
Schoolweging
De schoolweging van Willem Alexander Leeuwarden is 31,02 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.2% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school zorgt hiermee voor stevige basisvaardigheden, ook in uitdagende omstandigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 59.9% behaald, ruim boven de inspectienorm van 45.5%. Dit onderstreept de effectiviteit van de aanpak voor hogere leerdoelen, vooral op rekengebied waar de school traditioneel sterk is.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 34.2% vmbo-(g)t en 26.3% vwo (vs. 16.5% en 18.6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft met 2.6% beperkt, wat aansluit bij het schoolprofiel. De combinatie vmbo-(g)t/havo (5.3%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Willem Alexander Leeuwarden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten zijn een duidelijke indicatie voor de groepsleerkracht of het gegeven onderwijs aan slaat bij hun groep. We houden daarom de ontwikkeling van de leerlingen nauwkeurig in de gaten. We doen dit door het gemaakte werk na te kijken en te observeren. Blijkt dat een leerling de stof niet goed heeft begrepen, dan volgt er een extra instructie. De toetsen die bij de methoden horen worden door de leerkracht geregistreerd. De resultaten van de niet-methode gebonden toetsen (IEP) worden opgeslagen in het bijbehorende leerlingvolgssysteem, parnassys en bewaard in de signaleringsmap. In de groepen 1 en 2 volgen wij de kleuters door observaties en registreren de leerkrachten hun bevindingen op observatielijsten, die gebruikt worden om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. Tussentijdse resultaten worden besproken tijdens de bouwvergaderingen. Tweemaal per jaar vindt er een leerlingbespreking plaats aan de hand van de resultaten van de toetsen en de observaties. Bij deze bespreking zijn de leerkracht en de Intern Begeleider (IB’er) aanwezig.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 36.4% van de leerlingen onder advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit kan samenhangen met de complexere populatie. Positief is wel dat 61.4% op advies blijft, dankzij nauwe monitoring zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Pedagogisch Kader School en Kinderopvang 1. Veiligheid en vertrouwen (welbevinden van het kind) De leerlingen ervaren een liefdevolle en prettige sfeer waarbij voldoende vrijheid is om zich te kunnen ontwikkelen. De leiding/leerkracht heeft op een positieve/respectvolle wijze persoonlijke aandacht en respect voor ieder kind. Er is een schone en veilige omgeving met een duidelijke en overzichtelijke structuur. Hulp bieden wanneer een leerling de situatie niet aan kan. De leiding/leerkrachten onderhouden op regelmatige basis contacten rondom de leerling. Zij zijn toegankelijk voor de kinderen. 2. Eigenheid van het kind (persoonlijke vaardigheden) Alle emoties van het kind worden serieus genomen; een kind mag zichzelf zijn. Er is ruimte voor eigen initiatieven en ideeën van het kind. De leerlingen worden gestimuleerd in hun ontwikkeling; zij worden aangesproken op wat ze zelf kunnen en worden betrokken bij de dagelijkse gebeurtenissen. Over elke leerling is in grote lijnen bekend, wat zijn/haar persoonlijke verleden, leefsituatie en sociaal – culturele achtergrond is. Door leerlingen bewust te observeren wordt de eigenheid van het kind ontdekt. 3. Sociale vaardigheden Door de ontmoeting met andere leerlingen worden sociale vaardigheden ontwikkeld. Zo leert een kind vriendschappen op te bouwen, zorg te dragen voor elkaar, samen te spelen en samen te delen. De leerling leert om te gaan met conflicten, met regels en grenzen en wordt gestimuleerd ook de eigen grenzen aan te geven (weerbaarheid). De leerling wordt gestimuleerd te communiceren door gevoelens te uiten; gedrag is bespreekbaar en wordt bespreekbaar gemaakt. Leiding en leerkrachten leren leerlingen zelf verantwoordelijkheid te nemen voor eigen handelen. 4. Omgeving De leerling leert omgaan met waarden en normen, waar mogelijk aanvullend op de opvoeding thuis. Hij/zij wordt gestimuleerd, gecorrigeerd en krijgt grenzen aangereikt. Respect voor ieder mens, dier en aarde. Er zijn duidelijke regels, afspraken en omgangsvormen. Deze worden consequent gehanteerd. Er heerst een tolerant klimaat in de school; dit wordt bevorderd in woord en daad. LEES MINDER
Veiligheid en vertrouwen
Eigenheid, jezelf durven zijn
Respect voor elkaar
Wat is de werkwijze van IKC Willem Alexander voor sociale ontwikkeling?
IKC Willem Alexander is een Kanjerschool en werkt met de Kanjertraining. De Kanjertraining leert kinderen kritisch te kijken naar hun eigen gedrag en dat van anderen. Een positief zelfbeeld en respect voor anderen staan centraal. De pijlers van de training zijn: respect, het oplossen van pestproblemen, jezelf durven zijn, veiligheid, betrokkenheid, het uiten van gevoelens en meer zelfvertrouwen. In elke groep zijn de kanjerpetten en kanjerposters aanwezig om een doorgaande lijn te creëren.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Willem Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Willem Alexander gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Willem Alexander?
IKC Willem Alexander gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.