
Schoolweging
De schoolweging van Michaelschool Leeuwarden is 24,31 , met een spreiding van 4,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,01% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school uitstekend – ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (97,34%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 64,18% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56,2%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde (66,85%) ligt, toont het aan dat de school effectief differentieert voor hogere prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke oriëntatie op theoretische routes: 40,9% havo/vwo-adviezen (22,73% vmbo-(g)t/havo, 9,09% havo, 4,55% havo/vwo en 18,18% vwo). Dit ligt hoger dan bij vergelijkbare scholen (37,34% havo/vwo-advies). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, tegenover 1,01% regionaal gemiddeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Michaelschool Leeuwarden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We gebruiken op school het CITO LOVS systeem (nieuwste versie) voor het methode- onafhankelijk monitoren van de onderwijsresultaten. Daarnaast gebruiken we de methodetoetsen voor bijstelling en aanpassing voor de dagelijkse lessen. Onderwijsresultaten worden ingevoerd in ons Leerling volg- en administratiesysteem Parnassys. Vanuit dit programma worden trandanalyses en groepsoverzichten gegenereerd die drie keer per jaar geëvalueerd worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Maar liefst 45,45% van de leerlingen presteert boven het gegeven advies (vs. 25,27% landelijk), wat het vertrouwen in het schooladvies onderstreept. Slechts 9,09% zit onder advies (landelijk 11,81%). Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en doorlopende ontwikkelingslijn naar het Parcivalcollege.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn ons bewust hoe belangrijk het is om iedere dag, doorlopend met de kinderen en met elkaar te werken aan emotionele ontwikkeling. Hoe gaan wij met elkaar om? Zijn wij in staat om elkaar écht te zien en écht te horen? Hoe verhoud ik mij in harmonie met mij omgeving (socialisatie). Hier wordt in de klas veel aandacht aan besteed. Wij vinden het ook vanzelfsprekend dat wij zorg dragen voor onze leefomgeving. Daarbij hoort in de eerste plaats kennis van- en respect voor de wereld om ons heen. Onze leerlingen leren dan ook over diverse onderwerpen die goede burgerschap bevorderen. Zo is er bijvoorbeeld veel aandacht voor sociale vaardigheden, voor de grote wereldgodsdiensten en voor het werken met de natuur. De leerlingenraad biedt de kinderen de mogelijkheid om te leren, te participeren en invloed uit te oefenen op het beleid van onze school. Dit draagt bij aan het 'eigenaarschap' van het leerproces van de kinderen. LEES MINDER
Je geaccepteerd weten
Je veilig voelen
In verbinding staan
Wat is de werkwijze van de Michaelschool Leeuwarden voor sociale ontwikkeling?
Bij de Michaelschool Leeuwarden is sociale vorming een belangrijke pijler. Kinderen zijn op elkaar aangewezen en vormen een kleine maatschappij. De school begeleidt de sociale ontwikkeling met koorzang, drama-oefeningen en spellen. Leerkrachten besteden veel tijd aan sociale afstemming. Pesten komt weinig voor. Leren omgaan met moeilijk gedrag is helpend voor het leven. Volwassenen geven het goede voorbeeld. Seksuele vorming en voorlichting wordt in de hoogste klassen gegeven. De school geeft hier zelf invulling aan en ziet seksuele voorlichting in eerste instantie als een taak voor de ouders. Vanaf klas 4 komt dit vanuit het schoolbeleid aan bod.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Michaelschool Leeuwarden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Michaelschool Leeuwarden gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Michaelschool Leeuwarden?
De Michaelschool Leeuwarden maakt gebruik van de Regenboogtraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.