Basisschool De Princenhof - school met de Bijbel
Prinsessenweg 2
8931 EG Leeuwarden

Schoolweging

Schoolweging
26.41
Spreiding
4.91

De schoolweging van De Princenhof is 26,41 , met een spreiding van 4,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,6% score ruim overschrijdt de school het fundamenteel niveau (inspectienorm: 85%). Dit resultaat is nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,6%) en benadrukt de basiskwaliteit. De school slaagt erin alle leerlingen, inclusief kwetsbare groepen, minimaal het fundamentele niveau te laten bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school presteert uitstekend op het streefniveau: 66,2% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit overtreft zowel het landelijk gemiddelde (64,0%) als verwachtingen voor de complexiteitscategorie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 37,0% havo en 33,3% vwo (samen 70,3%). Dit ligt ver boven vergelijkbare scholen (havo 16,1%, vwo 18,6%). Opvallend is een klein praktijksegment (7,4% vmbo-b tegen 5,5% landelijk), passend bij de lagere schoolweging. De combinatie van hoge ambitie en maatwerk komt terug in deze adviesverdeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe PrincenhofGemeente AmsterdamNederland
189.2199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om vast te stellen of de leerlingen de aangeboden leerstof beheersen, worden er regelmatig methodetoetsen afgenomen. Halfjaarlijks worden toetsen van het digitale leerlingvolgsysteem DIA afgenomen. De resultaten worden besproken met de IB-er, directeur. en collega's. Vervolgens worden er actieplannen/zorgplannen opgesteld wanneer dat gewenst/noodzakelijk is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (tegen 11,8% landelijk), terwijl 45,8% boven het advies presteert (bijna dubbele van landelijk gemiddelde). Dit illustreert een terughoudend adviesbeleid, mogelijk gecompenseerd door de sterke ondersteuningsstructuur die doorstroommogelijkheden optimaliseert.

Sociale ontwikkeling

De identiteit van onze school is dat we een school met de bijbel zijn. We zijn een school die openstaat voor alle christenen. Dat zie je in alle leerstofgebieden en bij alle vakken. Dat zie je ook bij de lessen Bijbelse geschiedenis waar de methode Levend Water een hulpmiddel is. Dat merk je bij de dagopeningen, bij het gebed, bij de vieringen van Christelijke feestdagen, bij het zingen van Christelijke liederen en zo is er meer te noemen. Dat merk je ook als het gaat om ons handelen bij pesten, bij het omgaan met elkaar als team, met de leerlingen en met de ouders. We zijn aanspreekbaar op ons handelen en spreken. Het bestaan van De Princenhof is belangrijk, omdat we geloven dat onze God het belangrijk vindt dat de school er is. We willen ons onderwijs samen met hem vormgeven, dat geeft ons bestaansrecht. Onze leerlingen zijn kinderen van God. Elk met hun gaven en talenten. We werken op school vanuit vijf kernwaarden: Geliefd. We weten ons geliefd door onze Hemelse Vader. Hij houdt van ons. Met die ogen mogen wij elkaar zien en benaderen. We willen dat leerlingen zich geliefd en gezien voelen. Uniek. Elk kind heeft zijn eigen talenten. Om die talenten te ontwikkelen, bieden we een breed aanbod met veel aandacht voor de basisvakken, thematisch onderwijs, een interne Plusklas een een breed aanbod van culturele activiteiten met aandacht voor techniek. Vooruitstrevend. We vinden het belangrijk dat ons onderwijs van het hoogste niveau is. We volgen de leerlingen nauwgezet in hun ontwikkeling en bieden maatwerk waar nodig. Samen. We vinden het belangrijk om goed samen te werken met ouders en met elkaar. Zo kunnen we samen de beste leerroute voor de leerlingen bepalen. Veilig. De Princenhof is een veilige school. Kinderen en leerkrachten voelen zich er thuis. Als het even mis gaat, spreken we elkaar daarop aan. Daar is ruimte voor en iedereen voelt zich daar prettig bij. Vanuit veiligheid en een positieve grondhouding is er ruimte om te groeien. LEES MINDER

Geloof

Samen

Veilig

Wat is de werkwijze van Basisschool De Princenhof - school met de Bijbel voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Princenhof - school met de Bijbel gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal leren, die aansluit bij de christelijke overtuigingen en kernwaarden van de school. Daarnaast wordt jaarlijks een vragenlijst over het sociaal welbevinden afgenomen bij alle leerlingen om de gevoelde veiligheid en het welbevinden in kaart te brengen en waar nodig te verbeteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Princenhof - school met de Bijbel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Princenhof - school met de Bijbel gebruikt Kindbegrip (ParnasSys) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Princenhof - school met de Bijbel?

Basisschool De Princenhof - school met de Bijbel gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink, onderdelen van PBS (Positive Behavior Support) en Rots en Water voor de leerlingen van groep 5.