
De resultaten van RKBS An d'r Put in Landgraaf
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van RKBS An d'r Put, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past RKBS An d'r Put bij jullie?
Ontdek hoe goed RKBS An d'r Put bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau op RKBS An d'r Put
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden gemeten in groep acht via de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau voor alle Nederlandse basisscholen. Op RKBS An d'r Put streven we ernaar dit niveau voor al onze leerlingen te waarborgen. Onze schoolgegevens tonen aan dat 94.96% van de leerlingen het fundamentele niveau behaalt, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Dit resultaat bevestigt de solide basis die onze leerlingen meekrijgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Behaald Streefniveau op RKBS An d'r Put
Het streefniveau tilt de leerontwikkeling naar een hoger niveau dan het fundamentele basisniveau. Het ambitieuze doel is dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere streefniveau bereikt. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een apart percentage vast dat het streefniveau moet halen. Dit vastgestelde percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Voor RKBS An d'r Put geldt een signaleringswaarde van 43.5%. Onze leerlingen presteren met 55.81% boven deze norm, wat aantoont dat we succesvol leerlingen stimuleren om hun potentieel volledig te benutten en uitstekende resultaten te behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van RKBS An d'r Put?
Het schooladvies in groep 8 is cruciaal voor de vervolgstap naar het voortgezet onderwijs. Leerlingen schrijven zich in op basis van dit advies. Het traject begint al in groep 6, waarbij leerkrachten uit groep 6, 7 en 8, samen met de intern begeleider en directie, een voorlopig advies opstellen. Dit gebeurt na een LIB-ronde en interne afstemming. Soms is er een ADIT toets om het advies te onderbouwen. Het definitieve schooladvies is gebaseerd op zowel cijfermatige resultaten als persoonlijke factoren. Denk hierbij aan toetsresultaten uit groep 6, 7 en 8, de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag. Ook de ondersteuning bij eventuele onderwijsbehoeften en het effect daarvan spelen mee. Als een doorstroomtoets een hoger advies oplevert, wordt het schooladvies heroverwogen door de leerkracht, intern begeleider en directie. Deze herziening, inclusief motivatie, wordt met de ouders besproken.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op RKBS An d'r Put
Bij RKBS An d'r Put hechten we enorm veel waarde aan de sociale ontwikkeling van elk kind. We leren onze leerlingen respectvol om te gaan met zichzelf, hun medeleerlingen en onze schoolspullen. Een veilige en positieve leeromgeving vormt de absolute basis voor succesvolle ontwikkeling. Wij streven ernaar dat 100% van onze leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelt binnen onze schoolmuren. Dit meten we jaarlijks met behulp van de Cito LOVS methodiek, specifiek gericht op Sociaal Emotioneel leren. Deze inzichten stellen ons in staat om de sociaal-emotionele groei van iedere leerling nauwkeurig in kaart te brengen. Kinderen die met plezier naar school gaan, presteren doorgaans beter. Daarom zetten we vol in op het verhogen van de betrokkenheid van onze leerlingen. Wanneer kinderen zich betrokken voelen bij hun leerproces, ontstaat er automatisch meer plezier in het leren zelf.
Samenwerken met Plezier
Vol Energie Leren
Groeien in Ontwikkeling
Hoe bevordert RKBS An d'r Put de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze kernwaarden 'Samen, Energie, Groei, Wereldwijs' vormen de leidraad voor ons nieuwe schoolplan 2023-2027. Om deze waarden praktisch te integreren en een consistente aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling te waarborgen, gebruiken we in elke groep de HIRO-methode. Sinds schooljaar 2023-2024 monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling met Cito Leerling in Beeld. Dit volgsysteem geeft ons gedetailleerd inzicht in de vooruitgang van elke leerling. Vanaf groep 5 betrekken we de leerlingen actief door hen zelf een vragenlijst te laten invullen. Als team dragen we onze visie uit door zelf het goede voorbeeld te geven in ons dagelijks handelen.
Met welke registratiemethoden brengt RKBS An d'r Put sociale opbrengsten in kaart?
RKBS An d'r Put gebruikt de volgende methoden om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig te registreren en te volgen:
- Cito Leerling in Beeld Sociaal Emotioneel
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren hanteert deze school?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren maakt RKBS An d'r Put gebruik van de volgende effectieve methoden:
- HIRO
Onderwijsinspectie Rapportage RKBS An d'r Put: Kwaliteit en Ontwikkeling
Onze basisschool, RKBS An d'r Put, heeft in oktober 2019 een thematisch bezoek van de onderwijsinspectie ontvangen. Dit onderzoek richtte zich op kansengelijkheid en de adviesprocedure binnen onze school. De inspectie erkende dat wij een helder beeld hebben van onze huidige positie en de ontwikkelingsgebieden. In maart 2022 voerde de inspectie een nieuw onderzoek uit, met focus op 'effectieve tijdsbesteding' en de impact van passend onderwijs op werkdruk. De resultaten toonden een gevarieerde werkdruk binnen ons team. De inspectie onderschreef onze aanpak om de instructie en differentiatie te verbeteren. In februari 2023 evalueerde de inspectie de algemene onderwijskwaliteit. De kwaliteit werd als voldoende beoordeeld, met een specifieke opdracht ter verbetering van de ononderbroken ontwikkeling van leerlingen die extra aandacht behoeven. De inspectie bevestigde dat de school de verbeterpunten goed in kaart heeft en hier actief aan werkt.