
Schoolweging
De schoolweging van Curtevenneschool is 27,73 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Curtevenneschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.68 | 178.08 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De vorderingen van de leerlingen worden gevolgd met behulp van een leerlingvolgsysteem. In groep 1-2 gebruiken wij de leerlijnen voor de groepen 1 en 2 van Digikeuzebord om de ontwikkelingen van de kinderen te volgen. Alle observatiegegevens worden digitaal vastgelegd. Deze gegevens worden tweemaal per jaar, als rapport, met de ouders gedeeld en gebruikt bij de besprekingen over de voortgang in de ontwikkelingen van het kind. In groep 3 worden de kinderen tweemaal per jaar getoetst metLeerling In Beeld (Cito) op het gebied van rekenen en spelling. Aan het einde van het jaar nemen we ook de toets begrijpend lezen af. Voor het volgen van het technische leesniveau van de kinderen worden de DMT-toets (zoveel mogelijk woorden lezen in drie minuten) en de AVI-toets gebruikt. Deze worden ten minste twee maal per jaar afgenomen. Wanneer een leerling moeite heeft met lezen, dan kan er gekozen worden voor twee extra afname momenten om de leesontwikkeling nog beter te monitoren. In de groepen 4-8 nemen wij twee maal per jaar Leerling in Beeld (Cito) af om het niveau van de leerlingen in kaart te brengen. Er zijn verschillende toetsen, namelijk: rekenen&wiskunde, taalverzorging (spelling en spelling werkwoorden, begrijpend lezen, leestempo en technisch lezen. Ook kunnen we, wanneer we dat noodzakelijk vinden een PI-dictee en een tempotest rekenen afnemen. Dit doen we als met bovenstaande toetsen niet voldoende informatie hebben gekregen. We werken met een toetskalender waarop alle af te nemen toetsen gedurende het schooljaar vermeld staan. Deze is opgesteld door de intern begeleider. De tussenresultaten worden door de groepsleerkracht en de interne begeleider geanalyseerd en ook op schoolniveau besproken met het team. Naar aanleiding van de resultaten worden er groepsplannen geschreven. De tussenresultaten uit de toetsen helpen ons om ons onderwijs te optimaliseren. De tussenresultaten worden geregistreerd in het digitaal leerlingdossier (Parnassys) en worden gecommuniceerd aan ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Veiligheid Wanneer kinderen zich veilig voelen op school is er ruimte om te leren. Betrokkenheid Wanneer kinderen onderdeel zijn van hun leerproces, weten waar ze staan en waar ze naar toe gaan en verantwoordelijk kunnen nemen over hun leerproces leren ze meer. Welbevinden Wanneer kinderen zich fijn voelen met zichzelf en in relatie tot anderen is er ruimte om te leren. Alle drie de bovenstaande punten staan centraal in de school. Ze zijn geïntegreerd in ons lesgeven en onderdeel van onze jaarlijkse metingen. LEES MINDER
Veiligheid
Betrokkenheid
Welbevinden
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Binnen het onderwijs spelen sociaal-emotionele vaardigheden en normen en waarden een belangrijke rol. De school zet voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden van de leerlingen de methode Leefstijl in. Met dit programma worden kinderen hiervan bewustgemaakt. Samen met klasgenoten doen ze activiteiten en opdrachten die het besef van 'goed omgaan met elkaar' versterken. Het bevorderen van positieve groepsrelaties speelt in de Leefstijl-lessen een grote rol. Niet alleen het individu wordt sterker, maar ook de groep. In groep 1-2 observeren we de ontwikkeling in het sociaal-emotioneel functioneren aan de hand van de betreffende leerliij van het Digikeuzebord. In groepen 3-8 nemen we vragenlijsten sociaal-emotioneel functioneren af van Leerling in Beeld (Cito). Dit instrument bestaat uit een digitale vragenlijst voor leerkrachten en een digitale leerlingenvragenlijst. Deze laatste is alleen voor de groepen 5 t/m 8. De uitkomsten van de observaties en vragenlijsten worden besproken met de intern begeleider en zo nodig worden er groepsplannen of individuele handelingsplannen geformuleerd.