De Singel in Leiden

Het team van De Singel in Leiden

Current section: team
Bonaireplein 7
2315 Leiden

Zie hier hoe het team van De Singel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Singel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Singel bij jullie?

Ontdek hoe goed De Singel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Singel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Singel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.5%)
25-35 jaar (26.3%)
35-45 jaar (15.8%)
45-55 jaar (15.8%)
55-65 jaar (26.3%)
&ge;65 jaar (5.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Singel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Singel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning en Vervanging op Basisschool De Singel

Op Basisschool De Singel streven we naar een continue leeromgeving voor al onze leerlingen. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig is vanwege ziekte of ander verlof, zetten we primair in op interne oplossingen. Dit houdt in dat een collega van het team de lessen en zorg voor de klas tijdelijk overneemt, zodat de onderwijscontinuïteit gewaarborgd blijft. Indien het intern opvangen van de afwezigheid niet haalbaar is, bundelen we onze krachten om de best mogelijke alternatieve oplossing te vinden. Het welzijn en de educatie van uw kind staan hierbij altijd voorop. Hoewel we er alles aan doen om klassen thuissturen te voorkomen, kunnen we dit helaas niet altijd garanderen. We rekenen op uw begrip en medewerking in deze situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling van De Singel

2

Taal- en Rekenzorg: Extra Ondersteuning voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor taal en rekenen
NT2 specialist voor nieuwkomers

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Singel zetten wij ons in voor de taal- en rekenontwikkeling van al onze leerlingen. Onze toegewijde NT2 specialist biedt gespecialiseerde begeleiding aan leerlingen die het Nederlands als tweede taal leren. Zij beschikt over de expertise om leerlingen optimaal te ondersteunen bij hun taalverwerving, zodat zij vol vertrouwen kunnen deelnemen aan het onderwijs. Daarnaast is onze intern begeleider een belangrijke schakel in het bieden van extra ondersteuning op het gebied van taal en rekenen, zodat elke leerling zijn of haar potentieel kan bereiken.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij geloven in een schoolomgeving waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Hoewel er momenteel geen specifieke sociaal-emotionele specialist is aangewezen, integreren wij de sociaal-emotionele ontwikkeling in ons dagelijks lesgeven en schoolbeleid. Onze leerkrachten zijn getraind om aandacht te besteden aan de emotionele behoeften van de kinderen en creëren een positief pedagogisch klimaat. Bij specifieke zorgen werken we samen met ouders en eventuele externe professionals om de best mogelijke ondersteuning te bieden.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Positief Leren met Taakspel

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde leerkrachten met de Taakspel methode

Toelichting van de school:

Om het gedrag, de werkhouding en de taakaanpak van onze leerlingen te optimaliseren, maken wij gebruik van de effectieve Taakspel methode. Twee van onze bevoegde leerkrachten zijn gecertificeerd in deze aanpak. Taakspel is een bewezen preventieprogramma dat zich richt op leerlingen van groep 3 tot en met 8. Door middel van een spel leren kinderen zich beter aan klassenregels en gedragsnormen op het schoolplein te houden. Dit draagt bij aan een verbeterde taakgerichtheid en vermindert regelovertredend gedrag. Ons streven is een positief en productief onderwijsklimaat, waarin beginnend probleemgedrag vroegtijdig wordt gesignaleerd en omgebogen naar positief gedrag, zodat iedereen optimaal kan leren.

1

Motorische Ontwikkeling: Deskundige Begeleiding voor Beweging

Beschikbare specialisten:

Kinderoefentherapeut voor motorische ondersteuning

Toelichting van de school:

Basisschool De Singel besteedt veel aandacht aan de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Eén dag per week staat een ervaren kinderoefentherapeut tot onze beschikking om kinderen met specifieke motorische uitdagingen te begeleiden. Deze specialist biedt gerichte training en ondersteuning om de fijne en grove motoriek te verbeteren. Indien nodig zal zij ook adviseren over verdere stappen, zoals een verwijzing naar een fysiotherapeut, om de ontwikkeling van het kind optimaal te stimuleren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische specialist direct verbonden is aan de school, zijn onze leerkrachten getraind om alert te zijn op de gezondheid en persoonlijke verzorging van onze leerlingen. Wij werken nauw samen met ouders en, indien nodig, met externe medische professionals om ervoor te zorgen dat alle leerlingen de aandacht krijgen die zij nodig hebben. De school volgt de richtlijnen voor medische handelingen en persoonlijke verzorging om een veilige en gezonde omgeving te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Kinderfysiotherapeut
Logopedisten
Speelgroep
Jeugdteam
Huisarts

