
Schoolweging
De schoolweging van ’t Keuningshöfke is 30,34 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.4% score voor fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze constante prestatie - vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (95.7%) - onderstreept effectieve basisondersteuning in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door inspectie gestelde signaleringswaarde van 45.5%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (57.3%), toont het aan dat de school ondanks complexere leerlingenpopulatie hogere doelen blijft nastreven, mede dankzij doelgerichte differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een pragmatische benadering: 16.7% vmbo-b/k (iets boven regio), 33.3% vmbo-k/gt (fors boven gemiddelde), en 8.3% vwo (ruim onder landelijke 18.6%). Opvallend is de expliciete aandacht voor doorstroom naar Vlaamse scholen (25% van uitstroom 2023-2024). De school combineert hiermee praktische (41.7% vmbo-advies) en transnationale onderwijsroutes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Echt-Susteren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsing en leerlingenzorg De procedure van zorg die we hanteren is onderstaand weergegeven: 2x per jaar stelt leerkracht het groepsprofiel op op basis van rijke data VCB tussen leerkracht en IB (5 keer per jaar) Zorg in de klas / externe hulpverlening Evaluatie van aangeboden zorg / evt. bijstelling van (hulp)plannen Aanmelding bij CPO-ers en inschakelen procesbegeleidster van het SWV Opstellen / bijstelling van (hulp)plannen OPP, HGPD Aanvraag TLV door school, ouders, CPO en/of procesbegeleidster SWV Op de toetskalender is aangegeven in welke maanden de toetsen gemaakt dienen te worden. Signaleren en observeren (Ondersteuningsniveau 1 en 2) De leerkracht observeert, voert gesprekken en neemt (methodegebonden en methodeonafhankelijke) toetsen af. Hij volgt op deze manier de ontwikkelingen van het kind en de groep. Gegevens worden genoteerd in het groepsprofiel. Signaleringsinstrumenten groep 1 en 2: Signaleringslijst voor Kleuters (dyslexie) bij signaal- en zorgleerlingen Toetspakket Beginnende geletterdheid KIJK! Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH) in groep 1 Signaleringsinstrumenten voor groep 3 t/m 8: CITO LiB Rekenen CITO LiB Spelling CITO LiB DMT en AVI CITO LiB Begrijpend lezen in groep 4 t/m 8 Rekentoets Bareka in groep 3 t/m 8 Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH) in groep 3 en 5 SCOL Doorstroomtoets in groep 8 Analyseren en diagnosticeren De leerkracht is de eerstverantwoordelijke om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en hierop af te stemmen binnen haar mogelijkheden. Zij observeert voortdurend het gedrag (interactie, leerhouding) en de leervorderingen van alle leerlingen. Gedurende de dag stuurt zij hen hierin bij, middels het geven van gerichte feedback en afstemming van het leerstofaanbod en haar aanpak. Vier keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats tussen leerkracht en IB-er, waarin de vorderingen ven de groep worden besproken. Zowel leerresultaten, toetsen als ook gedrag en persoonlijke ontwikkeling vormen de basis voor dit overleg. Waar nodig worden afspraken gemaakt om aanbod en aanpak verder af te stemmen. Wanneer wij constateren dat individuele leerlingen desondanks achterblijven in hun ontwikkeling, proberen wij in een vroeg stadium met ouders te communiceren hierover. De driehoek kind, ouders en school vormt ons inziens namelijk de basis voor verdere groei. Op school bieden we leerlingen verlengde instructie en remediërende stof aan om zich de leerstof alsnog eigen te kunnen maken. Waar nodig en wenselijk, zoeken wij samen met ouders ook ondersteuningsmogelijkheden buiten school, bijvoorbeeld door het bieden van extra huiswerk, ondersteuning vanuit ons samenwerkingsverband of verder onderzoek door externen. Een goede samenwerking en afstemming tussen ouders en school is voorwaardelijk en noodzakelijk om een kind verder te kunnen helpen in zijn ontwikkeling. Doublures hebben niet