
De resultaten van CBS Koningin Wilhelmina in Leerdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS Koningin Wilhelmina, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CBS Koningin Wilhelmina bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS Koningin Wilhelmina bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op CBS Koningin Wilhelmina
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets, wat een cruciale indicator is voor de schoolprestaties. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat ten minste 85% van alle leerlingen in Nederland dit fundamentele niveau moet bereiken om aan de minimumeisen te voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten voor Leerlingen in Leerdam
Het streefniveau bouwt voort op het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Het is het doel van CBS Koningin Wilhelmina om een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit ambitieuze niveau te laten behalen. De Onderwijsinspectie stelt voor iedere basisschool, waaronder CBS Koningin Wilhelmina, een specifiek streefniveaupercentage vast. Dit percentage is afgestemd op de unieke leerlingpopulatie van de school en dient als een belangrijke maatstaf voor de onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS Koningin Wilhelmina?
Ontdek hoe het schooladvies voor leerlingen van CBS Koningin Wilhelmina tot stand komt. Dit advies, een cruciaal onderdeel van de schoolloopbaan, wordt zorgvuldig samengesteld met oog voor de individuele ontwikkeling van elke leerling. De basis voor het schooladvies wordt gevormd door een integrale beoordeling van de leerprestaties en de bredere ontwikkeling van de leerling. Hierbij kijken we verder dan alleen toetsresultaten. Factoren zoals planningsvaardigheden, concentratie, doorzettingsvermogen en de algemene leercurve gedurende de basisschooltijd spelen een belangrijke rol. Zowel de groepsleerkracht als de intern begeleider en directie analyseren deze gegevens gezamenlijk. Het proces start met een voorlopig schooladvies, dat in november van groep 8 met ouders en leerlingen wordt besproken. Dit advies wordt vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Vervolgens vindt tussen 27 januari en 16 februari de doorstroomtoets plaats. De resultaten van deze toets, die aanvullende informatie bieden, worden meegenomen in de definitieve advisering. Uiterlijk 24 maart ontvangen alle leerlingen en hun ouders het definitieve schooladvies. Dit advies, inclusief een toelichting op de totstandkoming, wordt schriftelijk verstrekt. Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich aan bij de middelbare school van hun keuze, waarbij de uiteindelijke plaatsing door de middelbare school wordt bepaald. Het tijdig oriënteren op middelbare scholen is essentieel. Open dagen en voorlichtingsavonden, die in het najaar van groep 8 plaatsvinden, bieden hiervoor uitstekende mogelijkheden. Dit helpt ouders en leerlingen bij het maken van een weloverwogen keuze voor het vervolgonderwijs, rekening houdend met schooltypen zoals VMBO, HAVO en VWO.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op CBS Koningin Wilhelmina
Op CBS Koningin Wilhelmina geloven we dat een veilige en prettige leeromgeving de basis vormt voor succesvol onderwijs. Wanneer kinderen zich geborgen en gewaardeerd voelen, bloeien ze op en ontwikkelen ze met plezier hun talenten. Onze focus ligt op het creëren van een omgeving waarin elk kind zich thuis voelt en optimaal kan leren.
Een veilige omgeving voor elk kind
Oog voor elkaar en wederzijds respect
Samenwerken voor een positieve schoolervaring
Hoe bevordert CBS Koningin Wilhelmina de sociale vaardigheden van leerlingen?
Wij streven naar een positieve en veilige sfeer, zowel in de klas als op de gehele school. Dit realiseren we door een sterke samenwerking tussen ouders, leerlingen en ons schoolteam, waarbij open communicatie centraal staat. Vanuit onze christelijke identiteit leren we kinderen respectvol met elkaar om te gaan en van elkaar te leren. Een belangrijk instrument hierbij is 'Taakspel', een methode die kinderen bewust maakt van hun gedrag en interactie met anderen. Taakspel helpt bij het verminderen van onrust en storend gedrag, wat leidt tot een efficiëntere en taakgerichte werkhouding voor zowel leerlingen als leerkrachten. Dit programma is gebaseerd op het Amerikaanse 'The Good Behavior Game' (GBG), ontwikkeld aan The Johns Hopkins University in Baltimore.
Welke methoden gebruikt CBS Koningin Wilhelmina voor het meten van sociale vooruitgang?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig te volgen en te ondersteunen, maken wij gebruik van diverse registratiemethoden. Een van deze methoden is 'Kindbegrip', waarmee we inzicht krijgen in de beleving en ontwikkeling van elk kind op sociaal vlak.
- Kindbegrip
Welke specifieke programma's zet CBS Koningin Wilhelmina in voor sociaal-emotionele ontwikkeling?
Voor de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen maken wij actief gebruik van effectieve methoden. Een van de kernprogramma's die we inzetten is 'Taakspel'.
- Taakspel
Onderwijsinspectie Rapport CBS Koningin Wilhelmina: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie voor CBS Koningin Wilhelmina. Hier vindt u een helder overzicht van de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze school. Wij streven naar excellentie in het basisonderwijs en de inzichten van de inspectie helpen ons hierbij. Leer meer over onze aanpak en de resultaten die we boeken. CBS Koningin Wilhelmina zet zich dagelijks in voor een stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze focus ligt op een breed curriculum en persoonlijke aandacht voor iedere leerling.