cbs Van Panhuys in Leek

Het team van cbs Van Panhuys in Leek

Current section: team
De Knip 1 C
9351 Leek

Zie hier hoe het team van cbs Van Panhuys is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van cbs Van Panhuys. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past cbs Van Panhuys bij jullie?

Ontdek hoe goed cbs Van Panhuys bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij cbs Van Panhuys zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 70.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (70.6%)
Man (29.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij cbs Van Panhuys. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (23.5%)
35-45 jaar (17.6%)
45-55 jaar (5.9%)
55-65 jaar (47.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij cbs Van Panhuys werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.2%)
Direct ondersteunend personeel (5.9%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor cbs Van Panhuys gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op CBS Van Panhuys: Zekerheid voor Onze Leerlingen

Op CBS Van Panhuys zorgen we voor een vlekkeloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onvoorziene afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Bij ziekte of verlof zetten we eerst intern de expertise van ons eigen team in om de lessen zo goed mogelijk door te laten gaan. Indien een interne oplossing niet mogelijk is, doen we een beroep op onze betrouwbare invalpool. Flexibiliteit en deskundigheid staan hierbij centraal, zodat uw kind geen onderwijs mist. We streven ernaar om altijd gekwalificeerde opvang te garanderen. Ouders worden proactief geïnformeerd over de onderwijsregelingen bij afwezigheid. Mocht er onverhoopt toch geen geschikte vervanging gevonden worden, dan communiceren we transparant over de eventuele aanpassingen in het lesrooster, met als uiterste redmiddel een tijdelijke thuissituatie voor een lesgroep.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op cbs Van Panhuys

6

Taalontwikkeling en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Op cbs Van Panhuys zetten we ons in voor optimale leerontwikkeling met innovatieve lesmethodes. Voor rekenonderwijs gebruiken we Pluspunt 4, een adaptieve methode die aansluit bij diverse leerbehoeften en extra uitdaging of ondersteuning biedt. Ons taalonderwijs is gebaseerd op Taal Staal, wat leerlingen op een interactieve wijze verbetert in woordenschat, taalbeschouwing, spreken, luisteren en schrijven. Spelling wordt versterkt met Staal 2.0, een methode die structurele en visuele ondersteuning biedt voor spellingregels en patroonherkenning. Onze ondersteuning is nauw verbonden met deze methodes. Vakcoördinatoren voor rekenen, taal en spelling, samen met kwaliteitscoördinatoren, coachen ons team. Zij signaleren leerbehoeften door klasobservaties en bieden leraren handelingsmodellen. Leerteams stimuleren onderwijsontwikkeling, wat zorgt voor passend onderwijs en een consistente leerlijn voor elke leerling.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator
KiVa-Team

Toelichting van de school:

Bij cbs Van Panhuys geloven we dat een veilige, positieve leeromgeving essentieel is voor academisch succes. Daarom hanteren we het KiVa-programma, een preventieve methodiek gericht op sociale veiligheid, groepsvorming en het tegengaan van pesten. KiVa leert kinderen respectvolle interactie, effectieve samenwerking en conflictoplossing. De praktische lessen stimuleren emotieherkenning, zelfvertrouwen en een positieve groepsdynamiek, en sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen. We monitoren sociale-emotionele signalen alert en bieden directe ondersteuning. Het KiVa-team, in samenwerking met het schoolteam, waarborgt een prettige schoolomgeving. Door regelmatige kindgesprekken en gerichte steungroepen garanderen we een veilige sfeer voor iedereen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

cbs Van Panhuys stimuleert actieve ontwikkeling van positief gedrag, een sterke werkhouding en een gestructureerde taakaanpak, ondersteund door KiVa en Breinhelden. Het KiVa-programma versterkt sociale vaardigheden en creëert een veilige klasomgeving, wat de concentratie en het gedrag van leerlingen ten goede komt. Kinderen leren bij te dragen aan een positieve groepsdynamiek en samen verantwoordelijkheid te nemen. Met Breinhelden ontdekken leerlingen hoe hun brein werkt en ontwikkelen ze cruciale executieve functies zoals doorzettingsvermogen, planning en emotieregulatie. Deze 'breinkrachten' bevorderen zelfstandigheid en een effectieve taakaanpak. Leerkrachten begeleiden dit proces, met aandacht voor individuele leerbehoeften, om zelfsturend en verantwoordelijk leren te bevorderen.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Kwaliteitscoördinator
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Bewegen en motorische ontwikkeling zijn cruciaal voor de algehele ontwikkeling van onze leerlingen. cbs Van Panhuys biedt daarom gespecialiseerd bewegingsonderwijs door een eigen vakleerkracht. De vakleerkracht verzorgt dynamische gymlessen die gericht zijn op de grove en fijne motoriek, coördinatie, kracht en balans. De lessen zijn afgestemd op leeftijd en bieden uitdaging voor elke leerling, met een focus op samenwerking en spel. Wij observeren leerlingen nauwkeurig om eventuele motorische uitdagingen te signaleren. Bij specifieke behoeften werken we samen met kinderfysiotherapeuten, zoals ter ondersteuning van fijne motoriek bij schrijfvaardigheid.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Stichting Quadraten heeft duidelijke richtlijnen opgesteld voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen haar scholen, zoals uiteengezet in het veiligheidsplan. Dit zorgt voor een veilige omgeving waarin deze zorg op verantwoorde wijze wordt verleend. Bij vragen rondom medisch handelen en persoonlijke verzorging kan onze school adviseren en ondersteuning krijgen van het paramedisch verpleegkundig team van CEDIN. Dit team biedt expertise en begeleiding om de zorg op maat te waarborgen. Daarnaast kan de school een beroep doen op de jeugdverpleegkundige van de GGD voor aanvullende consultatie en ondersteuning, wat bijdraagt aan een compleet en veilig zorgbeleid voor onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
23
Totaal specialisten
23
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerpleinen

