
De resultaten van Basisschool De Schatgraver in Landgraaf
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Schatgraver, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Basisschool De Schatgraver
De schoolweging van De Schatgraver Landgraaf is 29,66 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Basisschool De Schatgraver bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Schatgraver bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 95,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, scoort De Schatgraver niet alleen boven de landelijke norm van 85%, maar ook iets beter dan vergelijkbare scholen (95,9% vs. 95,8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Schatgraver?
De school geeft een sterke focus op theoretische leerroutes: 25% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 23,1% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs blijft beperkt (1,9%), maar scoort iets boven het regionaal gemiddelde (1%). De brede adviesrange sluit aan bij de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schatgraver Landgraaf | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.86 | 176.87 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Hoe doet mijn kind het op school? U behoort ongetwijfeld tot de ouders die zich dat dikwijls afvragen. Terecht gaat u ervan uit dat de leerresultaten belangrijk zijn. Het is een middel om per groep en per kind te bekijken hoe het leer- en ontwikkelingsproces verloopt. Het geeft de leerkracht extra houvast om te beoordelen of de leerstof goed wordt verwerkt en of er veranderingen nodig zijn in de manier en het tempo van lesgeven. Het is ook nodig om te bekijken of leerlingen extra of speciale aandacht of hulp nodig hebben en zo ja, op welke punten. Van uw kant kunt u ons helpen door regelmatig te vragen naar de resultaten van uw kind en hierover met de groepsleerkracht te praten. De resultaten van ons onderwijs kunnen afgelezen worden uit o.a: * De groepen 1 en 2 werken met het Digikeuzebord om de didactische en de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te kunnen monitoren. Er wordt hier geen gebruik gemaakt van toetsen. * vanaf groep 4 werken we met de digitale verwerkingssoftware van Snappet. Deze tool maakt iedere les inzichtelijk welke kinderen het lesdoel beheersen en wie niet. Dit gebruikt de leerkracht voor het vormgeven van zijn of haar onderwijs. Ook worden via snappet digitale toetsen afgenomen. * methodegebonden toetsen vanaf groep 3. Na ieder afgerond stuk leerstof krijgen de kinderen een toets, waaruit blijkt of de leerling de getoetste leerstof beheerst. De groepsresultaten geven de leerkracht de mogelijkheid een stukje leerstof dat de groep nog niet voldoende beheerst opnieuw te behandelen. Toetsen komen vrijwel bij alle vakken aan bod. Deze toetsen zijn ook de input voor het opstellen van een rapport. * de niet-methodegebonden toetsresultaten van ons leerlingvolgsysteem. Wij maken met ingang van schooljaar 2023/2024 gebruik van Cito Leerling in Beeld (Cito LiB). Het is belangrijk dat leerkrachten uit de toetsen kunnen aflezen of individuele kinderen zich blijven ontwikkelen. Het ene kind vordert sneller dan het ander; dat is een gegeven. Bij de Cito LiB toetsen wordt ook zichtbaar hoe een leerling of een groep leerlingen scoort afgezet tegen een landelijk gemiddelde. U, als ouder hebt te allen tijde recht op inzage in de gegevens van uw kind(eren). De leerkracht / intern begeleider is dan ook bereid voor u een uitdraai te maken uit de geautomatiseerde computerbestanden en deze met u te bespreken en daar waar nodig toe te lichten. De behaalde scores uit het leerlingvolgsysteem ziet u ook terug op het rapport. Toetsen uit het leerlingvolgsysteem die bijvoorbeeld worden afgenomen zijn, rekenen, rekenen basisbewerkingen, taalverzorging, begrijpend lezen, D.M.T. en AVI (technisch lezen). Binnen school zijn er interne afspraken op welke manier en in welke periode deze toetsen worden afgenomen. Deze afspraken staan beschreven in een intern beleidsplan t.a.v. de zorg en staan in diverse kwaliteitskaarten. De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd. Er wordt gekeken naar de resultaten van individuele leerlingen, naar de resultaten van een hele groep en naar de resultaten op schoolniveau. * We monitoren de sociaal emotionele ontwikkeling met behulp van Cito LiB sociaal-emotioneel (groep 3 t/m 8). * Observaties vanuit leerkracht: Uiteraard zijn niet alleen cijfers of resultaten leidend. De leerkracht van uw kind ziet uw kind vaak en langere tijd. Hierin zal hij/ zij ook letten op werkhouding, taakinitiatie, gedrag, omgang met anderen en welbevinden. Aan de hand van de resultaten wordt er kritisch nagedacht over ons onderwijsaanbod. We gebruiken Parnassys als administratiesysteem waarin we vastleggen welke keuzes we maken in ons onderwijsaanbod op individueel-, groeps- en schoolniveau. Tussenresultaten zijn regelmatig onderwerp van gesprek tussen collegae van duo -groepen, gesprekken met IB'ers, tijdens MT-overleg of in het ondersteuningsteam. Dit alles om vanuit deze data te komen tot goed en passend onderwijsaanbod.
