
Schoolweging
De schoolweging van De Welle Kruiningen is 32,15 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,5% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit resultaat benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedentraining, vooral in taal en rekenen. Toch blijft het percentage net onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94,8%), wat mogelijk verklaard wordt door de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 41,2%. Hoewel dit boven de signaleringswaarde ligt, scoort de school hiermee wel lager dan vergelijkbare scholen (53,4%). Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,15) en onderstreept de noodzaak van de ingezette niveau-onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofiel toont een sterke nadruk op middelbare niveaus: 25% vmbo-(g)t en 25% havo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (6,25% vs. 1,01% regio). Tegelijkertijd geeft 12,5% vwo-advies, iets lager dan landelijk (18,6%). Deze brede spreiding weerspiegelt zowel de variatie in leerlingcapaciteiten als de inzet op maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Welle Kruiningen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op Kindcentrum De Welle volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen middels het leerlingvolgsysteem IEP van Bureau ICE. Deze toetsen meten het beheersingsniveau van de leerstof van de kinderen. Deze toetsen zijn methode onafhankelijk en geven hierdoor een betrouwbaar algemeen ontwikkelingsbeeld van uw kind. Ze brengen in kaart waar uw kind goed in is en waar zich hiaten vertonen, waardoor we het onderwijs goed kunnen afstemmen op de onderwijsbehoeften van het kind. Ze laten zien op welk beheersingsniveau een kind functioneert en dit maakt het voor de leerkracht inzichtelijk waaraan nog specifiek gewerkt moet worden met de leerling. Met deze toetsresultaten brengen we tevens de opbrengsten van ons onderwijs in beeld, zodat wij indien nodig aanpassingen kunnen doen aan ons onderwijsaanbod. Er worden met behulp van deze opbrengsten streefdoelen opgesteld. De streefdoelen passen bij de hoge verwachtingen die we van kinderen hebben. Voor de kinderen van groep 1 en 2 worden de leerlijnen voor het jonge kind in ParnasSys gebruikt om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. Ons uitgangspunt is de cyclus van het Handelingsgericht werken. Deze cyclus bestaat uit de stappen: waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. Uitgaande van de gestelde doelen staan de onderwijsbehoeften van de verschillende leerlingen centraal. De meeste methodes hebben toetsen waarmee regelmatig nagegaan wordt of de leerlingen de aangeboden leerstofonderdelen beheersen. Daarnaast hebben we de resultaten van de niet-methode-gebonden toetsen. De resultaten van deze toetsen geven aan wanneer een leerling in aanmerking komt voor extra begeleiding. Deze begeleiding wordt zichtbaar gemaakt in de blokplannen van de groep. Extra begeleiding, zoveel mogelijk preventief kan bestaan uit: verlengde instructie, prè-teaching, begeleid inoefenen, ander materiaal of een andere werkwijze. Kinderen die onvoldoende of matig scoren zullen in aanmerking komen voor extra begeleiding. De kinderen stellen samen met de leerkrachten hun eigen leerdoelen op.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 33,3% van de leerlingen onder hun oorspronkelijke advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Daartegenover staat dat eveneens 33,3% boven het advies scoort. Deze polarisatie kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging en onderstreept het belang van de 'warme overdracht' naar het VO die de school benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Samen leren en samen leven gaan hand in hand op Kindcentrum De Welle. Ouders, leerlingen en leerkrachten voelen zich allen betrokken bij de school en bij elkaar. We werken samen met ouders, ieder vanuit de eigen professionaliteit. Ouders worden betrokken bij het leerproces door middel van gespreksarrangementen en informatie. Ouders zijn medeverantwoordelijk voor het leerproces van hun kind. Wij stemmen ons leerstofaanbod zo goed mogelijk af op de mogelijkheden van de kinderen. We hebben een heldere zorgstructuur die we willen borgen en die ons helpt adequaat in te spelen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We vertrouwen op de ontwikkelingskracht van kinderen en op hun talenten. We betrekken de kinderen bij hun eigen leerproces en stimuleren betrokkenheid door het structureel inzetten van coöperatieve werkvormen. Om de kinderen weerbaarheid en zelfvertrouwen in sociale relaties bij te brengen hanteren wij de methode KiVa. KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Het zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Voor ons houdt KiVa een manier van werken en omgaan met elkaar in. Het leert je wat pesten is en welke rol een ieder daarin heeft, maar vooral ook hoe je elkaar kunt helpen om het prettig te hebben op school (en thuis). KiVa zorgt ervoor dat er een prettige sfeer in de groep is en dat dit zo blijft. Mochten er toch kinderen zijn die niet goed in hun vel zitten omdat ze het gevoel hebben gepest te worden, dan biedt KiVa daar een goede methode voor via de steungroep-aanpak. LEES MINDER
Betrokkenheid
Veiligheid
Identiteit
Wat is de werkwijze van Alberoschool Kindcentrum De Welle voor sociale ontwikkeling?
In alle groepen van Alberoschool Kindcentrum De Welle wordt er gewerkt met de lessen uit de Kiva-methode. Daarnaast krijgen alle leerlingen van groep 3 t/m 8 les met behulp van het programma van Hiro, wat bestaat uit lessen in de klas en judo-lessen door een gecertificeerde trainer. De kernwaarden staan op banners in de school. De ouders worden in dit traject betrokken en doen op ouderavonden dezelfde activiteiten als de kinderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Alberoschool Kindcentrum De Welle om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Alberoschool Kindcentrum De Welle gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kiva en IEP hart en handen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Alberoschool Kindcentrum De Welle?
Alberoschool Kindcentrum De Welle maakt gebruikt van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KiVa en Hiro (Schooljudo).