
Schoolweging
De schoolweging van De Kroevert is 28,29 , met een spreiding van 4,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. De school overtreft hiermee zowel eigen historische prestaties als het landelijk gemiddelde (96.37%). Dit toont een sterke basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (53.7%) ligt boven de signaleringswaarde (48.6%), wat wijst op effectieve differentiatie bij rekenen en taal. Toch scoort de school lager dan het vergelijkingsgemiddelde (60.5%). Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.29).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn praktijkgericht: 36.36% vmbo-(g)t en 27.27% havo. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (0% vs. 18.61% landelijk). Vergelijkbare scholen hebben een bredere verdeling, wat de relatieve complexiteit van de leerlingenpopulatie onderstreept. Het relatief hoge percentage vmbo-b adviezen (18.18% vs. 5.52% regio) vraagt aandacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Kroevert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Kroevert evalueren we na elke methodetoets en passen we ons aanbod aan. Elk half jaar hebben we na de cito een schoolbespreking waarin we bekijken of onze aanpak, ons onderwijs en onze investering het juiste effect heeft gehad. Wat is de respons op de instructie geweest? Doen we de juiste dingen? Of hebben onze leerlingen een andere onderwijs- of ondersteuningsbehoefte. Wat betekent dit voor ons leerkrachthandelen, het programma of de aanpak? Bij de schoolbesprekingen maken we gebruik van de resultaten van de cito Leerling in beeld. (cito-leerlingvolgsysteem)
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33.33% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan landelijk (11.81%). Dit kan samenhangen met de relatief complexe populatie. Positief is dat 22.22% boven advies presteert, wat aansluit bij de beschreven monitoring in het onderwijsplan. De school zet duidelijk in op personalisatie.
Sociale ontwikkeling
Elk kind heeft recht op goed en passend onderwijs ongeacht afkomst, cultuur, geloof of levensovertuiging. Op onze school staat de ontmoeting tussen kinderen en volwassenen centraal. Met respect en waardering voor ieders kunnen én verschillen. Kinderen voelen zich thuis in een sfeer van geaccepteerd worden zoals ze zijn. Onze school is een leefgemeenschap, waar kinderen niet alleen veel leren, maar ook hun persoonlijkheid ontwikkelen, zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, keuzes leren maken en verantwoordelijkheid leren nemen. Samen-leren, samen-werken en samen-spelen in een sfeer van veiligheid en geborgenheid LEES MINDER
Geluk
Avontuur
Bloei
Hoe werkt Basisschool De Kroevert aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Kroevert meet jaarlijks de sociaal-emotionele veiligheid van leerlingen door middel van Sometics, Stoeltesdans en cirkels/vragenlijsten van het rapport. Alle medewerkers van de school zijn verantwoordelijk voor het welzijn van alle leerlingen. De school hanteert dezelfde waarden en normen en voert hierover structureel gesprekken met elkaar.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Kroevert om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Kroevert gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en een eigen ontworpen volgsysteem.