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling

Hoe CBS Van Panhuys Leerlingen Begeleidt

Bij CBS Van Panhuys staat de individuele ontwikkeling van elke leerling centraal. Onze toegewijde leerkrachten bieden in de klas gepersonaliseerde begeleiding, ondersteund door een digitale klassenmap die de onderwijsbehoeften, stimulansen en belemmeringen van elke leerling nauwkeurig documenteert. We stellen concrete leerdoelen op het gebied van leren, werkhouding en sociaal-emotioneel welzijn, die we periodiek evalueren via onze handelingsgericht werken (HGW) cyclus: signaleren, analyseren, plannen en realiseren. Naast klassikale ondersteuning, bieden we extra hulp met een onderwijsassistent en drie dagen schoolbrede ondersteuning, gecoördineerd door onze intern begeleider. Onze orthopedagogen van de stichting bieden consultatie, en we onderhouden nauwe contacten met externe hulpverleners zoals Sociaal Werk de Schans, GGD, logopedisten en fysiotherapeuten. Voor hoogbegaafde leerlingen hebben we speciale programma's zoals de MICADO-klas en voorzieningen binnen Quadraten. Wij maken tevens gebruik van bovenschoolse faciliteiten zoals de plusklas Skills2 voor hoogbegaafde leerlingen, de praktijkklas Practical Skills en Triskel, een observatieplek voor onduidelijke onderwijsbehoeften. Vanaf schooljaar 2025-2026 openen we ook een voltijdse hoogbegaafdheidsklas. Indien nodig, kunnen we via onze orthopedagoog extra middelen of personele inzet aanvragen via een onderwijsarrangement. De Wet passend onderwijs garandeert een passende plek voor elk kind. Op CBS Van Panhuys implementeren we dit met een duidelijke ondersteuningspiramide, bestaande uit vijf niveaus, om de begeleiding stapsgewijs op te schalen. Niveau 1: Basisaanbod Ons primaire doel is om via effectieve instructie, zoals Expliciete Directe Instructie (EDI), zoveel mogelijk leerlingen te laten participeren in het basisonderwijs. De leerkracht monitort de voortgang dagelijks via het leerlingvolgsysteem, wat zorgt voor een solide basis voor elke leerling. Niveau 2: Intensivering van het basisaanbod Wanneer extra ondersteuning nodig is die verder gaat dan het basisaanbod, passen leerkrachten de instructie, leertijd of verwerking aan binnen de groepsdynamiek. Advies van collega's of de kwaliteitscoördinator is hierbij beschikbaar. Niveau 3: Specifieke begeleiding in de school Bij onvoldoende resultaat van aanpassingen binnen de groep, intensiveren we de ondersteuning. De kwaliteitscoördinator en leerkracht werken samen aan passende begeleiding, eventueel met inzet van een onderwijsassistent, vastgelegd in een handelingsplan. Niveau 4: Extra ondersteuning – intensieve interventies Als interne begeleiding ontoereikend is, schakelen we intensieve ondersteuning in via een multidisciplinair overleg (MDO). De gemaakte afspraken worden vastgelegd in een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), waarbij ouders instemmingsrecht hebben op het handelingsdeel. Vanaf 1 augustus 2025 wordt ook het hoorrecht van het kind meegenomen. Niveau 5: Verwijzing naar S(B)O Als alle interne en externe ondersteuningspogingen ontoereikend blijken, zoeken we in overleg met ouders en de orthopedagoog naar een meer passende onderwijsplek, zoals speciaal (basis)onderwijs. Bestuursbrede grenzen aan de zorg Hoewel wij streven naar een passende leeromgeving voor elk kind, zijn er situaties waarin de benodigde ondersteuning de capaciteiten van CBS Van Panhuys overstijgt. In zulke gevallen, en altijd in samenspraak met ouders, zoeken we proactief naar alternatieve oplossingen, met advies van onze bestuursorthopedagoog. Deze orthopedagoog beoordeelt of de onderwijsbehoeften elders beter kunnen worden vervuld. De volgende bestuursbrede criteria van Stichting Quadraten worden hierbij gehanteerd: • Zindelijkheidsproblemen die frequent voorkomen zonder medische oorzaak. • Onvermogen om te functioneren binnen groepsverband. • Behoefte aan exclusief individueel onderwijs. • Gebrek aan cognitieve ontwikkeling ondanks extra ondersteuning. • Geen profijt ondervinden van ingezette extra begeleiding. • Grote behoefte aan leerkrachtnabijheid die de groep benadeelt. • Gedrag dat leerprocessen of sociaal functioneren significant belemmert. • Onvermogen tot bijsturing van gedrag door onderwijspersoneel. • Situaties die leiden tot onveilige leersituaties voor anderen. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning CBS Van Panhuys investeert voortdurend in de ontwikkeling van ons onderwijsaanbod, met speciale aandacht voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Onze ambities voor de komende schooljaren richten zich op het versterken van onze aanpak, samenwerking en professionaliteit, zodat we élke leerling optimaal kunnen begeleiden en eigenaarschap over het leerproces kunnen stimuleren. 1. Rekenen: formatief en concreet We focussen op concrete rekenactiviteiten en formatieve evaluatie. Dit bevordert begrip en actieve participatie, vooral bij leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Door continue feedback op hun ontwikkeling, werken leerlingen, samen met de leerkracht, doelgericht aan vooruitgang. 2. Brede visie op leren en rapporteren Vanuit onze visie op het hoorrecht van de leerling, ontwikkelen we het rapport tot een portfolio. Dit omvat het benoemen en ontwikkelen van talenten, het stellen van persoonlijke leerdoelen en het zichtbaar maken van de eigen progressie, met actieve betrokkenheid van de leerling. 3. Thematisch onderwijs voor betekenisvol leren Thematisch onderwijs, waarbij vakken geïntegreerd worden aangeboden, vergroot de betekenis van leerstof en stimuleert nieuwsgierigheid en creativiteit. Dit is bijzonder effectief voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. We breiden onze Groenlessen uit en verrijken het onderwijs met de buitenring. 4. Stichting LeerKRACHT: zichtbaar eigenaarschap Via de werkwijze van Stichting LeerKRACHT bevorderen we een cultuur waarin leerlingen eigenaar worden van hun leerproces. Dagelijkse check-ins en klassenborden bieden structuur en overzicht, essentieel voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Ook het team reflecteert wekelijks op de lespraktijk, om continu te leren en te verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstplannen op CBS Van Panhuys