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Singel

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Duidelijke Uitleg

Ontdek hoe Basisschool De Singel leerlingen extra ondersteuning biedt met ons uitgebreide Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Wij bieden basisondersteuning die voldoet aan de afspraken binnen het samenwerkingsverband, gericht op effectieve onderwijsaanpakken en kwalitatieve ondersteuningsprocessen binnen onze school. Daarnaast beschrijven we de unieke extra ondersteuningsmogelijkheden van De Singel, die verder gaan dan de standaard basisondersteuning. Download onze bijlage voor gedetailleerde informatie over ons aanbod. Ons toekomstgerichte aanbod omvat gespecialiseerde begeleiding door onderwijsassistenten, gecoacht door onze ervaren intern begeleiders en leerkrachten. Profiteer van speciale programma's zoals De Peuterspeelklas, De Schakelklas (groep 1-3) en De Plusklas (groep 5-8). We investeren continu in de basisvaardigheden van alle leerlingen met een actueel plan van aanpak, mede gefinancierd door de subsidie basisvaardigheden. Zo zorgen we voor optimale ontwikkeling op elk niveau.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitsborging en het Schoolplan van Basisschool De Singel

Wat zijn de Kerndoelen en Jaarlijkse Ambities van De Singel?

Basisschool De Singel hanteert een strategisch schoolplan, waarin jaarlijks concrete doelen en activiteiten worden vastgelegd in een gedetailleerd jaarplan. Diverse werkgroepen, bestaande uit toegewijde leerkrachten en onderwijsassistenten met specifieke expertise, werken continu aan de uitwerking van deze plannen. Door middel van de PDCA-cyclus en een effectief plan van aanpak waarborgen wij continue verbetering. Regelmatige bijeenkomsten binnen de werkgroepen zorgen voor afstemming en voortgangsbewaking, waarbij de resultaten direct worden teruggekoppeld aan het managementteam (MT). Wij faciliteren zowel teamgerichte als individuele scholing, cruciaal voor de professionele ontwikkeling van onze medewerkers. Deze ontwikkeling is essentieel om optimaal te kunnen inspelen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen, waarbij de leerkracht een centrale rol speelt in het leerproces. De schoolleiding onderhoudt proactief contact met het College van Bestuur van SCOL, met kwartaallijkse besprekingen over de schoolontwikkelingen en -resultaten. Om de tevredenheid te meten, worden om het jaar enquêtes gehouden onder ouders, teamleden en leerlingen. De inzichten uit deze onderzoeken worden gedeeld en besproken in de Medezeggenschapsraad (MR), de leerlingenraad en het schoolteam, waarna gerichte actie wordt ondernomen. De voortgang van leerlingen wordt nauwlettend gevolgd via het leerlingvolgsysteem. In leerteams worden de resultaten van februari en juni geanalyseerd om groepsplannen bij te sturen en eventueel schoolbrede doelen aan te passen. De sociale en fysieke veiligheid, fundamenteel voor een optimale leeromgeving, wordt eveneens continu gemonitord met behulp van gevalideerde instrumenten zoals de vragenlijsten van Leerling in Beeld (sociaal-emotioneel functioneren) en WMK. Ons team kenmerkt zich door vakmanschap, deskundigheid en een sterke betrokkenheid. Alle leerkrachten zijn gespecialiseerd in het lesgeven aan meertalige kinderen en blinken uit in het ondersteunen van diverse onderwijsbehoeften. De samenwerking met ouders is uitstekend, net als de relaties met externe partners zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin, logopedisten en fysiotherapeuten. Onze school beschikt over gespecialiseerde krachten, waaronder een vakdocent gymnastiek, een gecertificeerde NT2-leerkracht (Nederlands als Tweede Taal) en een coachingspecialist. Het managementteam wordt versterkt door twee teamleiders en drie intern begeleiders met gespecialiseerde opleidingen. Daarnaast is er een coördinator voor ICT en techniek. Voor thuisgerichte ondersteuning werken onze ouderconsulent (brugfiguur) en oudercoördinator voor het jonge kind nauw samen.

Hoe realiseert De Singel haar Onderwijsdoelen?

