
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Irene Krimpen aan de Lek is 29,22 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,71% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit. De score ligt nagenoeg gelijk met vergelijkbare scholen (95,88%), wat passend is bij het onderwijsconcept gericht op maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,19% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1%. Dit illustreert dat de school ondanks de complexere populatie hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,79%, wat de relatief uitdagende context onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 20% vwo-advies (iets boven regio 18,61%) versus 10% praktijkgerichte vmbo-b/k-adviezen. Opvallend is het beperkte aandeel havo-advies (6,67%), wat mogelijk wijst op bewuste keuzes voor specifiek onderwijsaanbod. De brede spreiding sluit aan bij de gemiddelde schoolweging met een spreiding van 6,17.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinses Irene Krimpen aan de Lek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door middel van methodegebonden en niet methodegebonden toetsen wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd. Onder leiding van de coördinator leerlingenzorg worden leerling-, groeps- en schoolbesprekingen gehouden. Hierbij worden analyses gemaakt van de resultaten en de factoren die hier invloed op kunnen hebben worden met de teamleden besproken. Onderwijsplannen worden vervolgens waar nodig aangepast. In onderwijsplannen en groepsoverzichten wordt beschreven welk aanpak in de klas, bij kleine groepjes en de individuele leerling wordt gekozen. Bij kinderen die een individueel handelingsplan hebben, worden deze met het kind en de ouders besproken. Ook de kindgesprekken die de leerkracht houdt met de leerling, geven ruimte voor reflectie en het stellen van eigen doelen en de manier waarop de leerkracht en de leerling deze denken te bereiken. Deze doelen worden inzichtelijk gemaakt in het rapport van de leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
35,71% van de leerlingen presteert boven advies, significant hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (25,27%). Slechts 10,71% zit onder advies, wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. Deze cijfers ondersteunen de effectiviteit van de IEP Doorstroomtoets en het tweefasenadvies zoals beschreven in het schoolprotocol.
Sociale ontwikkeling
De school daagt kinderen uit zich een gefundeerde mening te vormen, waarbij het standpunt van de ander als waardevol wordt beschouwd. Het is belangrijk dat kinderen zich thuis voelen op school. De leerkrachten zijn geschoold in pedagogisch vakmanschap. Pedagogisch vakmanschap: Het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van een ander. Het streven is om optimaal te kunnen bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen rekening houdend met de drie psychologische basisbehoeften; relatie (het kind zien, horen, accepteren en begrijpen), autonomie (het kind mag zichzelf zijn, meedenken en meebeslissen)competentie (het kind kan zijn/haar talenten maximaal benutten). Alle collega's van Onderwijs Primair worden geschoold in pedagogisch vakmanschap geïnspireerd op pedagogisch tact en leiderschap (NIVOZ). Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat. LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de werkwijze van obs Prinses Irene voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Obs Prinses Irene gebruikt een werkwijze voor sociale ontwikkeling die gebaseerd is op pedagogisch vakmanschap en de methode 'Kwink'. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen wordt gevolgd met behulp van de WMK-vragenlijsten. Daarnaast voert de school minimaal drie keer per jaar een kindgesprek met elke leerling. Jaarlijks vult de leerling de 'Hart & Handen' vragenlijst van IEP LVS in, waarna een gesprek volgt met ouders/verzorgers, leerling en leerkracht. De kindgesprekken vinden plaats in november (Hart & Handen), februari (Hoofd) en juli (evaluatie van de gestelde doelen in november en februari).
Welke registratievormen gebruikt obs Prinses Irene om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs Prinses Irene gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: WMK vragenlijsten en Hart & Handen (IEP LVS).
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs Prinses Irene?
Obs Prinses Irene gebruikt de methode 'KWINK' voor sociaal-emotioneel leren.