Welke concrete doelen streeft CBS Van Panhuys na in het schoolplan?

Gedurende het schooljaar 2024-2025 heeft CBS Van Panhuys zich intensief gericht op de verdere ontwikkeling van het onderwijs. Door middel van grondige analyses, enquêtes onder leerlingen, ouders en teamleden, en gerichte gesprekken met alle betrokkenen, hebben we de huidige stand van zaken nauwkeurig in kaart gebracht. Dit heeft geleid tot een heldere visie op leren, verankerd in het kader van de 'Vier Sleutels' methodiek, die we meenemen in onze strategische schoolontwikkeling. Onze focus lag op het verbeteren van de instructiepraktijk. Met het leerteam kwaliteit hebben we klassenbezoeken afgelegd om de effectiviteit van activerende startopdrachten te evalueren, die direct aansluiten bij de lesdoelen. Deze aandacht voor instructiegedrag krijgt ook komend schooljaar prioriteit, met een specifieke focus op de 'kortste weg naar Rome'-methodiek. Hierbij besteden we extra aandacht aan het afstemmen van de lesstof op individuele leerbehoeften, zodat we elk kind optimaal kunnen ondersteunen in zijn of haar leerproces. Sinds dit schooljaar werken we met toegewijde coördinatoren en leerteams die de inhoud van workshops en sessies, gebaseerd op de methodiek van Stichting LeerKRACHT, vormgeven. Dit heeft geleid tot een meer evidence-informed werkwijze, waarbij we steeds meer de stem van de leerling centraal stellen. Het 'bord in de klas' is succesvol geïntroduceerd en we zien dat onze visie steeds zichtbaarder wordt in de dagelijkse praktijk, wat bijdraagt aan een positieve leeromgeving. Daarnaast is er een kwaliteitskaart ontwikkeld voor rekenonderwijs, met concrete afspraken over formatieve evaluatie en het werken in kleine kring voor de onderbouw. De volgende stap is het vertalen van de inzichten uit formatieve evaluatie naar concrete acties voor leerkrachten, met een focus op leerkrachtgedrag en differentiatie als belangrijke ontwikkelpunten voor het komende schooljaar. Voor het aankomende schooljaar 2025-2026 zetten we de implementatie van 'Staal Spelling 2.0' voort en breiden we de succesvolle 'Groenlessen' verder uit. We verdiepen onze inzichten met Faqta en organiseren inspiratiemiddagen om onze expertise op het gebied van wereldoriëntatie en burgerschap te versterken. De samenwerking met externe partners, zoals SKSG en Hasselbraam, wordt geïntensiveerd via leerpleinoverleggen en gezamenlijke thema's, waarbij we onze motto 'Hoe versterken we elkaars kwaliteiten' omarmen. Voor het schooljaar 2026/2027 staat de keuze voor een nieuwe taalmethode gepland, waarvoor het leerteam Spelling & Taal een gedegen onderzoekstraject zal volgen. Tevens breiden we het 'bord in de klas' concept uit met een leerling- en ouderarena, en benutten we expertise van Quadraten, om de betrokkenheid en zichtbaarheid van alle schoolpartners verder te vergroten. De focus blijft liggen op het ontwikkelen van effectief instructiegedrag en het centraal stellen van de stem van de leerling, met als doel een nog rijker en persoonlijker leerervaring voor elk kind op CBS Van Panhuys.

