
Schoolweging
De schoolweging van Meester Gijbelsschool is 25,76 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,2% van de leerlingen dat het fundamentele niveau bereikt, presteert de school uitstekend vergeleken met de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft het streefniveau ruim: 63,6% van de leerlingen behaalt dit hogere niveau tegen een inspectienorm van 53,8%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod, vooral gezien de lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen leggen nadruk op theoretische routes: 21,4% vwo (vs. 18,6% regio) en 14,3% havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (7,1% vmbo-b), wat lager is dan vergelijkbare scholen (5,5% regio). De combinatie van lage schoolweging en hoge adviezen wijst op effectieve begeleiding van cognitief sterkere leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Meester Gijbelsschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.79 | 173.87 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten vormen de "thermometer" die we periodiek in onze onderwijsopbrengsten steken. Aan onze tussenresultaten kunnen we zien of we op weg zijn om onze streefdoelen te bereiken. O.b.v. de tussenresultaten (methode- en niet-methodegebonden) worden bijstellingen in het aanbod gedaan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage (27,3%) presteert onder het schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit roept vragen op over de adviseringsnauwkeurigheid of doorlopende ondersteuning. Positief is wel dat 54,6% op advies presteert, in lijn met regionale trends (62,9%).