
Schoolweging
De schoolweging van Avonturier is 28,96 , met een spreiding van 5,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 96,5% ruimschoots gehaald (inspectienorm: 85%). Dit benadrukt de brede basiskwaliteit, mede dankzij doelgerichte interventies voor taalvaardigheid. De school overtreft hiermee zowel landelijke (95,88%) als regionale benchmarks.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
KC Avonturier behaalt een streefniveau van 61,4%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan. De score ligt ook hoger dan bij vergelijkbare scholen (57,79%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 60% havo/vwo en 20% vwo-advies (vs. 10,93% en 18,61% landelijk). Dit contrasteert met vmbo-b-adviezen (20%), die ruim boven het regionale gemiddelde (5,52%) liggen. De combinatie van hoge ambities en aandacht voor praktische leerroutes valt hier op.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Avonturier | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Middels meetmomenten en observaties volgen we de ontwikkeling van ieder kind op KC Avonturier. De meetmomenten die we gebruiken zijn niet alleen bedoeld om de resultaten van de kinderen te kunnen beoordelen, maar dienen ook als reflectie op de eigen onderwijspraktijk en om eventuele veranderingen/verbeteringen ten aanzien van de eigen onderwijspraktijk aan te geven. De middelen die worden gebruikt om de vorderingen van de leerlingen te verzamelen zijn: observaties en meetmomenten de leerlijnen, zowel voor het volgen van de leerlingen als voor het afstemmen van het aanbod digitale leerlingkaart dossier van elk kind We gebruiken methode-afhankelijke meetmomenten. Vanuit de methode wordt lesstof aangeboden. Dit aanbod wordt in stukken verdeeld en steeds worden deze kleine stukjes gemeten om te weten of leerlingen de lesstof beheersen. Daarnaast gebruiken we de toetsen van DIA om de ontwikkeling van kinderen op de verschillende didactische vakgebieden te meten. Dit zijn methodeonafhankelijke toetsen, waarmee we enerzijds het kind kunnen vergelijken met zichzelf; hoe heeft het kind zich ontwikkeld ten opzichte van het vorige meetmoment? En anderzijds geven deze toetsen ons informatie over onze leeropbrengsten en de kwaliteit van ons onderwijs, omdat de opbrengsten altijd een vergelijking zijn met het landelijk gemiddelde. We brengen daarom tweemaal per jaar onze opbrengsten in kaart, analyseren deze gegevens en gebruiken deze om doelgericht de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Vanuit de schoolanalyse die 2x per jaar met het hele team plaatsvindt, krijgen wij een overzicht op schoolniveau rondom de brede ontwikkeling van het kind. We stellen doelen en ambities en hanteren daarbij de HGW-cyclus. Elke leerkracht gaat aan de hand van de resultaten uit de schoolanalyse aan de slag voor de eigen groep. Op deze wijze kan de leerkracht het onderwijsaanbod voor de daarop volgende periode aanpassen en voorbereiden. Uit de schoolanalyse van het vorig schooljaar blijkt dat er geen zorgen zijn over de resultaten van onze leerlingen. Dat wil niet zeggen dat we geen kansen ter versterking zien. Aanscherpingen zijn meegenomen in het jaarplan van 2024-2025.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21,43% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Desondanks stroomt 21,43% boven advies door, wat het belang van doorlopende monitoring in het VO benadrukt, zoals omschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Goed omgaan met elkaar vinden wij belangrijk. Op school besteden we hier aandacht aan middels groepsgesprekken en een juiste leefstijl. Wij zijn ons bewust dat voorbeeldgedrag erg belangrijk is dus staat dit regelmatig ter discussie en spreken we elkaar hierop aan. De onderstaande pedagogische doelen vinden we belangrijk: Respectvol handelen. Vertrouwen hebben in jezelf, in anderen en je omgeving. Je verbonden voelen met de samenleving als geheel, daarin kunnen en willen participeren en daarin een eigen plaats innemen. Je eigen verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van jezelf, anderen en je omgeving. Binnen de ruimte die je geboden wordt initiatieven nemen, fouten durven maken en uitdagingen aangaan. Jezelf kennen en jezelf verder ontwikkelen in sociaal, emotioneel, motorisch, cognitief, creatief en ethisch opzicht. Kritisch reflecteren op je kennis, handelen en je houding in relatie tot jezelf, anderen en je omgeving waardoor je je eigen waarden en normen ontwikkelt en eigen keuzes maakt. LEES MINDER
respect
vertrouwen
verbinding
Wat is de werkwijze van KC Avonturier voor sociale ontwikkeling?
KC Avonturier maakt gebruik van bronmateriaal van onder andere Leefstijl voor het pedagogisch klimaat. Preventief wordt aandacht besteed aan bewustwording van goed sociaal gedrag en wordt ondersteuning geboden in het afstemmen van de pedagogische begeleiding van kinderen. Ieder schooljaar wordt gestart met De Gouden Weken. Kinderen worden 2x per jaar middels SCOL (sociale competentie observatielijst) in kaart gebracht. Deze gegevens worden vergeleken met het beeld dat de leerkracht van de leerling heeft binnen de groep. De leerkracht stemt haar handelen af op de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen en gaat met regelmaat in gesprek met de leerling en met de groep. Resultaten van de SCOL geven al jaren ruim boven het landelijk gemiddelde en geen aanleiding om extra interventies te doen.
Welke registratievorm(en) gebruikt KC Avonturier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KC Avonturier gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC Avonturier?
KC Avonturier gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens en Leefstijl.