
Schoolweging
De schoolweging van Kwintijn Leiden is 31,62 , met een spreiding van 7,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Desondanks scoort de school 2 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen (95,7%). De focus op basisvaardigheden blijkt effectief, maar er is ruimte voor verbetering ten opzichte van peers.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact op de signaleringswaarde (45,5%). Dit ligt wel 11,4 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%). De combinatie van een complexe populatie en hoge spreiding (7,73) vormt een uitdaging voor het bereiken van hogere referentieniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (15,8% vs. 18,6% regio), ondanks de complexe populatie. Tegelijkertijd krijgt 15,8% een vmbo-b advies (5,5% regio). Deze polarisatie reflecteert de grote spreiding in de leerlingenpopulatie. De school slaagt erin om 31,6% van de leerlingen een havo/vwo of vwo-advies te geven, tegen 29,5% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Leiden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken handelingsgericht. Dat betekent dat wij de kinderen systematisch volgen en onze handelingen op de bevindingen afstemmen. Op basisschool De Meerpaal houden wij de ontwikkeling en vordering van de leerlingen goed in de gaten. Deze ontwikkelingen leggen wij vast in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Om de vorderingen van de kinderen te volgen, hanteren we een aantal vaste toetsmomenten. In de onderbouw (groep 1 t/m 3) wordt de ontwikkeling van de kinderen in kaart gebracht door de groepsleerkracht op basis van observaties (Ontwikkelingsvolgmodel voor het Jonge kind). Tevens werken we volgens het dyslexieprotocol. Vanaf groep 3 worden regelmatig methodegebonden toetsen afgenomen op het gebied van lezen, spelling, rekenen en wereldverkenning. In groep 3 t/m 7 worden twee keer per jaar methodeonafhankelijke toetsen van het Cito afgenomen op het gebied van lezen, spelling en rekenen. In groep 8 wordt een verplichte eindtoets afgenomen. Wij nemen de eindtoets af van Route 8 (Route8.nl). Twee keer per jaar worden de resultaten van de Cito-toetsen met het hele team van De Meerpaal geëvalueerd. We kijken continu hoe wij ons als school kunnen verbeteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
42,3% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), wat duidt op zorgvuldige adviesvorming. Het percentage onderadviezen (15,4%) ligt echter hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Deze uitkomst past bij de hoge schoolweging en onderstreept het belang van extra ondersteuning in het VO.
Sociale ontwikkeling
Bij De Meerpaal ligt de focus op het versterken van zelfstandigheid en het ontwikkelen van eigenaarschap. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen open, nieuwsgierig en vol optimisme de wereld om zich heen bekijken. Kinderen hebben van nature een onderzoekende houding. We stimuleren de kinderen betrokkenheid te tonen en respectvol om gaan met hun omgeving. Wij leren onze leerlingen zich in te leven in anderen. Ze mogen in zichzelf geloven en bewust zijn van hun eigen kunnen en de invloed die ze hierop kunnen hebben. LEES MINDER
Veilig
Ruimte
Structuur
Wat is de werkwijze van OBS Kwintijn voor sociale ontwikkeling?
OBS Kwintijn gelooft dat een kind pas kan leren wanneer het zich veilig voelt. Daarom is de school bezig met het onderzoeken van methodes voor sociale veiligheid. De school gebruikt Viseon om de leerlingen in hun ontwikkeling te volgen.
Welke registratievormen gebruikt OBS Kwintijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Kwintijn gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.