
Schoolweging
De schoolweging van De Zuidvliet is 30,62 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.28% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm (85%) ruimschoots. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 60.54%, ruim boven de inspectienorm van 45.5%. Dit laat zien dat een meerderheid van de leerlingen het hogere rekenniveau bereikt, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 27.27% vmbo-(g)t/havo en 18.18% vwo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadvies (9.09% vmbo-b), wat past bij de schoolweging van 30.62. Ter vergelijking: landelijk krijgt slechts 5.52% van de leerlingen een vmbo-b advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zuidvliet | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? De tussenresultaten worden middels afname IEP gemeten. De resultaten worden op school-, groeps- en individueel niveau geanalyseerd, verklaard en de nodige acties op uitgezet. Dit wordt in het analyse- en opbrengstendocument genoteerd. Dit is een format van Albero. Alle resultaten en analyses worden van onze school in één format geplaatst. Dit wordt 2x per jaar met het bestuur van Albero besproken. Plenair worden de trendanalyses op schoolniveau besproken. Wat zien we? Verklaringen en de te nemen acties op schoolniveau. De leerkrachten doen hetzelfde met hun duo-collega op groepsniveau en individueel niveau. Op groepsniveau wordt gekeken of de streefdoelen (niveauwaarden) zijn behaald en op leerlingniveau wordt gekeken naar de individuele vaardigheidsgroei. Met steeds in ons achterhoofd het realiseren van een optimale ontwikkeling van iedere leerling. De intern begeleider en directeur hebben hierin een ondersteunende en coachende rol.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11.81% landelijk). Maar liefst 22.22% presteert boven het advies, wat wijst op zorgvuldige advisering en sterke doorstroombegeleiding. Het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (77.78%) sluit aan bij de transparante communicatie over ontwikkelperspectieven.
Sociale ontwikkeling
Visie van de school op sociale opbrengsten Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen neemt een belangrijke plaats in op onze school. Om sociaal competent te kunnen functioneren, nu en in de toekomst, heeft een kind sociale kennis, vaardigheden en houdingen nodig. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Aan het leefklimaat (pedagogisch klimaat) wordt middels de methode HiRO hard gewerkt. HiRO staat voor: Het vormen van een veilig pedagogisch klimaat in de klas, de 7 judowaarden vormen de basis, bewegend- en ervarend leren en een digitale lesmethode gecombineerd met fysieke lessen. HiRO is een complete methode waarbij er 1x in de week een les gegeven wordt vanuit de 7 judowaarden. Sociaal-emotioneel leren is belangrijk omdat… · kinderen weten welk gedrag er van hen verwacht wordt; · het helpt verstorend gedrag voorkomen; · het helpt pestgedrag voorkomen; · het kinderen weerbaar maakt; · het de leeropbrengst verhoogt. LEES MINDER
Respect voor de ander
Ontmoeten
Zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van IKC De Zuidvliet voor sociale ontwikkeling?
IKC De Zuidvliet maakt naast een methode voor Sociaal Emotioneel Leren gebruik van instellingen (GGD, Indigo, enz) voor gastlessen over onderwerpen als social media, pesten, groepsdruk en respect. In groep 1/2 worden de sociale competenties van de kinderen bijgehouden met KIJK!. In groep 3 t/m 8 vullen leerlingen vragenlijsten in met IEP hart en handen om het sociaal-emotioneel welzijn, leeraanpak en creatief vermogen in kaart te brengen. De uitkomsten worden besproken en weergegeven in de talentenkaart. IEP geeft inzicht op individueel en groepsniveau en helpt de leerkracht om het gedrag van het kind beter te begrijpen, in samenwerking met HiRO voor een betere afstemming.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Zuidvliet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Zuidvliet gebruikt Kijk! en IEP (groep 3 t/m 8; Hart en Handen) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Zuidvliet?
IKC De Zuidvliet gebruikt HiRO, Energizers van Leefstijl en Goed van Start als methoden voor sociaal-emotioneel leren.