Basisschool De Schatgraver in Landgraaf

De resultaten van Basisschool De Schatgraver in Landgraaf

Current section: resultaten
Pastoor Schattenstraat 25
6372 Landgraaf

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Schatgraver, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Schatgraver bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Schatgraver bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Schatgraver

Op Basisschool De Schatgraver streven we ernaar dat al onze leerlingen aan het einde van groep acht een solide basis hebben in taal en rekenen. Dit essentiële niveau, gemeten via de doorstroomtoets, is cruciaal voor hun verdere schoolcarrière. De landelijke norm, vastgesteld door de onderwijsinspectie, vereist dat minimaal 85% van alle leerlingen dit fundamentele niveau bereikt. Wij monitoren deze prestaties nauwgezet om te verzekeren dat al onze leerlingen de nodige vaardigheden ontwikkelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Vooruitgang naar het Streefniveau op De Schatgraver

Naast het behalen van de basisvaardigheden, stimuleren we onze leerlingen op De Schatgraver om een hoger niveau te bereiken: het streefniveau. Dit niveau daagt leerlingen uit om hun talenten verder te ontwikkelen en biedt een uitstekende voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Elke school heeft een eigen, op maat gemaakte signaleringswaarde voor het streefniveau, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Wij zetten ons in om dit ambitieuze doel te realiseren voor zoveel mogelijk van onze talentvolle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Schatgraver?

Voor een gedetailleerd inzicht in de schooladviesprocedure van Movare, kunt u de officiële procedure raadplegen via de volgende link. Deze procedure beschrijft de stappen en criteria die worden gehanteerd om een passend schooladvies voor iedere leerling te waarborgen. Het is belangrijk dat ouders en leerlingen goed geïnformeerd zijn over dit proces.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool De Schatgraver

Op Basisschool De Schatgraver in Landgraaf staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen centraal. Wij geloven dat respectvolle interactie en een positieve omgang met jezelf, anderen en de omgeving essentieel zijn voor succesvol leren. Het ontwikkelen van deze sociale vaardigheden is net zo belangrijk als academische kennis, en daarom besteden we er bewust veel aandacht aan. Sinds 2023 hebben we onze pedagogische leerlijn versterkt, met een focus op preventieve aanpak van sociaal-emotionele uitdagingen. Door proactief te werken aan sociale competenties, streven we ernaar de behoefte aan intensieve begeleiding te verminderen. Dit proces is nauw verbonden met de vernieuwing van onze kernwaarden, die de basis vormen van ons onderwijs en de manier waarop we met elkaar omgaan. Onze kernwaarden – Vertrouwen, Respect en Betrokkenheid – weerspiegelen wat wij belangrijk vinden voor leerlingen, medewerkers en ouders. Ze vormen de leidraad voor een veilige en prettige schoolomgeving waar iedereen zich gewaardeerd voelt en kan excelleren. Deze waarden integreren we in onze dagelijkse praktijk en lessen. Om deze kernwaarden te concretiseren, hebben we een gedragsmatrix ontwikkeld met positieve gedragsverwachtingen. Deze worden aangeleerd via speciaal ontwikkelde gedragslessen, inclusief visuele ondersteuning. Elke week staat een ander gedrag centraal, schoolbreed toegepast, met nadruk op positieve bekrachtiging. Daarnaast besteden we jaarlijks aandacht aan groepsvorming met de 'gouden', 'zilveren' en 'bronzen' weken, om de sociale cohesie te versterken. Voor de groepen 3 tot en met 8 maken we gebruik van Klasse(n)kracht, een methodiek voor groepsvorming, onder begeleiding van onze intern begeleider. Tevens zetten we de methodes 'Goed gedaan!' en 'Kriebels in je buik' in voor sociaal-emotionele ontwikkeling en identiteitsvorming. Bij aanhoudende uitdagingen bieden we gerichte ondersteuning, zowel preventief als curatief. We meten de sociale opbrengsten met Cito Leerling in Beeld, wat ons waardevolle inzichten geeft in de ontwikkeling van onze leerlingen. Via ons onderwijs en onze kernwaarden bereiden we onze leerlingen optimaal voor op hun rol in de maatschappij.

Vertrouwen: Afspraken nakomen en op elkaar kunnen bouwen.

Respect: Goed zorgen voor jezelf, anderen en de omgeving.

Betrokkenheid: Actief meedoen en samen doelen bereiken.

