
Schoolweging
De schoolweging van Pacelli is 36,95 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score blijft consistent hoog ondanks de dalende leerlingenaantallen. De inspectie waardeert dit als een sterk punt, vooral gezien de schoolweging van 36,95.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 60,7% behaalde streefniveaus overtreft de school ruimschoots haar signaleringswaarde van 32,8%. Dit is opmerkelijk voor een school met een complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 46,9%. De focus op maatwerk en 'ontwerpend leren' in de schoolgids kan hieraan bijdragen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief veel vwo-adviezen (23,5%), ruim boven het regionaal gemiddelde (18,6%). Opvallend is echter ook het aandeel praktijkgerichte adviezen: 17,7% vmbo-b/k tegenover 5,5% in de regio. Deze combinatie past bij een school met een brede populatie, waar differentiatie belangrijk is. Het percentage havo/vwo-advies (11,8%) ligt in lijn met vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Pacelli | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden door methodegebonden toetsen en toetsen van het DIA leerlingvolgsysteem gemeten. Toetsen geven ons inzicht in wat nodig is om het onderwijs optimaal te laten aansluiten bij uw kind. Bij de kleuters gebruiken we Mijn kleutergroep om observaties in bij te houden. We gebruiken hiervoor de toetskalender die past in onze zorgcyclus en handelingsgerichte manier van werken (HGW). De toetsen worden geanalyseerd en op basis van de uitkomsten worden de onderwijsbehoeften van de leerlingen en groep bepaald. Daarna wordt er een groepshandelingsplan gemaakt waarbij de kinderen op hun niveau ingedeeld zijn en onderwijs passend bij hun ontwikkeling krijgen. De resultaten worden geanalyseerd en met intern begeleider en directie besproken in groeps- en toetsanalysegesprekken. Hieruit volgende acties worden in een groepsplan gezet of op individueel niveau verder opgepakt. Bij leerlingen met zeer specifieke onderwijsbehoeften worden onderwijs ondersteuningsplannen (OPP) gemaakt. Uiteraard zijn ouders hierbij betrokken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert boven advies – relatief hoog voor een school met complexe populatie. Het percentage onder advies (25%) is weliswaar hoger dan landelijk (11,8%), maar past bij de schoolweging. De school vermeldt in haar profiel extra doorstroomgesprekken met het voortgezet onderwijs om dit te verbeteren.