CBS Koningin Wilhelmina in Leerdam - Resultaten

CBS Koningin Wilhelmina
Drossaardslaan 70
4143 BD Leerdam

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
29.43
Spreiding
5.49

De schoolweging van Koningin Wilhelmina Leerdam is 29,43 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.5% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze resultaten benadrukken de brede basiskwaliteit, ook voor leerlingen met een complexere ondersteuningsbehoefte.

Fundamenteel niveau

Score: 98.4848%

Streefniveau

71.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47.1%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, vooral voor meerbegaafde leerlingen.

Streefniveau

Score: 71.7171%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterk theoretische focus: 41.2% havo en 23.5% vwo-advies (vs. 16.1% havo en 18.6% vwo bij vergelijkbare scholen). Tegelijk blijft er aandacht voor praktische routes met 5.9% vmbo-b/k-advies. Deze brede advisering sluit aan bij de relatief gevarieerde leerlingenpopulatie.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont vooruitgang: groep 8 scoort 2.1% hoger op taalvaardigheid dan groep 7. De 'taalateliers' en gepersonaliseerde leestrainingen uit het schoolplan lijken hier vrucht af te werpen.

ToetsKoningin Wilhelmina LeerdamGemeente AmsterdamNederland
LIB175.41176.73175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In januari nemen we de M-toetsen af, waarna in februari/maart de analyses volgen. Op basis daarvan stellen we de individuele en groepsplannen bij. De M-toetsen zijn methode-onafhankelijke toetsen af die de kennis en vaardigheden van een leerling meet op het gebied van Nederlandse taal en rekenen en wiskunde. (M = midden van het schooljaar)

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 8.3% tegen 11.8% landelijk. Maar liefst 79.2% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij de beschreven 'doelgerichte ontwikkelingsplannen' en intensieve overdracht naar het VO.

Sociale ontwikkeling

Al het leren begint met veiligheid: wanneer een kind zich veilig voelt, dan gaat het met plezier naar school en komt het tot leren.

Elk kind voelt zich veilig

We kijken naar elkaar om

Samen voor elkaar!

Wat is de werkwijze van CBS Koningin Wilhelmina voor sociale ontwikkeling?

CBS Koningin Wilhelmina zorgt samen voor een goede en veilige sfeer in de klas en op school door samenwerking en open gesprekken tussen ouders, kinderen en school. Vanuit christelijke normen en waarden leren de kinderen hoe ze met elkaar om moeten gaan en van elkaar kunnen leren. Taakspel wordt ingezet om kinderen bewust te maken van hun omgang met zichzelf en elkaar. Het doel van Taakspel is het verminderen van onrustig en storend gedrag, zodat leerlingen en leerkrachten efficiënter en taakgerichter kunnen werken. Taakspel is een bewerking van het Amerikaanse programma ‘The Good Behavior Game’ (GBG).

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Koningin Wilhelmina om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS Koningin Wilhelmina gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Koningin Wilhelmina?

CBS Koningin Wilhelmina gebruikt Taakspel als methode voor sociaal-emotioneel leren.