onze voorkeur, maar zijn gezien stagnaties in de ontwikkeling en het ontbreken van voldoende aansluiting op de leerstof in het volgende leerjaar niet altijd te vermijden. Ouders worden zo vroeg mogelijk meegenomen in de twijfel over haalbaarheid van doorstroom naar de volgende groep. Samen bekijken we welke stappen noodzakelijk zijn om de doorstroom alsnog mogelijk te maken, waarna er een intensieve periode volgt met extra ondersteuning op school en thuis. Het uitdrukkelijk streven is om uiterlijk 6 weken voor het einde van het schooljaar een definitief besluit te nemen over doorstroom dan wel doublure. School neemt hierin het eindbesluit, aangezien zij ook degene is die het passend onderwijs moet kunnen vormgeven en waarborgen voor alle leerlingen. Natuurlijk nemen we de mening, wensen en verwachtingen van ouders hierin uiterst serieus en worden deze meegewogen in onze beslissing. Ondersteuningsniveau 3 Nadat ondersteuningsniveau 1 (algemene zorg in de groep) en 2 (extra zorg in de groep) zijn doorlopen, moet men mogelijk concluderen dat de tot dan toe geboden hulp onvoldoende effect heeft gehad. In overleg kan dan worden overgegaan tot ondersteuningsniveau 3, waarbij aanvullende hulp/begeleiding wordt ingezet. De uitwerking van deze extra zorg/begeleiding vindt eveneens plaats in het groepsprofiel en evt HGPD. De CPO-ers die aan onze school verbonden zijn vanuit Innovo en/of de procesbegeleidster vanuit het SWV worden vanaf dit moment betrokken om school te adviseren in hun aanpak en het verdere proces te volgen. Ondersteuningsniveau 4:OPP Wanneer er sprake is van een dusdanige achterstand dat men niet meer mag verwachten dat deze op korte termijn wordt ingelopen, een probleem van structurele aard, dan wordt er overgegaan tot het werken met een eigen leerlijn met het bijbehorende OntwikkelingsPerspectief. Dit gebeurt altijd nadat er een extern onderzoek heeft plaatsgevonden en in overleg met ouders. Het werken met een aangepast programma impliceert ook adaptief toetsen. Een kind krijgt dan toetsen op het niveau waarop de leerling presteert. Wanneer ouders niet open staan voor verder onderzoek, maar school ernstig handelingsverlegen is, is het SchoolOndersteuningsProfiel leidend in het vervolgtraject. School geeft dan duidelijk haar grenzen en (on)mogelijkheden aan in de begeleiding van de betreffende leerling. Het advies om te kijken of een andere school een beter passend onderwijsaanbod kan bieden, kan onderdeel zijn hiervan. CPO-ers en/of de procesbegeleidster vanuit het SWV is nauw betrokken bij al deze stappen. Er wordt getracht een OPP niet eerder dan groep 6 in te zetten. Doordat echter steeds meer kinderen in het regulier onderwijs worden begeleid die voorheen wel verwezen werden naar het S(B)O, door invoering van de wet Passend Onderwijs, merken we steeds meer en vaker dat we ook voor jongere leerlingen een OPP moeten opstellen als we tegemoet willen komen aan hun specifieke educatieve behoeften. Dit gebeurt altijd na overleg met de procesbegeleidster van het SWV. Ondersteuningsniveau 5: HGPD en TLV Indien de ondersteuningsvraag van een leerling de mogelijkheden van de school overstijgt, kan de school samen met ouders, CPO-er en procesbegeleiding het HGPD-formulier invullen en een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen. Het SWV geeft bij voldoende grondslag en onderbouwing een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) af, op basis waarvan de leerling kan worden geplaatst in het SBO of het SO. Onze school is aangesloten bij samenwerkingsverband 31.02. Kijk voor meer informatie op: https://www.innovo.nl/informatie-samenwerkingsverbanden.html
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
38.5% presteert boven advies (vs 25.3% landelijk), slechts 7.7% onder advies (significant lager dan 11.8% gemiddeld). De school hanteert een zorgvuldig overgangsprotocol met 'dubbel advies' waarbij 22.2% van leerlingen in 2023-2024 havo/vwo-combinaties kreeg. Incidentele herclassificaties naar België verklaren deels de positieve doorstroomcijfers.