Hoe bevordert Basisschool De Schatgraver de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Sinds schooljaar 2023-2024 gebruiken we Cito Leerling in Beeld sociaal-emotioneel om de ontwikkeling nauwkeurig te volgen en te meten. De keuze voor dit instrument is breed gedragen en biedt een compleet beeld in combinatie met de cognitieve ontwikkeling. Tweemaal per jaar vult de leerkracht een vragenlijst in over alle leerlingen. In groepen 5 tot en met 8 vullen de leerlingen zelf ook aanvullende vragenlijsten in. Deze vragenlijsten peilen onderwerpen als prosociaal gedrag, pestgedrag, gedrag tijdens de les en zelfvertrouwen. De leerlingen beantwoorden daarnaast ook vragen over hun veilige schoolomgeving, sociaal en cognitief zelfbeeld, schoolbeleving en sociale veiligheid. Door de resultaten te analyseren en tweemaal per jaar groepsbesprekingen te houden met de leerkracht, intern begeleider en gedragsspecialist, kunnen we gerichte interventies op individueel, groeps- en schoolniveau inzetten. Indien nodig bieden we extra ondersteuning, waarbij onze specialist Klasse(n)kracht en onze gedragsspecialist (ook Sta Sterk trainer) beschikbaar zijn voor individuele of groepstrainingen.

Welke methoden worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren op De Schatgraver?

Basisschool De Schatgraver hanteert diverse methoden voor sociaal-emotioneel leren en groepsvorming om een positieve ontwikkeling te stimuleren:

  • Een doos vol gevoelens
  • Goed gedaan!
  • Sta Sterk (preventieve training)
  • Klasse(n)kracht (methode voor groepsvorming)

Hoe meet Basisschool De Schatgraver sociale opbrengsten?

Om de sociale opbrengsten te meten, maakt Basisschool De Schatgraver gebruik van het Cito Leerling in Beeld sociaal-emotioneel instrument. Dit gebeurt twee keer per jaar, waarbij zowel leerkrachten als leerlingen (vanaf groep 5) bijdragen aan de dataverzameling.

  • Cito Leerling in Beeld sociaal emotioneel

Ontdek de Inspectierapporten van Basisschool De Schatgraver

Het bestuur van Basisschool De Schatgraver draagt de eindverantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit. Dit betekent dat het toezicht van de Onderwijsinspectie zowel bij het bestuur als bij onze school begint en eindigt. Elke vier jaar ondergaat het bestuur, samen met een selectie van de aangesloten scholen, een grondige beoordeling. Indien nodig kan dit onderzoek vaker plaatsvinden. Voor onderwijsstichting MOVARE, waar Basisschool De Schatgraver onder valt, is dit bestuurlijk onderzoek begin 2023 uitgevoerd. De gedetailleerde rapportage is beschikbaar in de bijlage. Het meest recente inspectiebezoek specifiek op onze school, Basisschool De Schatgraver, vond plaats in het schooljaar 2019-2020. Destijds lag de focus op ons didactisch handelen, met speciale aandacht voor de kwaliteit van onze lessen en onze continue verbeterstrategieën. Tijdens de klassenbezoeken observeerde de inspectie de betrokkenheid van leerlingen, hun taakgerichtheid en de feedback die zij ontvingen. Deze elementen waren in alle bezochte klassen positief zichtbaar, iets waar we als team bijzonder trots op zijn. Ook het effectief werken aan leerdoelen en het differentiëren naar niveau werden als goed beoordeeld. In het schooljaar 2024-2025 heeft een tweedaagse interne audit plaatsgevonden op 18 en 19 februari, uitgevoerd door het schoolbestuur. Deze audit toetste de naleving van wettelijke eisen uit de Wet primair onderwijs en de richtlijnen uit het Onderzoekskader 2021 voor het toezicht op voorschoolse educatie en primair onderwijs (gecorrigeerde versie, 2023). MOVARE volgt de vernieuwde MOVARE-kwaliteitscirkel (2023). Standaarden gemarkeerd met een asterisk zijn prioriteit voor het auditteam, aangezien deze voorspellend zijn voor verhoogde onderwijskwaliteit en zorgen voor objectieve resultaten. Via de kwaliteitszorgstandaarden SKA1-3 wordt de naleving van wettelijke eisen getoetst. Het College van Bestuur gebruikt het rapport om haar zorgplicht voor goed bestuur te vervullen en de conformiteit van de school met de wettelijke vereisten te beoordelen. De auditresultaten worden op drie niveunaars gepresenteerd: tekortkomingen met hersteladvies, basiskwaliteit met aanbevelingen voor verbetering, en bovengemiddelde prestaties waarbij de school zowel aan de basiskwaliteit voldoet als eigen ambities realiseert. Basisschool De Schatgraver is zeer tevreden met de uitkomst van deze audit. De conclusies bevestigen dat onze leerlingen uitstekend les krijgen, met in orde zijnde onderwijsprocessen. Leerlingen ervaren veiligheid en een positief schoolklimaat, wat essentieel is voor hun ontwikkeling. Bovendien is er voldoende leerstofaanbod, wat resulteert in goede onderwijsresultaten. De audit heeft geleid tot aanbevelingen die grotendeels al waren opgenomen in onze eigen verbeterplannen, wat de proactieve aanpak van Basisschool De Schatgraver onderstreept.

Resultaten | Basisschool De Schatgraver in Landgraaf | [2025] Schoolregister