Christelijke Basisschool Juliana
Koningin Emmalaan 45
4141 EA Leerdam

Schoolweging

Schoolweging
29.02
Spreiding
5.91

De schoolweging van Juliana Leerdam is 29,02 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,2% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school scoort hiermee 4,2%-punt lager dan vergelijkbare scholen (96,4%), maar blijft binnen acceptabele marges. De focus op taalvaardigheid via het LIB-toetsprogramma draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,02) meer uit leerlingen haalt dan verwacht. De score is echter wel 3,4%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen (60,5%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 55,6% havo en 7,4% vwo (totaal 63% theoretisch). Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,1% havo + 18,6% vwo). Het aandeel praktijkonderwijs (0%) is juist lager dan regionale peers (1,01%). De adviezen sluiten aan bij de hoge streefniveauscores.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJuliana LeerdamGemeente AmsterdamNederland
LIB175.41170.05175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In januari nemen we de M-toetsen af, waarna in februari/maart de analyses volgen. Op basis daarvan stellen we de individuele en groepsplannen bij. De M-toetsen zijn methode-onafhankelijke toetsen af die de kennis en vaardigheden van een leerling meet op het gebied van Nederlandse taal en rekenen en wiskunde. (M = midden van het schooljaar)

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

44,8% van de leerlingen presteert boven advies - ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 3,5% zit onder advies (vs. 11,8% gemiddeld). Dit bevestigt dat het adviesbeleid conservatief is maar realistisch, zoals blijkt uit de transparante criteria in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op CBS Juliana willen we dat alle kinderen zich veilig voelen en zich durven te uiten. We bieden kinderen daarvoor een structuur die zich kenmerkt door rust, regelmaat en veiligheid. Ook doen we er alles aan om kinderen hun (sociale) talenten te laten ontdekken en ontwikkelen. Zo dragen we bij aan hun ontwikkeling tot zelfstandige, weerbare en zelfredzame mensen. Geloof, veiligheid en betrokkenheid zijn de belangrijkste kernwaarden als het gaat om sociale opbrengsten. LEES MINDER

Geloof

Veiligheid

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Juliana voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van de Christelijke Basisschool Juliana voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op respect voor elkaar en de wereld. De christelijke grondslag komt tot uiting in dagopeningen met lessen uit Startpunt, vieringen en lessen uit de methode Kwink. De school streeft naar een veilige sfeer, waarin naastenliefde, respect, eerlijkheid en verdraagzaamheid centraal staan. Er worden regels afgesproken en nageleefd, en er wordt preventief gewerkt aan positieve groepsvorming. Betrokkenheid wordt gestimuleerd door coöperatieve werkvormen en het geven van verantwoordelijkheid aan leerlingen, met effectief en inspirerend gedrag van de medewerkers als voorbeeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Juliana om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool Juliana gebruikt de SEF (Sociaal Emotionele Functies) van Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Juliana?

Christelijke Basisschool Juliana gebruikt Kwink, een online methode, voor sociaal-emotioneel leren.