence
Wat zijn de kernambities en doelstellingen in ons schoolplan?
Hoe waarborgt de school de realisatie van haar onderwijsdoelen?
Optimale Start: Programma voor het Jonge Kind op Basisschool De Arcade
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Openbare Basisschool De Arcade extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Ja, Basisschool De Arcade biedt gespecialiseerd aanvullend programma voor jonge kinderen, inclusief een kleuterverlenging voor kinderen die extra ontwikkelingsondersteuning nodig hebben. Dit programma richt zich op cruciale vaardigheden voor een succesvolle schoolstart.
Met welke partners werkt Basisschool De Arcade samen voor het jonge kind programma?
Basisschool De Arcade werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties, waaronder Partou in Leiden, om een naadloze en stimulerende leerervaring voor jonge kinderen te garanderen.