Openbare Basisschool Zandloper
Schoolstraat 15
1831 CC Koedijk

Schoolweging

Schoolweging
29.91
Spreiding
5.76

De schoolweging van Zandloper is 29,91 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,3% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is ook boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1%. Dit ligt net onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%). De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsplan lijkt effectief voor deze complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een bovenmatig hoog percentage havo/vwo-adviezen: 25,93% havo en 18,52% havo/vwo (vs. 16,07% en 10,93% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (3,7% vmbo-b/k versus 5,52% landelijk), wat aansluit bij het hoge fundamenteel niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsZandloperGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten door het afnemen van de M (midden) toetsen van IEP. Het team analyseert de toetsen en past het aanbod voor de komende periode aan. De leerkracht bespreekt de resultaten ook met de individuele leerlingen in de groep en neemt de wensen voor bijvoorbeeld extra aanbod mee in het groepsplan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75,76% van de leerlingen presteert op adviesniveau – significant boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 12,12% zit onder advies (vergelijkbaar met 11,81% landelijk). Dit wijst op nauwkeurige advisering, mogelijk versterkt door de relatief complexe populatie.

Sociale ontwikkeling

Elk kind is uniek en heeft recht op onderwijs, waarbij we rekening houden met de eigen leer- en ondersteuningsbehoefte. We werken vanuit de eigen betrokkenheid en verantwoording van het kind. Daarnaast gaan wij uit van het positieve waarderen van gewenst gedrag, zowel op individueel als op groepsniveau.

Uitgaan van het kind

"ik waardeer je zoals je bent"

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Zandloper voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Zandloper werkt schoolbreed met de methode Leefstijl, waarbij een diversiteit aan onderwerpen aan bod komt. Leefstijl wordt zowel preventief (aanleren van gewenst gedrag) als correctief (van ongewenst naar gewenst gedrag) ingezet. Daarnaast wordt er gewerkt aan de groepsdynamiek voor een veilig en positief groepsklimaat. Voor de registratie wordt in de groepen 1 en 2 Kijk! gebruikt en in de groepen 3 t/m 8 Scol. De registratiesystemen brengen alle facetten van de sociaal-emotionele ontwikkeling in beeld, waardoor zichtbaar wordt of het aanbod adequaat is of aanpassing behoeft.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Zandloper om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Zandloper gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Zandloper?

Openbare Basisschool Zandloper gebruikt de methode Leefstijl en Groepsdynamiek (Barry Redeker) voor sociaal-emotioneel leren.