Sociale ontwikkeling
Het team van bs. 't Keuningshöfke vindt het erg belangrijk dat alle kinderen op een rustige en respectvolle manier met elkaar omgaan. Voor veel kinderen is dat heel normaal maar voor sommige kinderen is dat nog moeilijk. We vinden het erg belangrijk om op bs. 't Keuningshöfke een fijne sfeer te creëren, zodat we een school hebben die voor iedereen veilig en uitnodigend is. Een veilige en rustige omgeving is bovendien voorwaarde om goed onderwijs te kunnen geven en de kinderen gelegenheid te geven zich optimaal te ontwikkelen. Beter omgaan met elkaar We hanteren op school het programma "Beter omgaan met elkaar" Dit is een samengesteld programma op basis van groepsdynamisch onderwijs en "Effectieve conflicthantering". Het "Pestprotocol" heeft hierin een nadrukkelijke plek als het pesten niet daadwerkelijk gestopt wordt. - Kinderen krijgen een grotere rol in het zelf oplossen van conflictjes. Ze worden meer zelfverantwoordelijk voor hun eigen handelen. - Elkaar respecteren en accepteren, en elkaar daarbij helpen is ieders uitgangspunt. -Afspraken en regels, maar ook wat goed en niet goed gaat, wordt samen besproken in de sociokring zodat we er van leren. De rol van de leerkracht is niet meer de scheidsrechter die probeert het probleem van de kinderen op te lossen, maar de coach die de kinderen helpt hun probleem zelf op te lossen. In het document "Sociale veiligheid in doorgaande lijn" is beschreven hoe we de sociale veiligheid realiseren. In datzelfde document is tevens de pest-aanpak in de vorm van een protocol beschreven. We zijn druk bezig om de gehele aanpak rondom sociale veiligheid binnen onze school te evalueren en herzien voor zover nodig/wenselijk. Kijk voor meer informatie ook op: https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-cohesie.html LEES MINDER
Rust,reinheid,regelmaat,respect
Eigen verantwoordelijkheid
Zorg voor jou, ander, omgeving
Wat is de werkwijze van Basisschool 't Keuningshöfke voor sociale ontwikkeling?
Basisschool 't Keuningshöfke streeft naar een sociaal veilige school waarin leerlingen, personeel en ouders zich thuis voelen. De school heeft contactpersonen en een klachtenregeling. Acties die bijdragen aan sociale veiligheid zijn: 'De Gouden Weken' aan het begin van het schooljaar, de 'Zilveren Weken' na lange vakanties, vier keer per jaar een Bindersdag, het betrekken van leerlingen bij het maken van school- en gedragsregels, effectieve conflicthantering, heldere consequenties bij ongewenst gedrag, goede contacten tussen kinderen, personeel, externe samenwerkingspartners, SOEMO-kaarten, aandacht voor digitale omgang, sociokringen, leerlingvolgsystemen (KIJK, SCOL), VCB-besprekingen, overleg met de leerlingenraad, ouderpanel en het traject Ouderbetrokkenheid 3.0. De procedure voor schorsing en verwijdering is onderdeel van het document 'beter omgaan met elkaar' en 'sociale veiligheid in doorgaande lijn', te vinden in het Ouderportaal.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Keuningshöfke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool 't Keuningshöfke gebruikt KIJK! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Keuningshöfke?
Basisschool 't Keuningshöfke gebruikt SOEMO-kaarten voor sociaal-emotioneel leren.