Hoe borgt CBS Van Panhuys de continuïteit in de kwaliteit van het onderwijs?

Jaarlijks evalueren we kritisch ons onderwijsaanbod en de behaalde resultaten met het gehele team. Hierbij analyseren we zowel de tussentijdse als de eindopbrengsten van onze leerlingen. Om een compleet beeld te krijgen, verzamelen we actief feedback van leerlingen en ouders over hun ervaringen en tevredenheid. Op basis van deze uitgebreide evaluaties stellen we concrete plannen op voor de volgende onderwijsperiode. De gemaakte afspraken en ontwikkelingen per leergebied worden vastgelegd in gedetailleerde onderwijsplannen, die we jaarlijks actualiseren om aan te sluiten bij de nieuwste inzichten en behoeften.

Optimale Start voor Jonge Kinderen: Het Aanbod van CBS Van Panhuys

Toelichting van de school

CBS Van Panhuys gelooft sterk in een naadloze overgang voor jonge kinderen. Daarom werken we intensief samen met voorschoolse voorzieningen. Deze samenwerking is cruciaal voor een effectieve informatie-uitwisseling, zodat we uw kind optimaal kunnen begeleiden vanaf de eerste schooldagen. Samen zorgen we voor een doorlopende leerlijn, van voorschool tot aan de basisschool. Onze school onderhoudt ook nauwe banden met vervolgscholen, zelfs bij een tussentijds schoolverlatingsmoment. Ouders worden hierbij altijd betrokken, en we communiceren open over de overgang van uw kind. Of het nu gaat om de stap van voorschool naar school, van basisschool naar middelbare school, of een overstap naar een andere basisschool, wij zorgen voor een soepele begeleiding. Voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften werken we nauw samen met het samenwerkingsverband en andere gespecialiseerde partners. Momenteel onderzoeken we de mogelijkheden voor verdere intensivering van de samenwerking met alle partners die gevestigd zijn binnen ons schoolgebouw, om zo een geïntegreerd kindcentrum te realiseren. Binnen onze kleutergroepen maken we gebruik van het innovatieve registratieprogramma 'Mijn kleutergroep'. Dit programma stelt ons in staat om de individuele ontwikkeling van elk kind nauwkeurig bij te houden en de juiste vervolgstappen in het leerproces te bepalen, wat bijdraagt aan een gepersonaliseerd onderwijs.

Veelgestelde vragen

Biedt CBS Van Panhuys specifieke programma's voor jonge kinderen?

CBS Van Panhuys richt zich op een geïntegreerde aanpak voor jonge kinderen door middel van sterke samenwerkingen. Hoewel er geen aparte 'extra' programma's zijn, garanderen onze partnerschappen en de doorlopende leerlijnen een uitstekende voorbereiding en begeleiding voor de allerkleinsten.

Met welke organisaties werkt CBS Van Panhuys samen voor het jonge kind?

CBS Van Panhuys werkt nauw samen met vooraanstaande partners om een optimale ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is SKSG Vlindertuin, die een cruciale rol speelt in de voorschoolse educatie en de voorbereiding op de basisschool.

CBS Van Panhuys werkt nauw samen met vooraanstaande partners om een optimale ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is SKSG Vlindertuin, die een cruciale rol speelt in de voorschoolse educatie en de voorbereiding op de basisschool.

SKSG Vlindertuin: Partner in voorschoolse educatie
Team | cbs Van Panhuys in Leek | [2025] Schoolregister