
Schoolweging
De schoolweging van De Wagemakerschool is 30,35 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,7% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingscijfer (95,9%). Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 71,3% (vergeleken met 57,8% bij vergelijkbare scholen), ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hoge leerprestaties, met name bij rekenen en taal.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 30% havo en 15% vwo (samen 45%), tegenover 25,6% gemiddeld in de regio. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (5% vmbo-b), wat lager is dan de vergelijkingsscholen (5,52%). Dit past bij het beleid om leerlingen ambitieuze ontwikkelperspectieven te bieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wagemakerschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.09 | 175.83 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Kinderen leren en ontwikkelen zich niet alleen op school. Ze leren thuis, op straat, op de club, op vakantie, enzovoort. Het leren is een permanent proces. Ouders en school hebben hierin een bijzondere taak en verantwoordelijkheid. In de klas letten de leerkrachten goed op de ontwikkeling van uw kind. Wat zij zien bespreken zij regelmatig met de leerling en hun ouders . In de gesprekken die leerkrachten en ouders hebben, staat de optimale begeleiding van het kind steeds centraal. Ouders en school zijn elkaars partners met een aantal overlappende en verschillende verantwoordelijkheden. De leerkrachten nemen in de klas regelmatig toetsen af en observeren de leerlingen in hun leerproces. De meeste toetsen komen voort uit de gebruikte lesmethode. Hierbij wordt getoetst of de recent behandelde stof door uw kind wordt beheerst. Tweemaal per jaar (voornamelijk in januari en juni) worden (met uitzondering van de groepen 1 en 2) Cito-toetsen voor het leerlingvolgsysteem afgenomen. Hierbij worden kennis en vaardigheden over een langere periode getoetst en wordt ook gekeken of leerlingen in staat zijn om opgedane kennis in andere situaties toe te passen. Bij de Citotoetsen wordt uw kind vergeleken met het gemiddelde kind in Nederland. Bij de methodegebonden toetsen gebeurt dat niet. De resultaten van uw kind worden besproken met de intern begeleider en centraal opgeslagen in het Cito-leerlingvolgsysteem. Vanzelfsprekend heeft u als ouder inzage in de door ons opgeslagen gegevens van uw kind. Wanneer in de bespreking tussen leerkracht en intern begeleider sprake is van zorg omtrent de ontwikkeling van uw kind, treden we met de ouders in overleg.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,45% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 31,03% boven advies uitkomt. Deze cijfers reflecteren een zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het zorgplan van de school.
Sociale ontwikkeling
Welbevinden en betrokkenheid zijn twee graadmeters die aangeven of het kind in staat is om te profiteren van het onderwijsaanbod en zich te ontwikkelen. Welbevinden Welbevinden betekent dat het kind ‘zich thuis voelt’, ‘zichzelf kan zijn’ en zich emotioneel veilig voelt. Indicatoren hiervoor zijn spontaniteit, ontspannen zijn en plezier beleven met elkaar. Dit uit zich in opgewektheid, een levenslustige en vitale uitstraling, ontspannenheid en openheid en, last but not least, graag naar school gaan. Betrokkenheid Betrokkenheid betekent dat een kind zich kan richten op een onderwerp, zich niet laat afleiden en een grote mate van doorzettingsvermogen toont. Concentratie is één van de duidelijkst waarneembare signalen van betrokkenheid. Een kind dat betrokken bezig is, richt de aandacht op een relatief beperkt gebied. Bij een hoge mate van betrokkenheid komt energie vrij en ervaart het kind een sterke voldoening. Wanneer energie vrij komt, is dit zichtbaar; het kind heeft plezier in het spel en ervaart voldoening. Een goed welbevinden en grote betrokkenheid zijn een goede graadmeter over welke sociaal vaardigheden een kind beschikt. Dat betekent onder andere dat het kind: makkelijk vriendschap kan sluiten ruzies en conflicten kan oplossen een ander kan helpen kan samenwerken zich kan aansluiten bij een groep LEES MINDER
Betrokkenheid
Welbevinden
Wat is de werkwijze van OBS De Wagemakerschool voor sociale ontwikkeling?
OBS De Wagemakerschool monitort het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen in de groepen 5 tot en met 8 jaarlijks met een monitor. In de kleutergroepen wordt gewerkt met de KIJK!-methode, een observatiesysteem om de totale ontwikkeling inclusief de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Wagemakerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Wagemakerschool gebruikt Kijk! en het tevredenheidsonderzoek van VenstersPO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.