Jaarlijks ontwikkelt de directie, in samenwerking met het onderwijsteam, een ambitieus jaarplan. Dit plan is geworteld in de strategische doelstellingen van het schoolplan en wordt gevoed door actuele data, waaronder onderwijsresultaten, WMK-evaluaties, zelfevaluaties en audits. Per vakgebied worden specifieke werkgroepen ingezet om de schoolbrede ambities te realiseren. De directie monitort nauwgezet de voortgang van het jaarplan in samenspraak met het voltallige team, om zo de gestelde doelen effectief te behalen.

Optimale Start: Programma voor Jonge Kinderen op De Singel

Toelichting van de school

Op Basisschool De Singel in Leiden bieden we een stimulerende omgeving voor jonge kinderen om een vliegende start te maken in hun onderwijs. Veel van onze jonge leerlingen hebben thuis een andere taal dan Nederlands, wat een unieke culturele rijkdom met zich meebrengt. Wij erkennen dat de taalvaardigheid en spelervaringen van elk kind verschillen. Daarom zetten we in op een gepersonaliseerde aanpak om elk kind optimaal te ondersteunen bij de ontwikkeling van Nederlandse taalvaardigheden en spelenderwijs de wereld te ontdekken. Spel is de motor voor ontwikkeling bij jonge kinderen. Op De Singel richten we onze leeromgeving zo in dat kinderen door middel van betekenisvol spel nieuwe kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen. Dit spel is thematisch en sluit aan bij de gestelde leerdoelen, waardoor leren effectief en duurzaam wordt. Naast spel bieden we ook gestructureerde activiteiten en gerichte lessen die specifiek zijn ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen, in lijn met de SLO-doelen. Ouders zijn onmisbare partners in het leerproces van hun kind. Wij geloven in een sterke samenwerking en betrekken ouders actief via regelmatige communicatie, inspirerende spelinloopmomenten, informatieve ouderbijeenkomsten en gezamenlijke schoolactiviteiten. Samen zorgen we voor een veilige en ontwikkelingsgerichte omgeving. De leidsters van de peuterspeelzaal en de kleuterleerkrachten werken nauw samen binnen het VVE-netwerk van Het Gebouw. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang naar de basisschool. Onze oudercontactpersoon staat klaar om u te ondersteunen bij de schoolstart, waarbij we altijd streven naar een afstemming op uw persoonlijke situatie en mogelijkheden. We onderhouden nauwe banden met voorschoolse voorzieningen in de wijk, zoals Peutercentrum Het Gebouw en Kinderdagverblijf De Tovertuin. Deze samenwerking, versterkt door het VVE-netwerk waar ook JES Rijnland en het CJG deel van uitmaken, garandeert een consistente aanpak en een goede overdracht van informatie over de ontwikkeling van uw kind. Dit stelt ons in staat om tijdig de juiste ondersteuning te bieden aan zowel kind als gezin. Voor een optimale voorbereiding op de basisschool adviseren wij ouders om hun kind vanaf twee jaar naar een peuterspeelzaal te brengen. Peutercentrum Het Gebouw van Stichting Peuterspeelzalen Leiden (SPL) biedt een uitstekende basis. Preventieve logopedie wordt verzorgd door 1801 Jeugd & Onderwijsadvies. De logopedist biedt ondersteuning bij vragen over uitspraak, taalontwikkeling, meertaligheid en mond- en stemgedrag. Rond de leeftijd van vijf jaar vindt een logopedische screening plaats, waarvoor u een uitnodiging ontvangt. Bij specifieke zorgen kan nader onderzoek of begeleiding plaatsvinden op school, of kan er een verwijzing worden gedaan. Ook oudere leerlingen kunnen op advies van de leerkracht of intern begeleider worden gezien. De preventieve logopedie is kosteloos en wordt gefinancierd door de gemeente. Neem voor meer informatie contact op met 1801 Jeugd & Onderwijsadvies (071-5164709) of bezoek hun website.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Singel extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Singel biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een optimale start te garanderen.

Ja, Basisschool De Singel biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een optimale start te garanderen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang Leiden

Met welke organisaties werkt De Singel samen voor het jonge kind programma?

De Singel werkt samen met diverse partners, waaronder FloreoKids, om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

De Singel werkt samen met diverse partners, waaronder FloreoKids, om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

Team | De Singel in Leiden | [2025] Schoolregister