
Schoolweging
De schoolweging van Meander Leersum is 30,94 , met een spreiding van 8,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze uitzonderlijk hoge score onderstreept dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen, zelfs in een school met relatief veel achterstandsleerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 51,8%. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 63,3%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweedeling: 37,5% praktische leerwegen (vmbo-b/k) vs. 62,5% theoretische routes (vanaf vmbo-(g)t). Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (12,5%), vergelijkbaar met landelijke trends. De combinatie vmbo-(g)t/havo (6,25%) en havo/vwo (6,25%) reflecteert de brede differentiatie. Het aandeel praktijkonderwijs (5%) ligt wel boven vergelijkbare scholen (1,01%), wat past bij de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Meander Leersum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op basis van observaties van werk- en leergedrag, analyses van toetsen, gesprekken met kinderen, ouders, collega-leerkrachten, intern begeleider en (indien nodig) externe deskundigen wordt de onderwijsbehoefte van kinderen in beeld gebracht. De centrale vraag is steeds hoe de lesstof, de instructie, aanpak en begeleiding afgestemd kan worden op wat een kind nodig heeft om de doelen te bereiken. Vanaf schooljaar 2023-2024 werken we (vanaf groep 3) met Cito Leerling in Beeld als leerlingvolgsysteem. We nemen twee keer per jaar de toetsen rekenen, taalverzorging, technisch lezen en begrijpend lezen af. Daarnaast maken we ook gebruik van de mogelijkheid om de woordenschat en de executieve functies en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen. We analyseren de resultaten en bespreken deze in het onderwijsteam en met de intern begeleider. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak gemaakt voor de komende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,25% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 18,75% boven advies uitkomt. Dit wijst op zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding, passend bij het beschreven 'zorgvuldige proces in samenspraak met IB'er'. De 75% die op advies presteert, benadrukt realistische plaatsing.
Sociale ontwikkeling
Het motto van onze school is ´Zin in leren met respect voor jezelf en een ander, dat is Meander!´. Ieder kind, medewerker en ouder dient zich op school geborgen, gekend, gestimuleerd en gerespecteerd te voelen. Dit zijn basisvoorwaarden om tot ontwikkeling te komen. De school draagt er zorg voor dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige, gelukkige mensen, die zich in de maatschappij staande weten te houden. We vinden het belangrijk om te zorgen voor een veilig en positief pedagogisch klimaat waarin kinderen leren op respectvolle wijze met zichzelf en de ander om te gaan. Je gelukkig en gezien voelen past heel mooi bij het talentgedreven werken. Meander is een Kindertalentenfluisteraarschool. We kijken naar talenten vanuit de visie van Luk Dewulf: Talent gaat niet over het uitblinken in een bepaalde activiteit, maar over elke activiteit die vanzelf gaat en die voldoening oplevert. Die maakt dat de tijd vliegt, en dat je je batterijen oplaadt. Van je talenten krijg je energie. LEES MINDER
Respect
Veilig
Samen
Wat is de werkwijze van WereldKidz Meander voor sociale ontwikkeling?
WereldKidz Meander hanteert vijf gouden regels: We luisteren naar elkaar, we spelen en werken samen, we zijn aardig voor elkaar, we zijn rustig in de school, en we zorgen goed voor onze spullen. De eerste vier weken van het schooljaar worden gebruikt als Gouden Weken, waarbij het vormen van een positieve groep centraal staat. De gouden regels worden per groep vertaald naar klassenafspraken. De school maakt afspraken over respectvolle communicatie, stopt met gedrag als de ander er last van heeft en raakt elkaar alleen aan als het gepast is. Het hele jaar door wordt lesgegeven met de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren, die kinderen leert over zichzelf, de ander en samenwerken. Het team bekijkt kinderen met een talentenbril, benoemt talenten, maakt ze visueel en zorgt ervoor dat kinderen hun talenten kunnen inzetten om hun veerkracht te vergroten. Tijdens kindbesprekingen wordt gekeken welk talent onder storend gedrag ligt, om het kind van binnenuit te versterken.
Welke registratievorm(en) gebruikt WereldKidz Meander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
WereldKidz Meander gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en leerlijnen digikeuzebord voor kleuters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt WereldKidz Meander?
WereldKidz Meander gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.