
Schoolweging
De schoolweging van Trianova is 30,80 , met een spreiding van 6,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.14% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral op het gebied van taalvaardigheid zoals vermeld in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Hoewel 50.48% van de leerlingen het streefniveau behaalt (boven de school-specifieke signaleringswaarde van 48.6%), blijft dit achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 60.51%. Dit reflecteert de extra uitdagingen die gepaard gaan met een complexe leerlingenpopulatie, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een nadruk op middelbare schoolniveaus: 44.44% vmbo-(g)t en 27.78% havo/havo-vwo combinaties. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar vaker vwo-adviezen worden gegeven (18.61% vs. 11.11% bij Trianova). De relatief hoge vmbo-b adviezen (11.11%) passen bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Trianova | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij IKC Trianova wordt gewerkt volgens een jaarplanning. In januari en juni worden de toetsen van het leerlingvolgsysteem afgenomen (Leerling in Beeld) afgenomen om de ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen monitoren. De opbrengsten worden per groep geanalyseerd en de aanpak in lesaanbod wordt hier per leerling op afgestemd. De ontwikkeling van de leerlingen wordt beschreven in het rapport, dat twee maal per jaar wordt meegeven aan de leerlingen en aansluitend wordt besproken met de ouders/verzorgers (en leerling).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18.52% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan samenhangen met de complexere populatie. Desalniettemin scoort 14.81% boven advies, wat de waarde van het maatwerkonderwijs zoals gepresenteerd in de schoolgids onderstreept.
Sociale ontwikkeling
Een Vreedzaam Kindcentrum Vreedzaam is een programma dat streeft naar een (pedagogisch) klimaat in school en klas, waarin de betrokkenheid en de verantwoordelijkheid van de leerlingen centraal staat. De school wordt een democratische gemeenschap, waarin alle leden, ook de leerlingen een stem hebben, zich gezien en gehoord voelen en op een positieve manier met elkaar omgaan. Hierbij nemen we conflictoplossing als uitgangspunt. Kinderen en leerkrachten leren hoe je met conflicten om kunt gaan door te streven naar oplossingen die voor beide partijen acceptabel zijn. Leerlingen worden opgeleid tot leerling-mediator, die helpen bij het oplossen van conflicten. Twee maal per jaar wordt er een vragenlijst ingevuld door de leerkrachten van de groepen 1 t/m 8 om de sociale veiligheid van de leerlingen goed te kunnen monitoren. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen zelf ook een vragenlijst in, zodat we een goed beeld krijgen van de onderwijsbeleving van de leerlingen binnen het Kindcentrum. LEES MINDER
Veiligheid en vertrouwen
Respect voor elkaar
Rijk door verschillen!
Wat is de werkwijze van IKC Trianova voor sociale ontwikkeling?
IKC Trianova hanteert de principes van De Vreedzame School. Dit programma richt zich op een positief schoolklimaat en het oplossen van conflicten volgens een vast stappenplan. De lessen zijn onderverdeeld in zes thema's: We horen bij elkaar, We lossen conflicten zelf op, We hebben oor voor elkaar, We hebben hart voor elkaar, We dragen allemaal een steentje bij en We zijn allemaal anders.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Trianova om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Trianova gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.