Christelijke Basisschool Het Bastion
von Kropffplein 2
4791 HW Klundert

Schoolweging

Schoolweging
30.07
Spreiding
5.39

De schoolweging van Het Bastion is 30,07 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.55% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend. Dit is 13.5% boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en 3.7% hoger dan vergelijkbare scholen. De structuur van De Plaatsingswijzer draagt hier duidelijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het Bastion overtreft het door de inspectie vastgestelde streefniveau ruimschoots: 65.77% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een verwachte 47.1%. Dit is 8% hoger dan vergelijkbare scholen (57.79%), wat de focus op maximale ontwikkeling onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 39.29% vmbo-(g)t en 28.57% havo/vwo advies (vs. 16.45% en 27.34% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, vergeleken met 1.01% regionaal. Dit past bij het onderwijsconcept gericht op cognitieve groei.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet BastionGemeente AmsterdamNederland
LIB176.55175.65175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school werken we vanuit zes onderwijskundige uitgangspunten. Deze hebben betrekking op het realiseren van opbrengstgericht en passend onderwijs op een wijze die voor leerkrachten behapbaar en betekenisvol is. De gelijknamige denk- en werkwijze steekt als volgt in elkaar: De start wordt gevormd door te redeneren van eind naar begin. Dit uitgangspunt toont zich in de formulering van de schoolambities op de vak- en vormingsgebieden waarop wij gericht opbrengsten nastreven. Om deze te bereiken, nemen we op school- en op leerjaarniveau de de leerlingen met gemiddelde resultaten van ons didactisch handelen. Onze didactische standaarden zijn per doelgroep vastgelegd in onderwijsplannen. Deze vormen de basis onder het denken en handelen van school> naar (niveau-)groep> naar leerling. Als het nodig is wordt de didactische standaard aangepast aan de onderwijsbehoeften van een groep of van een individuele leerling. We gaan dus uit van overeenkomsten in onderwijsbehoeften, omdat we van mening zijn dat leerlingen van en met elkaar moeten (en kunnen) leren. Om het onderwijs passend te maken én om leren van en met elkaar mogelijk te maken, differentiëren we zoveel mogelijk rondom dezelfde leerdoelen (basis/verrijkt/intensief) en pas als het echt niet anders kan, laten we leerlingen versnellen of vertragen: eerst convergent dan divergent. Om te beoordelen of passend onderwijs voor een leerling bereikt is, gaan we uit van wat onder respons op instructie wordt verstaan: als een leerling op drie indicatoren voldoende scoort, is dit een feit geweest. We gaan dan door met wat we deden. Deze drie indicatoren worden halfjaarlijks in een groepsoverzicht genoteerd: vaardigheidsgroei, leerdoelbeheersing en betrokkenheid. Om opbrengstgericht en passend onderwijs te realiseren, sluiten we qua planmatig handelen aan bij de werkwijze die ‘Groepsplanloos Werken’ wordt genoemd. Dit bestaat uit een viertal waarborgen: *het onderwijsplan (bevat het standaard aanbod), *het schooloverzicht (bevat de schoolambities en de school- en groepsopbrengsten), *het groepsoverzicht (bevat de indicatoren van passend onderwijs) en *de schoolbespreking. Tijdens meerdere schoolbesprekingen formuleren we teambrede verbeteraanpakken en groepsinterventies die voortkomen uit verschillen die we waarnemen tussen de schoolambities, het aanbod en het rendement. Als aanbod, schoolambities en rendement in een lijn liggen, gaan we door met wat we deden. De uitkomsten van de schoolbesprekingen worden vastgelegd en tussentijds geëvalueerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6.67% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 33.33% boven verwachting scoort. De intensieve monitoring via 'warme overdrachtsgesprekken' en De Plaatsingswijzer lijkt hier succesvol: 60% blijft exact op adviesniveau, wat de betrouwbaarheid van de advisering onderstreept.

Sociale ontwikkeling

Om de twee weken wordt er schoolbreed een onderwerp besproken uit de Methode "Goed gedaan". Dit is een methode om de sociale vaardigheden van de leerlingen te verbeteren. Ook is er een document ontwikkeld waarin verwoord staat hoe wij de sociale veiligheid op school gestalte geven en welke aspecten hiervan in ons dagelijks lesgeven zichtbaar moeten zijn. Het op de juiste manier aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen versterkt het gevoel van veiligheid. Ze moeten zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen in hun ontwikkelingen. Als team zijn we daar dagelijks mee bezig. Deze ontwikkelingen worden regelmatig met elkaar besproken en zonodig aangepast. LEES MINDER

Veilig voelen op school

Respect hebben voor elkaar

Eerlijkheid

Hoe werkt Christelijke Basisschool Het Bastion aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Bij de kleuters wordt de methode Onderbouwd gebruikt. Leerkrachten observeren en volgen de ontwikkelingen van de kleuters, waaronder de sociale ontwikkeling. Voor de groepen 3 t/m 8 wordt het volgsysteem "Leerling in beeld" gebruikt. Deze observatielijsten worden twee keer per jaar ingevuld en er wordt een plan van aanpak gemaakt als een leerling uitvalt op het gebied van sociale opbrengsten.

Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool Het Bastion om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool Het Bastion gebruikt de volgende registratievormen: Zien en Onderbouwd.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op Christelijke Basisschool Het Bastion?

Christelijke Basisschool Het Bastion gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens en Goed gedaan.