School met de Bijbel De Wegwijzer
Schoolweg 1
3628 BG Kockengen

Schoolweging

Schoolweging
28.43
Spreiding
5.61

De schoolweging van De Wegwijzer Kockengen is 28,43 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,97% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het regionaal gemiddelde van 96,37%. Deze stabiele score benadrukt de brede basiskwaliteit, ondanks wisselende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 68,18% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert De Wegwijzer significant boven de inspectienorm van 48,6% en het regionaal gemiddelde van 60,51%. Dit reflecteert een effectieve focus op hogere leerdoelen, vooral in rekenen waar de school een groei van 4,6% boekte ten opzichte van groep 7.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op middelbare sectoren: 23,08% havo en 19,23% vmbo-(g)t, tegenover respectievelijk 16,07% en 16,45% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (3,85% vs. 18,61% regionaal), wat past bij de gemiddelde schoolweging. De 11,54% vmbo-b adviezen onderstrepen de diversiteit binnen de populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wegwijzer KockengenGemeente AmsterdamNederland
LIB178.44176.65175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Door middel van het leerlingvolgsysteem van Cito volgen wij de leerlingen op de vakken van rekenen, spelling, technisch- en begrijpend lezen. Twee keer per jaar worden deze toetsen afgenomen en geanalyseerd. Deze analyses worden met het hele team besproken middels een opbrengstgesprek. De tussenresultaten geven de kwaliteit van het onderwijzen weer halverwege het schooljaar. Bij onze school zijn deze resultaten de onderligger voor het nieuwe groepsplan voor de tweede helft van het schooljaar. Ook dienen ze voor ons als maatstaf in vergelijking met vorige jaren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

78,26% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het regionale gemiddelde van 62,93%. Het percentage onderadvisering (13,04%) ligt iets hoger dan landelijk (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de relatief lage vwo-adviezen. De focus op zorgvuldige advisering in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hierdoor deels gekanaliseerd.

Sociale ontwikkeling

Wat is de visie van de school op de sociale opbrengsten? We vinden het belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van de gemeenschap. En dat ze leren daar zelf een actieve bijdrage in te leveren. Veiligheid, respect en verantwoordelijkheid zijn hierbij onze kernwaarden. Leerkrachten scheppen in hun groep een pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. De pedagogische kwaliteiten van onze leerkrachten zijn essentieel voor het op gang brengen van leer- en ontwikkelingsprocessen bij onze kinderen. In ons onderwijs stellen wij de behoeftes van onze leerlingen centraal. De pedagogische kwaliteiten van de leerkracht worden zichtbaar in de wijze waarop de interactie tussen leerlingen en leerkrachten gestalte krijgt. Ieder kind heeft de behoefte om gewaardeerd en geaccepteerd te worden (relatie). We geven onze leerlingen zoveel vertrouwen dat ze veel dingen aan durven te pakken (competentie). We leren kinderen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en zichzelf te kunnen en mogen zijn (autonomie). We spreken van pedagogische afstemming wanneer de leerkracht er in slaagt onderwijs te geven dat aansluit bij deze behoeftes en past bij de ontwikkelingskenmerken van de kinderen. Tegelijkertijd houdt de leerkracht rekening met de eigen manier waarop en het eigen tempo waarin kinderen zich ontwikkelen. De leerkracht stemt zijn interacties af op het kind dat hij voor zich heeft. Hij probeert zich te verplaatsen in de situatie van het kind. Samen zorgen de leerkrachten ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om een goede start te maken met het leren. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van School met de Bijbel De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?

School met de Bijbel De Wegwijzer werkt met het programma 'De Vreedzame School', een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Dit helpt de school een gemeenschap te vormen waarin leerlingen actief worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. Er wordt aandacht besteed aan basale sociaal-emotionele en burgerschapscompetenties. De school zorgt voor een veilige omgeving op sociaal, fysiek en psychisch gebied en monitort betrokkenheid, welbevinden en veiligheidsbeleving door middel van vragenlijsten van Kindbegrip. Kindbegrip brengt via observaties het sociaal-emotioneel functioneren in kaart.

Welke registratievorm(en) gebruikt School met de Bijbel De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School met de Bijbel De Wegwijzer gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School met de Bijbel De Wegwijzer?

School met de Bijbel De Wegwijzer gebruikt 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.