
Schoolweging
De schoolweging van Oetkomst is 31,65 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 98,4% ruim overschreden, ver boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde van 95,2%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit. Opvallend is dat zelfs leerlingen met een complexe thuissituatie (hoge spreiding van 6,1) hieraan bijdragen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Voor het streefniveau haalt OBS Oetkomst 49,2%, wat lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%. Dit hangt samen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,65). Toch overtreft 30% van de leerlingen het streefniveau, wat wijst op effectieve differentiatie. De inspectienorm van 43,5% wordt ruimschoots behaald (+5,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een evenwichtige verdeling: 30% havo/vwo, 20% vmbo-(g)t/havo en 20% vmbo-(g)t. Opvallend is het hogere percentage havo/vwo-advies (+19% t.o.v. vergelijkbare scholen) en de afwezigheid van praktijkonderwijsadvies. Dit sluit aan bij het stedelijke karakter van de omgeving. Tegelijkertijd wijkt het vwo-percentage (10%) iets af van het landelijk gemiddelde (18,6%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Oetkomst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.38 | 175.23 | 170.5 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Hiervoor hanteren we Leerling in Beeld van Cito. Deze landelijk genormeerde toetsen nemen we af om te bepalen of kinderen de stof beheersen. Na de afname worden de resultaten geanalyseerd en besproken. Enkele keren per jaar staan de groepsbesprekingen in de agenda. Na de tussentijdse analyse worden er verbeteracties bepaald. Handelingsgericht werken is het uitgangspunt zodat de opbrengsten en leerresultaten omhooggaan. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben worden middels PDCA (plan, do, check en act) methode begeleid. De groepsgegevens en individuele gegevens zijn zichtbaar in een zogeheten Groep in Beeld en is onderdeel van Zicht op Ontwikkeling. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerling besprekingen, gesprekken met de ouders, speciale onderzoeken, handelingsplannen, toetsen rapportagegegevens van de verschillende jaren. Ouders hebben recht op inzage van dit dossier. U kunt hiervoor een afspraak maken met de interne begeleidster of met de directeur. Rapportage naar de ouders vindt zowel mondeling als schriftelijk plaats. In alle groepen wordt mondeling gerapporteerd d.m.v. 15 minuten gesprekken tijdens de contactmiddagen. Schriftelijke rapportage naar de ouders vindt voor de groepen 1 t/m 8 twee maal per jaar plaats d.m.v. een rapport. In principe vindt dit steeds na twintig weken plaats, tenzij de week waarin we dan uitkomen, bijvoorbeeld door een bijzondere activiteit of een vakantie, daarvoor niet geschikt is. Er wordt dan een week (in bijzondere gevallen maximaal twee weken) naar voren of achteren uitgeweken. Alle ouders krijgen een uitnodiging voor een gesprek op school. Dit zijn de zogenaamde 15 minutengesprekken. Al deze gespreksmomenten zullen in de middag plaatsvinden, na schooltijd. Indien gewenst op afspraak met de leerkracht. Zowel de leerkracht als de ouders kunnen vragen om een gesprek over de schoolvorderingen. Dit kan natuurlijk op elk moment in het schooljaar plaatsvinden. U kunt hiervoor eenvoudig een afspraak maken met de betreffende leerkracht van uw kind(-eren).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage van 41,7% presteert boven advies (landelijk: 25,3%), terwijl 16,7% onder advies presteert. Dit duidt op terughoudendheid in advisering, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. De school hanteert volgens het schoolplan een 'groei-gerichte adviesmethodiek' waarbij ontwikkelpotentieel zwaar meeweegt.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk om oog te hebben voor de verschillen tussen kinderen. Door inzicht te hebben in deze verschillen kan ons onderwijs nog beter afgestemd worden op het kind. Wij onderscheiden drie grote verschillen, er zijn drie manieren om de wereld te zien; * emotioneel: voelen, interactie tussen twee, relatie, verbinden, ik...mijn * mentaal: denken, stilte en alleen, overzicht, waarom, samenvatten, kiezen, het..men * fysiek: maken, samen doen in de groep, samenhang, praktisch en compleet maken, wij..onze We denken continu na over onze visie voor de toekomst en de missie is de weg er naar toe. Binnen het onderwijs verandert er veel en vaak zijn we ons daar bewust van. Ook bij ons op school veranderen dingen, vakken, manier van aanpak van lessen, digitalisering etc. De Oetkomst is een veilige school met ruimte en aandacht voor ieder kind, waar ieder kind er mag zijn! LEES MINDER
Respectvol
De veiligheid
Samenwerking
Wat is de werkwijze van OBS Oetkomst voor sociale ontwikkeling?
OBS Oetkomst besteedt aandacht aan sociale opbrengsten door middel van het sociaal-emotioneel leerprogramma Kwink. Dit programma richt zich op het aanleren van sociaal gedrag en burgerschap. Burgerschapslessen worden geïntegreerd met andere leergebieden. De school werkt continu aan kwaliteitszorg en evalueert jaarlijks haar aanpak. De sfeer en tevredenheid op school worden gemeten, waarna een plan van aanpak wordt opgesteld. OBS Oetkomst beschikt over een burgerschapsprotocol. Naast gestructureerde gedragslessen worden competenties gemeten met het digitaal sociaal emotioneel leerlingvolgsysteem Kindbegrip.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Oetkomst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Oetkomst gebruikt Zien en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Oetkomst?
OBS Oetkomst gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.