De Hoeksteen in Krommenie - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Hoeksteen Krommenie is 29,11 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat onderstreept de breed gedragen basiskwaliteit van het onderwijs, ook bij leerlingen met complexere achtergronden.
Fundamenteel niveau
Score: 96.2174%
Streefniveau
57,9% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit benadrukt de effectieve focus op maatwerk voor hoger presterende leerlingen, zoals vermeld in het schoolplan.
Streefniveau
Score: 57.9196%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke theoretische focus: 22,5% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 22,5% havo-advies. Praktijkonderwijs blijft met 0% juist onder het regionaal gemiddelde (1,01%), wat aansluit bij de relatief lage schoolweging. Opvallend is de brede adviesrange, van vmbo-b tot vwo, passend bij het gedifferentieerde onderwijsconcept.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 scoort 3,1% hoger op taalvaardigheid dan groep 7, mogelijk door de invoering van het ‘begrijpend lezen met 21e-eeuwse thema’s’ in 2021. De school presteert consequent beter dan Amsterdamse scholen (DOE-score 303,18 vs. 296,16), een verschil dat al vijf jaar standhoudt.
Toets | De Hoeksteen Krommenie | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
DOE | 303.18 | 296.16 | 297.47 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij de Hoeksteen worden de "midden en eind" toetsen van Cito afgenomen. De groep 8 leerlingen maken begin schooljaar de Doorstroomtoets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 10,5% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 70,2% het geadviseerde niveau behaalt. Dit sluit aan bij het ‘opbrengstgericht werken’ dat in de schoolgids wordt beschreven. De doorstroomcijfers benadrukken de nauwkeurige advisering en nazorg.
Sociale ontwikkeling
De Hoeksteen is een veilige ontmoetingsplaats waar kinderen maar ook ouders en medewerkers van de school samen leven en samenwerken. Respectvol omgaan is hierbij cruciaal, respectvol omgaan met elkaar, met de wereld waarin wij leven met de omgeving waarin wij vertoeven en met de mensen en natuur om ons heen. Zodra je bij onze schoolgebouwen binnenstapt voel je het overal. Het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt. LEES MINDER
veiligheid
welbevinden
respectvol omgaan met elkaar
Wat is de werkwijze van De Hoeksteen voor sociale ontwikkeling?
Het pedagogische klimaat van De Hoeksteen is gericht op het creëren van een veilige omgeving met duidelijke verwachtingen en (omgangs)regels. De school volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen systematisch, met meetinstrumenten, observaties en gesprekken. De Hoeksteen werkt sinds 2015 met PAD, gericht op zelfcontrole, het herkennen van gevoelens en het zelfstandig oplossen van sociale problemen. De vier kapstokregels zijn: Ik ben aardig voor iedereen, ik ben zuinig op de spullen, ik ben rustig in de school, en iedereen hoort erbij!
Welke registratievorm(en) gebruikt De Hoeksteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Hoeksteen gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Hoeksteen?
De Hoeksteen gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) voor sociaal-emotioneel leren.