
Schoolweging
De schoolweging van De Stevenshof is 29,57 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijsprogramma.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit laat zien dat de school erin slaagt leerlingen naar hogere doelen te tillen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een gebalanceerd profiel: 25% vmbo-(g)t/havo en 17,86% havo/vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-advies (10,71% vs. 18,61% regionaal). De focus op differentiatie sluit aan bij de brede leerlingenpopulatie, met 7,14% praktijkgerichte vmbo-b-adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Stevenshof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken handelingsgericht. Dat betekent dat wij de kinderen systematisch volgen en onze handelingen op de bevindingen afstemmen. Dit doen wij door de leerstof regelmatig te toetsen. Wij maken dan gebruik van toetsen die bij de methode horen, maar ook zogenaamde onafhankelijke toetsen (CITO). Voor onze jongste kinderen maken wij gebruik van het observatiesysteem 'Mijn kleutergroep'. De resultaten van observaties, toetsen en verslagen van gesprekken met ouders, maken het leerling dossier. Wij verwerken de toetsgegevens in ons leerlingvolgsysteem en de resultaten komen terug op het rapport van het kind. De analyses en resultaten worden besproken met de intern begeleider, leerkracht en ouders. Door goed zicht te houden op de ontwikkeling van leerlingen en deze te vergelijken met de verwachte ontwikkeling, is het mogelijk om te kunnen vaststellen of een leerling zich naar verwachting ontwikkelt of extra ondersteuning/uitdaging nodig heeft. Deze zorgstructuur zorgt ervoor dat leerkrachten binnen de school een eensgezinde aanpak hebben voor leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17,86% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk 25,27%), terwijl 17,86% onder advies presteert (vs. 11,81% landelijk). Dit reflecteert mogelijk de uitdagingen van een complexe populatie, maar ook de individuele ondersteuning zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Onze visie op sociale opbrengsten is gebaseerd op het geloof dat kinderen zich optimaal ontwikkelen wanneer ze zich goed voelen, een veilige en positieve sfeer ervaren, en bekend zijn met normen en waarden. We erkennen dat elk kind uniek is, met een eigen niveau, interesses, talenten en tempo. We streven ernaar om elk kind te waarderen en te accepteren zoals het is. We moedigen kinderen aan om zelf beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag. Dit helpt hen bij hun persoonlijke groei en ontwikkeling. We geven onze leerlingen vertrouwen in zichzelf en in anderen. Respect voor elkaar en voor verschillende perspectieven staat centraal. Tijdens de lessen sociale vaardigheden (bijvoorbeeld via de Kanjertraining) leren kinderen bewust te zijn van hun gedrag. Ze ontwikkelen vaardigheden om goed met anderen om te gaan, conflicten op te lossen en empathie te tonen. Dit gebeurt door middel van spelletjes, toneel, gesprekken, verhalen en praktische oefeningen. Kortom, we streven ernaar om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren waarin elk kind zich kan ontwikkelen en zich gewaardeerd voelt. LEES MINDER
vertrouwen
respect
veiligheid
Wat is de werkwijze van De Stevenshof voor sociale ontwikkeling?
De Stevenshof hanteert de kernwaarden betrokkenheid, vertrouwen, toekomstgerichtheid, eigenaarschap en samenwerking. De school gebruikt de Kanjertraining om kinderen inzicht te geven in de gevolgen van hun gedrag. Daarnaast wordt indien nodig Klasse(n)Kracht ingezet. De school gebruikt het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) om de sociale veiligheid te monitoren.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Stevenshof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Stevenshof gebruikt KanVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Stevenshof?
De Stevenshof gebruikt Kanjertrainingen en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.