
Schoolweging
De schoolweging van De Hoeksteen Landsmeer is 28,77 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit reflecteert een stevige basiskwaliteit voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een focus op middelbare niveaus: 30% vmbo-(g)t en 15% vmbo-k (vs. 16,5% en 9,2% regionaal). Het aandeel vwo-adviezen (10%) ligt beneden het regionaal gemiddelde (18,6%), maar het percentage havo/vwo-combinaties (15%) is relatief hoog. Praktijkonderwijsadviezen blijven beperkt (0%), wat past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoeksteen Landsmeer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van de resultaten bij in ons leerling administratie systeem (Parnassys). Er worden regelmatig methode gebonden toetsen afgenomen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks (januari en juni) landelijk genormeerde toetsen van IEP op gebied van reken/wiskunde, spelling, begrijpend- en technisch lezen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Dit sluit aan bij onze visie: "Leer zoals je bent en ontdek je talent". Op basis van de gegevens uit deze toetsen wordt het leerstofaanbod en de aanpak op school-, groeps- en individueel niveau geanalyseerd. De leerkracht krijgt samen met de leerling inzicht. Aan de hand van deze analyse en inzichten wordt het onderwijsplan passend gemaakt voor de volgende ontwikkelingsstap en wordt hiermee het eigenaarschap van de leerling vergroot.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Het hoge percentage leerlingen dat op of boven advies functioneert (92,9%) benadrukt de zorgvuldige advisering, zoals beschreven in het doorstroomprotocol met NIO-toetsen en ontwikkelingsgesprekken.
Sociale ontwikkeling
'Leer zoals je bent en ontdek je talent' Respect: iedereen is welkom. Vanuit onze identiteit vinden wij het belangrijk dat je bij ons jezelf kunt zijn. Respect voor elkaars overtuiging, naar elkaar luisteren en nieuwsgierig zijn naar elkaar, maakt dat wij elkaar beter begrijpen. Door jezelf te kunnen zijn, zul je groeien. Relatie: we bouwen relaties op met elkaar door (kind)gesprekken te voeren en oog voor elkaar te hebben. Oog voor elkaar hebben, betekent ook beseffen dat elk kind anders is en anders leert. Dat vraagt om aandacht en het geven van ruimte om jezelf te kunnen zijn. Veiligheid: de basis voor goed functioneren op De Hoeksteen is veiligheid. We dragen zorg voor een goed pedagogisch klimaat, met duidelijke afspraken. De klas en de school zijn een oefenplaats voor actief burgerschap. Kinderen krijgen op school een stem, leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. We voelen ons verantwoordelijk voor elkaar en staan open voor verschillen. Een veilige omgeving creëer je samen! LEES MINDER
respect
relatie
veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Hoeksteen voor sociale ontwikkeling?
In groep 1 en 2 wordt het observatiesysteem van Het IEP gebruikt. In groep 1 en 2 worden geen toetsen afgenomen, de leerkrachten observeren de sociaal-emotionele ontwikkeling. In de groepen 3 t/m 8 wordt het instrument Hart & Handen van het IEP leerlingvolgsysteem gebruikt. Dit geeft een beeld van de sociale en emotionele vaardigheden en ontwikkeling. Belangrijke aspecten zijn de sociale-emotionele vaardigheden, het zelfbeeld, de omgang hiermee en de rol in sociale situaties. De leerkrachten bieden uitdaging en maken duidelijke afspraken met de leerling en de groep.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Hoeksteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Hoeksteen gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en het Instrument Hart & Handen van het LVS van IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Hoeksteen?
Basisschool De Hoeksteen gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren. Voor schooljaar 2024-2025 wordt er een nieuwe methode gekozen.