Anne Frank
Zuster Meijboomstraat 2
2331 PD Leiden

Schoolweging

Schoolweging
27.48
Spreiding
7.44

De schoolweging van Anne Frank Leiden is 27,48 , met een spreiding van 7,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,4% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,4%). Dit overschrijdt ruim de inspectienorm van 85% en onderstreept de basiskwaliteit. Vooral op rekenen scoort de school consistent hoog, met 4,6% groei tussen jaarlaag groep 7 en 8.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (61,1%), toont het aan dat de school effectief differentieert binnen de complexe populatie. De focus op ontwerpend leren sinds 2020 draagt mogelijk bij aan deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Ruim 43,8% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, significant hoger dan het regionale gemiddelde van 18,6%. Tegelijkertijd is het aandeel praktijkonderwijsadviezen (3,1%) bescheiden maar iets boven regionaal niveau (1,0%). De combinatie van hoogabstracte uitstroom en aandacht voor kwetsbare leerlingen weerspiegelt de brede onderwijsvisie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsAnne Frank LeidenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per schooljaar wordt bij alle leerlingen de toetsen van Cito afgenomen. Na elke afname worden de resultaten geanalyseerd. Na de analyse van de gemaakte toetsen wordt bekeken welke extra begeleiding een leerling nodig heeft. Deze begeleiding kan bestaan uit extra begeleiding door de leerkracht binnen de groep, maar ook uit RT (individueel of in een klein groepje) buiten de groep. Daarnaast worden tussentijds de toetsen van de gebruikte methodes afgenomen. Door het gebruik van het leerlingvolgsysteem worden alle behaalde resultaten gemonitord en gevolgd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

18,5% van de leerlingen presteert onder advies, fors hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Positief is dat 29,6% boven advies presteert, wat het belang van de gerichte plusklassen en (hoog)begaafdenondersteuning onderstreept.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Respect voor elkaar/omgeving

Samen verantwoordelijk

Veiligheid

Wat is de werkwijze van de Anne Frank voor sociale ontwikkeling?

Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep. De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen, stelt grenzen en bewaakt deze consequent. De Anne Frank hanteert de volgende principes: correct omgaan met elkaar, prettig omgaan met elkaar en een bijdrage leveren aan een prettige omgeving. Daarnaast wordt een leerlingvolgsysteem op sociaal-emotioneel gebied gebruikt. Pesten wordt zo snel en doeltreffend mogelijk aangepakt volgens het anti-pestprotocol en het schoolveiligheidsplan.

Welke registratievormen gebruikt de Anne Frank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Anne Frank gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Kind in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Anne Frank?

De Anne Frank gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.