Zitten de oud-leerlingen van Basisschool De Schatgraver in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 14% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 25,6% boven verwachting presteert. Dit reflecteert de effectieve begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan met persoonlijke ontwikkeltrajecten.
Sociale ontwikkeling
Binnen de Schatgraver hechten wij veel waarde aan de sociaal- emotionele ontwikkeling. Respectvolle en sociale omgang met jezelf, de ander en je omgeving vraagt van kinderen een breed scala aan sociaal emotionele competenties. Om kinderen deze vaardigheden te kunnen bijbrengen is het belangrijk om hier aandacht aan te schenken. Op de Schatgraver gebruiken wij de methode "Goed gedaan!" als lesmethode voor de sociaal - emotionele ontwikkeling. Daarnaast maken wij ook gebruik van de (digitale) lesmethode "kriebels in je buik" waarin identiteitsontplooiing, diversiteit en solidariteit veel aandacht krijgen. Hiernaast besteden wij aan het begin van het jaar veel aandacht aan de gouden weken. Dit met als doel om de groepsdynamiek na de (zomer)vakantie te versterken. Relatie voor ontwikkeling. Uiteraard heeft groepsdynamiek het hele jaar onze aandacht. In de groepen is er aandacht voor zichtbare groepsregels. Groepsregels die samen met leerlingen zijn opgesteld en positief zijn geformuleerd. Ook hebben wij duidelijke schoolregels vastgesteld. Wij werken hierin vanuit de kernwaardes vertrouwen, respect en betrokkenheid. Om de harde data te meten rondom de sociale opbrengsten maken wij gebruik van Cito Leerling in Beeld. Hierover leest u meer bij werkwijze t.a.v. sociale opbrengsten. Niet alle opbrengsten zijn meetbaar. Via ons onderwijs onze gekozen onderwijsinhoud ( zeker in relatie tot Burgerschap) en ons dagelijks handelen in de klas, bereiden wij onze leerlingen zo goed mogelijk voor op hun plek in de maatschappij. LEES MINDER
Vertrouwen
Respect
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Basisschool de Schatgraver voor sociale ontwikkeling?
Vanaf schooljaar 2023-2024 maakt Basisschool De Schatgraver in de groepen 3 t/m 8 gebruik van Cito leerling in Beeld sociaal - emotioneel. De leerkracht vult 2x per jaar een vragenlijst in over alle leerlingen. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen zelf ook vragenlijsten in over de veilige schoolomgeving, sociaal en cognitief zelfbeeld, schoolbeleving en sociale veiligheid. De resultaten worden geanalyseerd en vergeleken. Door deze analyse en groepsbesprekingen kunnen passende interventies worden ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Schatgraver om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Schatgraver gebruikt Cito Leerling in Beeld sociaal emotioneel.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Schatgraver?
Basisschool De Schatgraver gebruikt de methode Goed gedaan.