
Schoolweging
De schoolweging van ’t Getij is 30,64 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,83% behaalde referentieniveaus overtreft de school zowel de inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,23%). Dit reflecteert een stevige basiskwaliteit, mede dankzij de gerichte inzet op taal- en rekenvaardigheden beschreven in het jaarverslag.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 46,97% ruimschoots behaald (signaleringswaarde 43,5%). Desondanks scoort de school 8,4% lager dan vergelijkbare scholen (55,36%), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hierop een passend antwoord.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenwichtige verdeling: 25% vmbo-(g)t (vs. 16,45% regio) en 18,75% havo (nabij regionaal gemiddelde). Het vwo-percentage (9,38%) blijft wel achter bij vergelijkbare scholen (18,61%). Opvallend is het lage praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,01% regio), passend bij de academische ambities uit de schoolvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Hulst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We hechten veel waarde aan kwaliteit. Immers onze (uw) kinderen hebben recht op het beste onderwijs op een van de beste scholen. Om deze kwaliteit te monitoren gebruiken wij een aantal toetsinstrumenten zoals hieronder beschreven. Deze uitslagen worden geanalyseerd en de bijstellingen worden gedaan binnen groepsbesprekingen of andere overlegvormen. Om de kinderen goed in hun ontwikkeling te volgen en om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken, beschikken wij over een leerlingvolgsysteem. We kunnen dit verdelen in: a. een leerlingvolgsysteem voor 0 tot 7 jaar, de zgn. KIJK-registratie. b. een leerlingvolgsysteem voor kinderen van groep 1 t/m 8. c. een leerlingvolgsysteem voor sociale competenties van kinderen. Voor kinderen van groep 1-2 bestaat het leerlingvolgsysteem uit: a. de kijkregistratie Voor kinderen van groep 3 t/m 8 bestaat het leerlingvolgsysteem uit: a. een overzicht van alle toetsen, die na elk hoofdstuk of blok vanuit de methodes worden gegeven. b. een schoolonafhankelijke toetsing van CITO en DIA; twee keer per jaar in elke groep om ons onderwijs te vergelijken met landelijke normen. c. Het leerlingvolgsysteem behorende bij KiVa zal worden gebruikt om het gedrag van kinderen in kaart te brengen. Twee maal per jaar wordt er in de groep een sociogram samengesteld. Drie keer per jaar worden al deze resultaten met het team doorgesproken. Afhankelijk van de tussen- en eindresultaten volgen er individuele acties of acties gericht op een groep. Op de ouderavonden worden met de ouders deze resultaten doorgesproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen onder advies is met 29,03% opvallend hoog (vergeleken met 11,81% landelijk). Mogelijk hangt dit samen met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30,64). Positief is de 12,9% die boven advies presteert, wat aansluit bij het 'ontwerpend leren'-programma voor talentontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
Alle leerlingen moeten zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen vanuit een positieve insteek. Op 't Getij zetten we middels de KiVa-methode extra in op een positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat. Hierdoor wordt de sociale veiligheid versterkt en pesten tegengegaan. De sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van ieder kind wordt positief gestimuleerd, waardoor ook de sociale vaardigheden en het pedagogisch klimaat op school worden verbeterd. Groepsproblemen zoals bijv. pesten worden met KiVa effectief voorkomen. Twee keer per jaar vullen alle leerlingen de KiVa-monitor in en de uitkomsten hiervan biedt de leerkracht concrete handvatten om de sfeer in de groep te verbeteren en ervoor te zorgen dat iedereen een fijne tijd op school heeft. Het is tevens een goede check of we op schoolniveau op de goede weg zijn op het gebied van sociale veiligheid alsmede de effectiviteit van ons beleid. LEES MINDER
preventief en curatief
schoolbreed
oplossingsgericht
Wat is de werkwijze van 't Getij voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van 't Getij met betrekking tot sociale opbrengsten worden bepaald door de visie van de school. Het KiVa-programma past bij deze visie, waarbij positiviteit en preventie centraal staan. De school accepteert pesten nooit, vindt dat ieder kind uniek mag zijn, dat iedereen verantwoordelijk is en geeft het goede voorbeeld. De school is betrokken bij ieder kind.
Welke registratievorm(en) gebruikt 't Getij om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
't Getij gebruikt Kijk! en de KiVa monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt 't Getij?
't Getij gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.