
Schoolweging
De schoolweging van De Schakel Leersum is 28,52 , met een spreiding van 7,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,8% behaalt bijna álle leerlingen het fundamenteel niveau, significant beter dan de vereiste 85%. Dit overtreft zelfs het landelijk gemiddelde (95,9%), wat wijst op sterke basisvaardigheden bij uitstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. Deze score benadert het vergelijkingsgemiddelde (57,8%) en onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen vertonen een tweeledig beeld: 48% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies of hoger (24% vmbo-(g)t, 24% havo/vwo). Opvallend is het aandeel vwo-adviezen (16%), gelijk aan vergelijkbare scholen. De combinatie van praktijkgericht (14% vmbo-b/k) en theoretisch onderwijs sluit aan op de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schakel Leersum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174 | 178.04 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Halverwege en aan het einde van het schooljaar worden Cito-toetsen afgenomen. Deze toetsen worden schoolbreed geanalyseerd om een duidelijk beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten. Naast de Cito-toetsen maken we gebruik van methode-gebonden toetsen. Middels deze toetsen krijgen we inzicht in de mate waarin leerlingen de aangeboden lesstof beheersen. Deze resultaten vormen de basis voor het aanpassen van het leerkrachthandelen en eventueel de lesstof.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend veel leerlingen presteren boven advies: 46% tegen 25% landelijk. Slechts 7% zit onder advies (vs. 12% gemiddeld). Dit resultaat illustreert de zorgvuldige advisering en begeleiding die de school in haar beleid benadrukt.