Basisschool Oranje Nassau - school met de Bijbel
Linthorst Homanloane 5
9288 BA Kootstertille

Schoolweging

Schoolweging
30.73
Spreiding
5.55

De schoolweging van Oranje Nassau Kootstertille is 30,73 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school overtreft hiermee zowel de regionale (95,2%) als nationale normen, wat duidt op sterke basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

70,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit is opvallend gezien de complexere leerlingenpopulatie en toont aan dat de school succesvol differentieert. Landelijk scoren vergelijkbare scholen gemiddeld 55,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert relatief hoog: 30% havo en 30% vwo (samen 60%), tegenover 19,5% vwo-adviezen in de regio. Praktijkonderwijs (10%) valt weliswaar hoger uit dan landelijk (1,01%), maar past bij de schoolweging. Deze combinatie van theoretische ambitie en praktische ondersteuning komt terug in het pedagogisch beleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente AchtkarspelenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van de kinderen volgen we op meerdere manieren: observatie, correctiewerk, toetsen uit de methode en methode-onafhankelijke toetsen van Cito. Deze toetsen worden in alle groepen naast de methode-gebonden toetsen afgenomen. Ook het controleren van begrip in het kader van directe instructie en het geven van directe feedback geeft veel informatie over de verwerking van de leerstof. De scores van deze toetsen worden in het leerlingvolgsysteem opgenomen en gedurende de gehele schoolperiode gevolgd en digitaal bewaard. Door vroegtijdige signalering kunnen wij op tijd ons leerstofaanbod aanpassen aan de groep of een individuele leerling. Een leerling kan een eigen programma hebben en dan toch goed in de groep meedraaien en zich daar lekker bij voelen. Aangezien de cijfers ook iets zeggen over het groepsniveau, gebruiken we de gegevens om te kijken hoe onze school scoort. We doen dit na de afname van de toetsen in februari en juli. Een school met een leerlingpopulatie als die van ons, moet een bepaalde vaardigheidsscore kunnen halen op groepsniveau. We hebben daarvoor een aantal normen/doelen opgesteld. Per Cito-ronde kijken we of we de doelen hebben gehaald. We kijken daarbij naar wat goed is gegaan, wat we willen voortzetten en we kijken ook naar wat beter zou kunnen. Verder geldt wat ons betreft dat Citotoetsen momentopnamen blijven die naast het andere werk van de leerlingen gebruikt worden om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert boven advies – extreem hoog vergeleken met 25,3% landelijk. Slechts 12,5% zit onder advies (vgl. 11,8% landelijk). Deze resultaten onderstrepen de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De opdracht die God mensen geeft, is Hem lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf. We zijn dus verantwoordelijk voor de manier waarop we met anderen omgaan. Daarnaast zijn we afhankelijk van Hem om ons daarbij te helpen. Gelukkig heeft God ons elkaar gegeven; we kunnen veel van elkaar leren. Als volwassenen willen we de kinderen en elkaar daarom voorleven wat het is om Christen te zijn in deze wereld.

Heb je naaste lief als jezelf

Leef met verantwoordelijkheid

Leef in Zijn liefde

Wat is de werkwijze van Basisschool Oranje Nassau - school met de Bijbel voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Basisschool Oranje Nassau - school met de Bijbel zijn ontleend aan de mensvisie en visie op onderwijs die met het team zijn opgesteld. Deze visie wordt uitgedragen in de manier waarop kinderen gedrag aanleren, met hen over hun gedrag en/of houding gesproken wordt en hoe ze gecorrigeerd worden. Het zit in de haarvaten van de school. Het schooljaar start met de Gouden Weken, waarin positieve groepsvorming en gewenst gedrag nadrukkelijk aandacht hebben. Verder zijn er wekelijkse of tweewekelijkse lessen sociale vaardigheden. Een keer per jaar wordt in alle groepen door vragenlijsten gesignaleerd welke leerlingen kwetsbaar zijn op dit gebied. Ook worden jaarlijks sociogrammen opgesteld om te ontdekken hoe het groepsproces er uitziet en of daarop bijgestuurd moet worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Oranje Nassau - school met de Bijbel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Oranje Nassau - school met de Bijbel gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Oranje Nassau - school met de Bijbel?

Basisschool Oranje Nassau - school met de Bijbel gebruikt KWINK als methode voor sociaal-emotioneel leren.