IKC Prins Maurits
Brandemeer 1
8918 GE Leeuwarden

Schoolweging

Schoolweging
36.38
Spreiding
5.68

De schoolweging van Prins Maurits Leeuwarden is 36,38 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,62% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit net onder het vergelijkingsniveau (92,10%) ligt, toont het een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

36,98% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 32% maar onder het vergelijkingsniveau van 45,39%. Dit geeft aan dat de school goed presteert binnen haar context, maar nog ruimte heeft voor optimalisatie van talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn divers, met focus op middelbare niveaus: 28,57% vmbo-k en 23,81% havo. Opvallend is het lagere percentage vwo-advies (4,76% vs. 18,61% regio). De combinatie van vmbo-(g)t/havo (23,81%) en havo (23,81%) benadrukt een doorstroomgerichte aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrins Maurits LeeuwardenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage (35%) presteert onder advies, fors boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Mogelijke verklaringen zijn de complexe leerlingenpopulatie en bredere spreiding in doorstroomniveaus. Slechts 5% stroomt boven advies door, wat verdere aandacht voor differentiatie vraagt.