
Schoolweging
De schoolweging van De Watermolen Koog aan de Zaan is 29,82 , met een spreiding van 6,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96%), toont het aan dat basisvaardigheden structureel worden gegarandeerd.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert opvallend vaak hogere niveaus: 22,2% vwo (vs. 18,6% regio) en 16,7% havo. Praktijkonderwijs komt niet voor (0% vs. 1% regio). De gecombineerde vmbo/havo- en havo/vwo-adviezen (20,44%) illustreren de differentiatie-inspanningen binnen heterogene groepen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Watermolen Koog aan de Zaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.07 | 173.73 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Cito-LVS toetsen Twee keer per jaar worden in de groepen 3-8 toetsen afgenomen. De resultaten hiervan worden besproken op school- , groep- en leerling-niveau. Op basis van deze analyse stelt de school nieuwe doelen voor de komende periode. Het is duidelijk welke vakgebieden aandacht verdienen. Groepsbespreking Vervolgens vindt er een groepsbespreking plaats tussen de leerkracht, de zorg coördinator en eventueel de directeur. De groepsleerkracht maakt op basis van de groepsanalyse een plan van aanpak voor zijn leerlingen. In het plan van aanpak is terug te lezen hoe het onderwijs wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van de groep en ook van individuele leerlingen. Als uit de groepsbespreking blijkt dat leerlingen extra ondersteuning nodig hebben, worden ze meegenomen in de ondersteuning van de onderwijsassistent. Reflecteren De school werkt volgens de PDCA cyclus en evalueert de doelen na elke periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
46,2% van de leerlingen presteert boven advies (dubbel zo hoog als landelijk gemiddeld), terwijl geen enkele leerling onder advies uitkomt (vs. 11,8% nationaal). Dit reflecteert de nauwgezette adviesprocedure met integratie van doorstroomtoetsresultaten.
Sociale ontwikkeling
Onderwijsbehoeften leerlingen Onze leerlingen hebben behoefte aan duidelijkheid en structuur. Om die reden zetten we in op heldere gedragsverwachtingen. Binnen de sprints (een periode van vakantie tot vakantie) werken we aan de sociale ontwikkeling. Per sprint leggen we een focus. Zie de beschrijving hieronder: In de eerste periode (sprint 1), werken we aan de 'gouden PBS weken'. Binnen deze weken staan de kernwaarden van de school (veiligheid, respect, betrokkenheid en plezier) centraal en wordt er gewerkt aan de groepsvorming. Gedurende de sprints 2,3,4 en 5 ligt het accent op verschillende sociale aspecten. We werken aan de gedragsverwachtingen en met de methode KWINK. Sprint 2 en 4. SCOL Elk jaar wordt de SCOL bij de leerlingen afgenomen, in de groepen 6, 7 en 8. De leerlingen uit deze groepen vullen een vragenlijst in. De vragen gaan over hun sociale ontwikkeling. Tevens scoort de groepsleerkracht alle leerlingen op het gebied van sociale vaardigheden. De uitkomsten van de SCOL worden besproken met de intern begeleider. In de groepen 1,2 en 3 monitoren we veiligheid en welbevinden via LOOQIN.Op onze school werken we naast PBS, met de methode KWINK. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Betrokkenheid & plezier
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Watermolen voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Openbare Basisschool De Watermolen zijn veiligheid, betrokkenheid, plezier en respect. De school werkt volgens de PBS-methode (Positive Behavior Support), waarbij de nadruk ligt op positief gedrag. De gedragsverwachtingen zijn besproken en zichtbaar in de school. Daarnaast gebruikt de school de KWINK-methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool De Watermolen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Watermolen gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en LOOQIN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Watermolen?
Openbare Basisschool De Watermolen gebruikt de KWINK-methode en PBS (Positive Behavior Support) voor sociaal-emotioneel leren.