
Schoolweging
De schoolweging van Mariaschool Langeveen is 28,76 , met een spreiding van 4,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, mede gezien de school met 28.4% van de leerlingen onder advies presteert in het VO.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
50% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 47.1% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.76) hogere doelen weet te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is ambitieus: 30% havo en 20% vwo-advies, samen goed voor 50% theoretische richtingen. Dit overtreft de regionale vergelijking waar havo/vwo gemiddeld 28.07% bedraagt. Opvallend is dat 20% vmbo-k advies gelijk loopt aan het landelijk gemiddelde, ondanks een lagere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mariaschool Langeveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en juni toetsen we de kinderen van groep 3 t/m 8 met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van CITO Leerling in Beeld. De ontwikkeling van de leerlingen groep 1 en 2 worden gevolgd middels observaties, Onderbouwd en toetsen beginnende geletterdheid van Aarnoutse. We gebruiken de toetsen om kinderen in hun ontwikkeling te volgen en als analyse instrument voor de resultaten. De analyse vormt de start van een volgende periode waarin kinderen samen met de leerkracht hun doelen formuleren
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 40% van de leerlingen onder advies presteert in het VO, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11.81%. Dit contrast met de relatief hoge fundamentele scores vraagt om aandacht. Mogelijk wijst dit op een precieze adviesvoering of uitdagingen in de aansluiting VO.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Wij willen onze leerlingen daar zo goed mogelijk op voorbereiden. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen goede keuzes maken voor hun toekomst en op een bewuste manier in het leven staan waarbij ze respect hebben voor anderen en naar anderen omzien. Normbesef en respect vinden wij belangrijke kenmerken.
Respect voor elkaar / omgeving
Samen verantwoordelijk
Communicatie
Wat is de werkwijze van de Mariaschool voor sociale ontwikkeling?
De Mariaschool werkt met vijf basisregels om gewenst gedrag te stimuleren. Uitgangspunten zijn: een eenduidige taal over verwacht gedrag, herhaling van de basisregels na vakanties, positieve stimulatie door belonen en complimenteren (intrinsiek en extrinsiek), reactieprocedure bij ongewenst gedrag met consequenties bij grensoverschrijdend gedrag, en monitoring van sociale veiligheid met het volgsysteem CITO Leerling in Beeld. De school streeft naar een balans tussen welbevinden en leerontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt de Mariaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Mariaschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Mariaschool?
De Mariaschool gebruikt Leefstijl en Gouden - Zilveren - Bronzen weken als methoden voor sociaal-emotioneel leren.